Pages

Tuesday, August 26, 2008

Sumpah Palsu II. Alahai Bapak Saiful ...

"Dalam artikel "Sumpah Palsu. Petunjuk Allah kepada kita" Ana telah jelaskan peristiwa disekitar "istiadat bersumpah" Sisaifoolbahalul di Masjid tempoh hari yang menunjukkan sumpah itu sumpah palsu. Ana tidak mempertikaikan samada sumpah itu sah atau tidak. Ana mendapati ada yang mempertikaikan sumpah itu tidak sah. Sumpah itu sah walau pun bercanggah dengan kaedah syariah. Sumpah itu apa? Paling mudah, sumpah itu pengakuan. Pengakuan dengan siapa? Pengakuan dengan Allah! Inilah yang tersirat dalam syariah. Bukan pengakuan kepada Manusia seperti yang difahami oleh masyarakat sekarang. Yang kita utarakan adalah sumpah palsu, bukan isu sumpah itu sah atau tidak!

Sebab itu orang yang sepatutnya bersumpah adalah orang yang kena tuduh BUKAN orang yang menuduh. Ini tidak.... orang yang menuduh pulak yang bersumpah. Inilah yang dikatakan sebagai mempermainkan syariat. Inilah yang ditakuti oleh para ulamak. Apabila syariah dipermainkan, adakah jaminan bahawa Allah tidak akan menurunkan apa-apa balasan mempermainkan undang-undangnya??? Ana cukup bangga dengan DSAI kerana beliau tegas mempertahankan pendiriannya bahawa dia tidak akan bersumpah seperti yang didesak oleh puak-puak yang tidak reti ugama ini. Cuba anda fikir... puak-puak itu dah terjun masuk lubuk, adakah wajar .... dengar cakap enggang makan buah belolok??

Apabila Iman yang menjadi saksi acara bersumpah itu membuka mulut, maka bapa sisaifoolbahalul mula rasa tersepit. Ini adalah tanda-tanda awal laknat Allah sedang turun..... Apakah yang beliau kata seperti yang disiarkan dalam TV??? Beliau meminta para ulamak termasuklah TGNA, Dato Dr Harun Din, Dato Hashim Yahya dan seumpamanya membimbing anaknya cara bersumpah yang sebenar!!!

Apa ke bangangnya bapa sisaifoolbahalul ini? Sebelum bersumpah, tak nak jumpa ulama. Dah bersumpah baru minta tunjuk ajar dari ulama... dalam hati Ana .... kepala botak engkau ler ... (Minta maaf ler bapa saiful kalau Ana berkata kasar.. kerana itu sahaja cara yang paling sesuai untuk mengajar miker supaya miker beringat. Lain kali fikir dulu sebelum membuat sesuatu).

Sekarang ini, segala-galanya terpulang kepada Allah. TIADA siapa yang dapat menarik kembali apa-apa yang telah berlaku.... Sumpah yang dibuat adalah antara sisaifoolbahalul dengan tuhan semesta alam.. terima sahajalah padanya..

Sumber : Tranungkite.net

0 comments:

Post a Comment