Pages

Wednesday, August 6, 2008

Siapakah DSP Jude Pereira @ Carlos Santana,


PERTAMA
sekali entry aku kali ini ‘confirm’ akan mengundang pelbagai komen berapi daripada pembaca.

Tetapi bukan itu yang aku mahu. Korang boleh maki hamun, sembur cercaan dan cakap apa saja. Namun jika ia melanggar akal dan kewarasan, maaf, aku tidak akan siarkan.

Tujuan aku menulis entry ini bukan untuk menyokong mana-mana pihak. Ia hanya sekadar bacaan semata-mata.

Ia juga bukan rahsia kerana ada di antaranya pernah di siarkan di akhbar. So, tarik nafas dulu then sambunglah membaca. Kalau tak suka tak apa, ok?

Baik, apa perasaan korang apabila boss korang memberi satu tugasan yang cukup mencabar untuk kau laksanakan?

Dalam hal ini, apa agaknya perasaan yang dialami Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Brickfields, DSP Jude Pereira apabila dia adalah di antara pegawai penyiasat yang ditugaskan untuk menyiasat kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Fuh, bukan mudah. Silap hari bulan tidur tak lena, mandi pun tarak basah. Ini bukan calang-calang orang, Anwar Ibrahim bannngggg.

Tekanan dalam tugas sudah tentu, bagaimana pula tekanan di luar? Korang pun tahulah penyokong Anwar bukan kecik-kecik anak. Sekali berhimpun, bergegar Malaysia beb!

Ok, siapakah DSP Pereira? Actually beliau pun bukan calang-calang orang. Beliau sudah berkhidmat lebih 30 tahun dalam PDRM dan sudah hampir mencapai usia persaraan sebenarnya.

Beliau yang pernah diwawancara dalam ruangan Gaya Polis- Utusan, sebenarnya banyak meluangkan masa dengan membaca buku dan bermain muzik. Gitar merupakan instrumen kegemarannya dan selain itu beliau juga pandai bermain keyboard.

Bakatnya dalam muzik terserlah apabila beliau turut dikenali sebagai Carlos Santana of PDRM di kalangan anggota polis.

Dari segi kerjaya, DSP Jude Pereira,

* Bermula dengan pangkat konstabel pada 1975, bertugas dalam Cawangan Tugas Am di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Bentong, Pahang

* Bertukar ke Unit Simpanan Persekutuan (FRU), Kuala Lumpur pada 1978.

* Dinaikkan pangkat inspektor pada 1984 dan menjalani Latihan Asas Inspektor di Maktab Polis Kuala Kubu Bharu, Selangor selama enam bulan.

* April 1985 - ditukarkan ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sungai Siput (U), Perak, sebagai Pegawai Penyiasat. Turut memegang jawatan sebagai Pegawai Pencegah Jenayah dan Pegawai Penjaga Cawangan Kongsi Gelap.

* Dipindahkan ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ipoh pada 1992 dan ditugaskan sebagai Pegawai Pendakwa di Mahkamah Majistret Ipoh selama lapan tahun.

* Melanjutkan pengajian undang-undang peringkat Sarjana Muda Undang-undang melalui pendidikan jarak jauh dengan University Wolverhamton, England.

* Dinaikkan pangkat Asisten Supritendan Polis (ASP) dengan menyandang jawatan sebagai ASP Pendakwaan Undang-undang di Ibu Pejabat Polis (IPD) Bukit Aman pada 2001 .

* Dinaikkan pangkat deputi supritendan dan menyandang jawatan Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Brickfields pada 2007 sehingga hari ini.

So, kes Anwar Ibrahim merupakan puncak dalam kariernya dalam perkhidmatan polis. Sudah tentu, 26 juta rakyat Malaysia tidak lama lagi bakal menilai sejauh mana ‘Carlos Santana PDRM’ ini mengendalikan kes berprofil ‘maha tinggi’ melibatkan bekas Timbalan Perdana Menteri ini.

Yang pasti, kita tidak boleh ‘under estimate’ pegawai polis yang berpengalaman ini.

Yang pasti juga, Pereira akan bermain ‘gitar’ dan Anwar akan ‘menyanyi’ dalam sebuah konsert yang bernama ‘mahkamah’.

Semoga sukses untuk kedua-dua mereka, baik Pereira, baik Anwar!.

Sumber : http://syahrilkadir.wordpress.com/

0 comments:

Post a Comment