Pages

Friday, July 11, 2008

Pekida: Tiga Line?

PEKIDA yang ada sekarang sebenarnya jauh menyimpang dari asas sewaktu pertama pertubuhan ini di tubuhkan. Berlandaskan prinsip syarak ‘amal makruf nahi mungkar ‘ hanya sebuah slogan yang di cetak di kad ahli dan letterhead pertubuhan.

Segala keburukan yang diperkatakan pada Pekida ini, adalah benar dan ini menyifatkan pertubuhan ini telah jauh menyimpang dari asas pertubuhannya. Amal makruf nahi mungkar adalah tuntutan agama Islam pada semua umatnya tidak kira samada merupakan anggota Pekida ataupun tidak.

Selepas mengucap dua kalimah syahadah maka telah jatuh tuntutan kepada yang melafaznya untuk mengamalkan amal makruf nahi mungkar. Selain Pekida masih ada badan-badan dakwah lain yang lahir dari ketidak sefahaman dengan Pekida seperti Pekima , Pelita dan beberapa pertubuhan yang lain yang tidak mahu dikaitkan dengan aktiviti Pekida selama ini. Tidak semua anggota Pekida mendapat keistimewaan seperti tidak ditarik keretanya. Ada juga anggota Pekida mengalami kereta di tarik.

Walaupun tidak semua anggota Pekida ini berada dalam mungkar namun sebahagianya memang byk yang melakukan mungkar sedangkan telah ada ‘ikrar’ mereka untuk mempertahankan agama , bangsa dan tanahair. Apapun ingin saya katakan disini ialah memang benar andaian sesetengah orang mengatakan pertubuhan ini cenderung kepada samseng ada benarnya. Yang merosakan nama pertubuhan ini sepatutnya menginsafi perlakuan mereka kerana seolah-olah telah memberi imej yang buruk pada pertubuhan yang mereka anggotai.

Pekida mempunyai hampir 580 bahasa rahsia atau dinamakan bahasa isyarat tetapi tidak semua anggota Pekida mengetahuinya tambahan pula kalau anggota yang baru menyertainya yang jarang bersujud di sejadah sememangnya tidak akan dapat menguasai bahasa isyarat ini. Kekadang biarpun ada anggota lama menggunakan bahasa ini ianya tidak di layan kerana sebilangan anggota tidak tahu tentang isyarat yang di gunakan.

Buah 7 adalah merupakan isyarat pertama bagi yang baru menyertainya agar dapat menjawap balikan isyarat ini bila ada yang mempersoalkanya.
340 isyarat yang terkandung dlm bahasa isyarat 580 adalah digunakan oleh badan-badan antarabangsa yang lainnya seperi di Indonesia , Filipina dan selatan Thailand. Dan dari 340 isyarat antarabangsa ini ,140 adalah di gunakan oleh beberapa pertubuhan rahsia yang lainya seperti mafia dan yakuza.

Kalau memang Pekida ini ingin menjadi benar seperti slogannya alhamdulillah tapi yang terjadi sekarang sebenarnya jauh menyimpang dari sebenarnya.

Sewaktu zaman komunis beberapa rejimen askar telah di bentuk dan salah satunya ialah 508 yang hampir keseluruhannya ialah anggota Pekida yang merupakan pelajar Malaya baru kembali dari India dan Mesir ketika itu. Mereka ini merupakan palapis pertama anggota Pekida yang menggunakan hampir kesemua bahasa isyarat yang saya katakan tadi.

Tiga (3) line hanya merupakan 3 garis yang nampak pada bendera. Pada amnya Pekida mempunyai 5 line atau 5 garis dengan tambahan 2 garis putih dan hitam yang tidak pernah di tonjolkan dlm bendera mahupun apa2 tanda dalam Pekida. Jadi sekiranya anda menyebut 3 line , ia adalah panggilan orang luar terhadap anggota Pekida sedangkan untuk anggota Pekida sendiripun tidak semua yang tahu Pekida mempunyai 5 garis.

0 comments:

Post a Comment