Pages

Monday, May 27, 2013

Pertelingkahan Jemaah Gelap

Dari apa yang gua reccee, kumpulan-kumpulan jemaah gelap sering berbalah mengenai jemaah mana yang lebih hebat majlisnya dan samaada bertahap internasional ataupun tidak. Anak-anak buah yang kurang memahami pergerakan pertubuhan yang sering menimbulkan ketegangan untuk berlaga menunjukkan kekuatan. Baru dapat baju baru..


Apa yang gua faham,  kumpulan Melayu, jemaah gelap masa kini terdiri dari 3 kumpulan utama.

Pekida [ 30 ]
Pak Long Burung [ 36 ]
Pak Long Gun [ 77 ]


Setiap kumpulan akan terbahagi kepada 2 pecahan iaitu dipanggil, baju putih dan baju merah. Maksud Baju Putih adalah menunjukkan pengikut itu mengamalkan Amal Maaruf Nahi Mungkar didalam perjalan perjuangannya. Manakala Baju Merah pula adalah untuk pengikut yang bersedia berperang demi mempertahankan dasar perjuangan kumpulan mereka.

Peraturan kumpulan menetapkan bahawa apa warna baju dan siapa ayah wajib dirahsiakan "biar pecah diperut jangan pecah dimulut". Namun hari ini nama-nama ayah bersepah ditulis diinternet oleh budak-budak yang baru panas dengan baju baru dan ayah-ayah yang mencari pengaruh di bawah nama badan NGO atau menjalankan perniagaan.

Struktur organisasi pertubuhan ini adalah sama seperti sistem piramid MLM. Secara asasnya kumpulan-kumpulan ini mempunyai dasar perjuangan yang sama iaitu mempertahankan Bangsa, Agama dan Negara, Rahsia didalam rahsia (Tersurat dan tersirat) dan setiap ahli kumpulan percaya bahawa mereka adalah lapisan ketiga pertahanan negara selepas polis dan tentera sekiranya negara atau agama diserang .


Kumpulan kongsi gelap Melayu@Jemaah gelap ini bermula dari aktiviti penyeludupan di sempadan Thailand. Kumpulan ini bermula dengan aktiviti menyeludup di sempadan semenjak dizaman komunis.

Tujuan asal kumpulan ini menubuhkan jemaah gelap adalah untuk melindungi operasi mereka dari diketahui oleh orang awam dan pegawai penguatkuasa. Mereka menyeludup barang-barang dari negara jiran untuk dijual dengan harga yang lebih murah kepada penduduk kampung. Akibat dari kejayaan demi kejayaan diperolehi ketika beroperasi, kumpulan ini mula melebarkan sayapnya.

Lama-kelamaan perasaan tamak mula menguasai manusia-manusia ini. Mereka mula menyeludup barang-barang yang diharamkan kerana keuntungan yang diperolehi lebih lumayan. Mereka mula menyuludup rokok, arak, pelacur, dadah dan senjata api. Pemimpin kongsi gelap di Thailand amat berpuashati dengan pencapaian kumpulan ini dan mula menawarkan kerjasama dengan menjadi sahabat seperjuangan atau dipanggil "pair"

360 Internasional??

Wallahua'lam.

0 comments:

Post a Comment