Pages

Tuesday, May 27, 2008

Skandal ‘bunga annuals’ dengan DBKL

Rasuah..rasuah...rasuah...bila la umno ni boleh bebas dari rasuah..dah jadi darah daging diorang.

********************************************************

Oleh Harun Muda

MUNGKIN ia boleh dianggap skandal, atau mungkin juga ada unsur-unsur rasuah yang perlu disiasat Badan Pencegah Rasuah (BPR) kerana banyak pihak sudah mula sangsi. Jika ia bersih dari skandal, atau rasuah, sekurang-kurangnya pembayar cukai dimaklumkan.

DBKL jangan takut-takut bertindak kerana setiap sen wang yang dibelanjakan perlu dipertanggungjawabkan. Jangan terpedaya dengan janji-janji palsu kontraktor dan sekaligus menganiaya peniaga-peniaga lain yang betul-betul berniaga dan mematuhi janji dan perjanjian.

Satu sumber dalaman Kementerian Wilayah Persekutuan, Putrajaya memberitahu – sepucuk surat dari sebuah syraikat yang mendapat sokongan Perdana Menteri dikatakan menulis kepada Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Zulhasnan Rafique yang berbunyi;

KAMI JAMIN BUNGA DAN WARNA BERKEMBANG SETIAP HARI, SETIAP MASA DI SEKITAR KAWASAN STRATEGIK SELURUH PUTRAJAYA DAN KUALA LUMPUR

Hari ini, bukan sahaja ‘bunga-bunga annuals’ itu dilihat layu dan kering, malahan ia tidak diganti seperti yang dijanjikan. Apakah Kementerian Wilayah Persekutuan dan DBKL terus membayar kepada kontraktor yang jelas menipu ini?

Dari rakaman foto-foto ini, jelas Kementerian Wilayah Persekutuan dan DBKL membayar harga bunga kering dan layu. Pemandangan ini jelas mencacatkan pemandangan Kuala Lumpur yang menerima tetamu-tetamu luar kerana sikap ‘lepas tangan’ kedua-dua pihak ini yang amat dicurigai.

Menurut sumber itu, sekitar RM7 juta dibayar kepada kontraktor itu untuk tempoh setahun kerana janjinya merekabentuk, framing/edging, maintenance termasuk membaja. Kontrak ini dipercayai berjalan selama 3 tahun.

Apa yang kontraktor ini tidak bertanggungjawab ialah jika berlaku bencana alam seperti banjir, rebut, kecurian atau vandalism. Tetapi bila pokok-pokok bunga ini kering dan layu, di mana tauke yang sepatutnya bertanggungjawab terhadap janjinya itu.

Apakah DBKL dan Kementerian Wilayah Persekutuan tidak boleh bertindak atas ‘mungkir janji’ ini dengan membatalkan kontraknya dan memberikan syarikat lain yang lebih mampu memenuhi tugas dan tanggungjawab memperindahkan Putrajaya dan Kuala Lumpur tanpa membiarkan bunga-bungan ini layu dan kering.

Antara janji yang tidak dipenuhi seperti ; ‘pihak kontraktor akan membuat pusingan (rotation) terhadap pokok-pokok setiap bulan dan pokok dihantar semasa dalam keadaan 30%-50% berbunga. Ini bermakna pokok-pokok akan 100% berkembang/berbunga di kawasan yang ditanam itu untuk ‘display’.
Pokok yang dijanjikan dari jenis mutu tinggi (biji benih dari Jepun atau Amsterdam) banyak bunga serta ‘bushy’ dan dibekal dalam pasu atau polybag.

Antara jenis-jenis pokok itu ialah Celosia Red, Marigold Yellow, Marigold Orange, Vinca dan Gomphrena Globosa. Apakah sudah tiada lagi bunga Malaysia atau bunga yang mampu hidup disamping memberi oksijen kepada kehidupan kotaraya yang yang bernafas dengan asap?

Lebih menarik, kontraktor ini berjanji “jangan bayar kami jika bunga tidak berkembang, setiap masa, setiap hari setiap bulan, sepanjang tahun”. Kalau kering dan layu pun dibayar, maknanya ‘wang itu dibayar kepada siapa?’

Setakat ini bukan di Kuala Lumpur dan Putrajaya sahaja bunga-bunga kering dan layu dibiarkan sehari-harian malahan di Langkawi, Pulau Pinanng, Melaka, Johor dan Selangor juga didakwa terdapat kontraktor ‘menanam bunga kering dan layu’.

Kontraktor ini sepatutnya tidak perlu bercakap besar, janji besar, mohon kontrak yang besar walaupun berbadan besar kerana ‘penipuan yang dibuat secara terang-terangan’ seperti ini tidak akan memberi faedah kepada negeri, PBT dan Negara.

Kebanyakan kontrak-kontrak dibuat secara runding terus dan diminta BPR tidak membiarkan sahaja isu ini berlanjutan.

0 comments:

Post a Comment