Pages

Tuesday, June 3, 2008

Umno dimakan sumpah

Bertaubatlah umno...kembali ke pangkal jalan..

****************************************************
Oleh: Mat Saman Kati

Dalam Umno, ada dua slogan yang sentiasa dilaungkan. satu, "Tak kan Melayu hilang didunia" dan lagi satu, "Sumpah Melayu"

Sebab apa Umno huruhara sekarang? sebab orang kata Umno penipu. Kata ustaz aku dulu, kalau ada 40 orang kata kamu menipu, maknanya sah kamu menipu. Aku tak taulah, hadis mana yang dia ikut, tapi mari kita tengok tentang slogan Umno ni.

Umno kata, "Tak kan Melayu hilang didunia", ni Hang Tuah yang cakap. Tak tau la betui ka tak betui. Tapi kalau betui, kat mana kubur hang Tuah? Dalam buku sejarah pun tak cerita kat mana dan bila Hang Tuah mati. Maknanya, orang yang bercakap tak kan melayu hilang didunia, dia sendiri hilang!

Jadi tak heran, kalau semua Presiden Umno, keluar parti. Kalau Hang Tuah kata, melayu tak kan hilang, tapi dia sendiri hilang, apa salahnya kalau Presiden Umno kata kita kena taat kepada parti, tapi dia sendiri keluar parti?

Kemudian kita tengok tentang "Sumpah Melayu"

"Kami umat Melayu beragama Islam pada hari ini berjanji tidak akan berhasad dengki, khianat dan iri hati, bertelagah dan berbalah sesama sendiri. Kami berjanji akan bersatu padu dan patuh menegakkan ugama Islam. Kami juga berjanji akan bekerja kuat untuk menyara diri dan keluarga kami."

Sekali baca, aku ingat skrip Bart Simpson. Dari tiga ayat diatas, cuma ayat terakhir saja yang masih dipatuhi. tapi jangan salahkan Pak Lah atau Mahathir kerana mengkayakan anak beranak masing-masing! Ini sumpah Umno! Depa kena ikut.

Mempertahankan kepentingan dan hak Melayu.

Apa dia hak Melayu? Beras?semua orang bayar sama harga. Petrol? pun semua orang bayar sama rata.

Mempertahankan kedaulatan Raja-raja Melayu.

Aku sokong. Pi tangkap Derih Jusoh nun! Ada ka patut dia kata Raja dia 'natang'.

Memperjuangkan ikhtisad dan pelajaran bangsa Melayu.

Baguih jugak tu. Kalau depa suruh aku buat Sains dan Metamatik dalam Bahasa Jepun, kan naya aku.

Mempertahankan maruah bangsa supaya aman dan sejahtera.

Ni kena bagi tau Mahathir. Mulut jangan celupar sangat.

0 comments:

Post a Comment