Pages

Wednesday, June 4, 2008

Shamsiah Fakeh...Pejuang kemerdekaan?

Oleh: Jejak-pejuang

Saya cuba mencari data mengenai Shamsiah Fakeh tetapi amat sedikit catatan nya...jadi apa yang saya tuliskan untuk anda hari ini adalah satu pengalaman peribadi saya.....kalau salah harap dapat maafkan....

Di alam persekolahan saya diajar bahawa Shamsiah Fakeh seorang komunis......terus dibenak ini mengatakan dia pembelot bangsa melayu krn setahu saya komunis tidak mempunyai agama..melayu murtadlah beliau ni.......tertanya juga kenapa dia sanggup murtad hanya krn inginkan menjadi pemimpin.......Semasa dialam 20an pula saya agak terkejut apabila Kerajaan Malaysia telah memaafkan beliau dan membawa pulang beliau ke Malaysia setelah hampir seabad lamanya tinggal sebagai buangan di China.....hati saya bertambah marah.....mengapa orang melayu masih mahu perempuan tua ni.....

Jan 2003 adalah tarikh keramat bagi saya.....Dengan izin TUHAN dan juga pertolongan seorang Tuk Muda saya dibawa berjumpa dengan SHAMSIAH FAKEH.....(sekarang ni beliau tinggal di Kuchai Lama)....sedih sungguh keadaannya...bila berjumpa dengannya dia tidak segan-segan memeluk saya....dengan teresak-esak katanya gembira berjumpa dengan gadis melayu (anak nya semua berkahwin dgn wanita cina)....beliau tidak bermaya...beliau berkerusi roda......selama seminggu kami berulang kerumahnya untuk berurut....syukur..kakinya agak pulih....

Dari situlah saya mengenali beliau dgn lebih dekat.....rupanya beliau orang Kuala Pilah, N9..beliau mendapat pendidikan agama sehinggakan menjadi hafizah ketika itu......kenapa komunis????? soalan yang tak sanggup saya tanya kepada wanita tua ini.....akhirnya saya mendapat jawapannya juga.....

Rupanya wanita berhati waja dikatakan bukan sahaja mempunyai ilmu kebal, beliau juga adalah org kepercayaan Ching Peng. Tiada siapa yang boleh menangkap beliau...tetapi dgn tiba-tiba sahaja dikatakan wanita ni lari ke negeri China kerana telah kalah dan mendapat suaka di negeri China....

Sebenarnya beliau bukan takut untuk berperang tetapi sebenarnya beliau sendiri yg menawarkan diri untuk menjadi penasihat ketenteraan negara China...(pelik…kenapa orang Cina mengambil seorang wanita melayu untuk menjadi penasihat ketenteran nya?????) mesti ada agenda dan rupanya inilah satu-satunya cara untuk menyelamatkan orang melayu dari disembelih oleh komunis ketika itu.....2 tahun komunis berkuasa di tanah melayu (ingat semasa Jepun kalah dan British pula belum sampai di tanah melayu dan raja pula semua telah lari ke England dan dimasa ini digelar zaman peralihan kuasa ) ....ketika itu sebenarnya komunis tersangatlah kuat dan Komunis yang berbangsa Cina hanya menunggu arahan dari China utk membunuh orang-orang melayu seperti di Bosnia (pembunuhan enik) dan ingin mengelarkan tanah ni sebagai tanah mereka , akan tetapi Shamsiah Fakeh telah nampak keadaan ni ...beliau dan Rashid Maidin terus ke Negara China utk menolong orang melayu dgn mengarahkan Presiden ketika itu jangan membunuh orang melayu..sebagai gantiannya beliau akan mengajar teknik ketenteraan kepada negara tersebut ...tu pasal lah sekarang ni negara China mempunyai kepakaran ketenteraan yg sangat hebat..sampai USA pun takut.....(mungkin ada yang kurang bersetuju dgn saya)........

Apa yang saya ingin nyatakan disini adalah ....wanita ini sebenarnya telah banyak berjasa (tetapi tidak didokumentasikan) tanpa meminta secubit simpati pun dari warga yang bernama Melayu.....sebenarnya beliau telah patah hati dgn kerajaan Malaysia (maaf tak dapat saya tuliskan disini kenapa).....pejuang ni akan meninggalkan kita tak lama lagi ....beliau akan pulang ke negeri China untuk meneruskan sisa-sisa kehidupannya.........Cuma saya sedih kenapa kerajaan kita tidak mendokumentasikan sejarah pejuang-pejuang kita....yang ada cumalah cerita dari mulut kemulut .......mungkin selepas 100 tahun lagi anak kita tidak mengenal pejuang mereka sendiri atau ada yang akan mengelarkan mereka sebagai cerita dogeng (seperti Hang Tuah)......dan mereka akan menganggap pejuang seperti Shamsiah Fakeh, Rashid Maidin, Mat Kilau, Tok Bahaman, Tok Janggut dan ramai lagi sebagai adalah lanun, perompak dan sebagainya.... samalah seperti saya yang dahulunya beranggapan Shamsiah Fakeh sebagai pembelot bangsa ....

0 comments:

Post a Comment