Pages

Monday, June 9, 2008

Cadangan Menurunkan Harga Minyak

KERAjaan boleh terima kerr cadangan dari blogger?
**********************************************
Copy from:http://hishamjabar.blogspot.com

Apa nak buat.. Pergi pasar malam semalam, semua barang naik lebih kurang RM 0.20.. Apam balik dah jadi RM2.00 (sebulan lepas RM1.80) , Murtabak pun dah RM2.00 (sebulan lepas RM1.50)... Semua barang sudah naik... Kalau macam nie punya ekonomi, saya pun tak tahula apa lagi nak cakap. Oarang-orang kerja swasta paham apabila harga minyak naik, bisness mesti slow punya, semua orang pakat nak jimat duit.

Kesannya banyak... lagi dahsyat dari 1997.. dulu 1997, yang sengsara kebanyakkannya adalah orang yang main saham... orang kaya-kaya.. memang terduduk losses diorang ( orang-orang kampung yang berani cuba-cuba beli saham negeri-negeri ASJ, dan lain-lain pun terduduk jugak)..tetapi kini, tsunami ekonomi akan melanda seluruh negara, dan yang paling teruk kena ialah golongan berpendapatan rendah sebab harga minyak naik dan akan melarat kepada harga-haraga barangan lain...

Memandangkan nampaknya kerajaan ini agak terdesak untuk memperbaiki suasana ekonomi negara, saya juga ingin memberikan cadangan yang mungkin boleh dipertimbangkan oleh kerajaan Malaysia. Saya bukanlah pakar ekonomi, cuma seorang pemegang Ijazah Sarjana Kejuruteraan, MSc (Engineering) dari sebuah Universiti tempatan. Saya rasa negara Malaysia sebenarnya tidak kurang pakar-pakar ekonomi, dan berdasarkan pemerhatian saya, Malaysia sebenarnya mempunyai pakar ekonomi yang hebat.

Baca lagi...

0 comments:

Post a Comment