Pages

Saturday, June 7, 2008

Dana memantapkan ekonomi..iyer ke dollah?

Mati idup balik pun aku tetap tak pecaya kat ko ni dollah

*********************************
Oleh: enamjahanam

Menyentuh saranan sesetengah pihak supaya kerajaan menggunakan dananya untuk memantapkan ekonomi kini, Abdullah berkata, ia bukan suatu tindakan yang wajar dilakukan sekarang.

Katanya, jika berlaku krisis besar ekonomi global atau kemelesetan dan Malaysia telah menggunakan sebahagian besar dananya hanya untuk memberi subsidi minyak, maka akan dilihat negara telah kehabisan modal atau usaha.

Abdullah berkata, dana hanya patut digunakan untuk tujuan memantapkan bagi merangsangkan ekonomi jika berlaku kemelesetan global.

Betul jugak kata Dolah tu sebab kalau kita gunakan semuanya maka kalau berlaku krisis besar kita nak ambil duit mana..

Tepat memang tept tapi nanti sekejap.... mai aku cerita lagi..

Memang betul kalau berlaku bencana besar maka kita nak cari duit mana untuk menampung perbelanjaan negara.

Tapi bencana macam mana? Selalunya yang berlaku bencana di Malaysia ni bukan daripada bencana alam macam banjir, tsunami dan sebagainya. Malah kalau berlaku banjir dan tsunami pun kerajan tak keluarkan banyak mana pun untuk bantu rakyat. Itu pun bukan duit kerajaan tetapi duit bantuan dari rakyat marhaen macam aku ni. Tu pun bukan semua sampai kepada rakyat tetapi lebih banyak singgah dirumah Najib Altantuya.

Di Malaysia banyak bencana adalah kerana ketidakcekapan kerajaan mengurus dana. Disamping itu mereka juga amat cekap memperaik dana untuk keluarga dan kroni. Keluarga dan kroni pulak tembolok lebih besar dari tembolok babi. Makan 4 juta tak kenyang lagi. Kekadang aku fikir apalah nak makan kalau aku ada 4 juta? Apalah aku nak belanja dengan duit yang begitu banyak? Tetapi puak-puak UMNO pandai belanja. Langgan artis saja semalam entah berapa puluh ribu. Nak tau pasai langgan artis tanya puak-puak UMNO yang amat arif tentang itu. Malah dulu ada kes ibu ayam dari keturunan UMNO yang kena bunuh sebab dia pun langgan gigolo. Teruk betui UMNO nih...

Jadi Dolah simpan duit tu bukan untuk rakyat tetapi lebih kepada menyelamatkan periuk nasi kaum keluarga serta kroni yang tak tau kenyang itu. Dulu Madet, bila anak dia berniaga rugi, maka dia bail out. Bila kroni dia tak mampu bayar hutang bank yang berjuta dan menyebabkan bank hampir bangkrap, maka duit dana disuntik supaya kroni tak payah bayar hutang dan bank tak bangkrap. Itulah juga hasrat pak Dolah anak lelaki Badawi ni.

Jadi ingatlah kerajaan tak akan berkorban untuk rakyat tetapi lebih kepada menyelamatkan kaum keluarga dan kroni tercinta.

Selamat berfikir kepada penyokong UMNO. Sampai bila hangpa nak jadi bodoh?"

0 comments:

Post a Comment