Pages

Saturday, June 28, 2008

Tiada peta di dalam dunia yang sama seperti ini

Piri Reis adalah seorang laksamana Islam berbangsa Turki pada kurun ke16. Pada tahun 1929, ahli sejarah telah menemui sekeping peta yang telah dilukis oleh Piri Reis dalam tahun 1513.

Ini adalah peta pertama di dunia yang menampilkan benua Amerika. Apa yang menakjubkan mengenai peta ini adalah ketepatan dan cara peta ini dilukis melengkung, hanya akan didapati jika pandangan pelukis diambil dari satelit. Ukuran peta menunjukkan ukurlilit bumi yang amat tepat(+ - 50 batu).


Yang lebih menakjubkan adalah, peta juga menunjukkan garisan pantai Antartica SEBELUM dilitupi ais! Kajian menunjukkan Antartica mula dilitupi ais lebihkurang 4000 tahun sebelum Masehi. Bagaimana Piri Reis dapat melihat garisan pantai Antartica dibawah litupan ais berbatu-batu tebalnya?

Banyak lagi yang menakjubkan mengenai peta Piri Reis ini. Bagi saya, ini adalah contoh kelebihan yang diberikan Allah SWT kepada umat Islam, jika kita yakin dengan pertolonganNya. Apa yang perlu adalah iman dan taqwa, dan pemberian ilmu dari Allah akan melebihi segala teknologi dan pengetahuan sains dari orang lain. InsyaAllah...»»Baca lagi

0 comments:

Post a Comment