Pages

Monday, March 25, 2013

Dunia Eksekutif Pemasaran

Tajuk post sengaja nak bikin gempak..

Didalam sirah Rasulullah SAW ada menceritakan bahawa Rasulullah SAW adalah wakil penjual (salesman) kepada seorang janda kaya Siti Khadijah di kota Mekah.

Prof. Aflazul Rahman dalam bukunya “Muhammad: A Trader” menukilkan bahawa Rasulullah SAW adalah seorang pegawai pemasaran yang jujur dan adil dalam membuat perjanjian di dalam urusniaga. Beliau menjaga janjinya dan menyerahkan barang-barang yang dijanjikan tepat pada waktuya. Rasulullah  SAW senantiasa menunjukkan rasa tanggung jawab dan integriti yang tinggi ketika berurusniaga. 

(Rasulullah SAW minat@suka pd pekerjaanya itu......pendapat aku)

Akibat dari kehebatan Rasulullah SAW yang digelar Al-Amin itu beliau telah dipinang oleh majikannya Siti Khadijah untuk dijadikan suami.

Good Salesman, Good Politician.


Aku memandang serius dengan setiap nama-nama manusia terutama mereka-mereka yang memegang tampuk kuasa samaada negara dan organisasi . Dalam pemerhatianku,  nama yang dianugerahkan Allah Taala kepada hambanya membawa ciri atau sikap sipenama itu pada sebutan namanya..Allah Taala Maha Mengetahui keatas hambanya.


Nama yang cukup asing bagi masyarakat Arab pada ketika itu, Muhammad (SAW)...ringan dan turun naik yang sama sebutannya.


Abu Bakar, Umar, Usman dan Ali...Sebutan yang ringan tetapi tegas orangnya

Bilal, Zaid, Saad, Zubair, Uwais..Sebutan yang ringan dan sikap yang lembut

Khalid, Hamzah, Abu Sufyan...Keras sebutannya..tegas dan pembengis yang lembut hati..

Abu Lahab, Abu Jahal.....Nama yang keras sebutannya,  pembengis yang keras hati

Ini hanya pendapat aku bukan fatwa bhaiii..

Nama yang tercatat dalam kad pengenalan jika diterjemahkan kedalam bahasa arab bermaksud..

BULAN PURNAMA YANG TERANG..

Perjuanganku sebagai khalifah yang diamanahkan  Allah Taala meletakkan Al-Quran dan Sunnah sebagai pemerintah diatas muka bumi ini dengan melalui platform politik Parti Islam Se Malaysia (PAS)...
PAS For All.

Amat bersesuaian dengan karier yang telah ku ceburi selama 25 tahun, melakukan yang terbaik dalam menjual "barang dagangan" ku..


Politik umpama Menjual.. 
Parti adalah majikan, janji adalah produknya.

0 comments:

Post a Comment