Pages

Monday, March 25, 2013

CPM, British...Umno, MCA, MIC?

Ini adalah gambar Loi Tek Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya 1938-1947. Beliau adalah seorang perisik British. Ini adalah gambar hanya dia diketahui wujud.


Sedikit yang diketahui oleh kita tentang Loi Tek (sudah tentu British dan Perancis tahu lebih lanjut mengenai beliau). Loi Tek adalah warga Vietnam daripada keturunan Cina.

Beliau adalah seorang perisik untuk kuasa kolonial Perancis di Vietnam. Beliau telah membantu Perancis menembusi kumpulan kebebasan Vietnam dan Komunis  di Vietnam pada awal tahun 1930-an. Beliau telah "ditangkap" oleh Perancis dan kemudian "diserahkan" kepada British. Terdapat sedikit misteri di sini. British menghantar beliau ke Hong Kong dan kemudian ke Singapura sekitar tahun 1934.

Di Singapura Loi Tek sangat aktif dalam menganjurkan kesatuan pekerja dok Singapura- yang telah mula diresapi elemen Komunis. Semua ini berlaku tatkala Loi Tek adalah perisik British.

Pada tahun 1938 beliau telah dilantik sebagai Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya, yang telah diasaskan beberapa tahun lebih awal.

Untuk maklumat, mesyuarat sulung Parti Komunis Malaya telah diadakan di Kuala Pilah di Negeri Sembilan dan telah dirasmikan oleh tidak lain daripada Uncle Ho Chi Minh - pejuang kebebasan Vietnam.

Pastinya setiap pergerakan Uncle Ho ketika dia berada di Malaya juga telah diketahui oleh British - pastinya di bawah perlindungan oleh Loi Tek perisik British.  Ini adalah sebahagian Permainan Besar. British (dan masih) mengawal permainan ini.

Berikut adalah fakta menarik:

65 tahun selepas berakhirnya Perang Dunia Ke 2, beribu-ribu fail rahsia laporan perang telah didedahkan oleh British. Walau bagaimanapun fail Loi Tek masih diklasifikasikan rahsia dan mereka akan kekal rahsia untuk sekurang-kurangnya 60 tahun lagi. Ini adalah apa yang saya baca di tempat ketika dahulu. Saya fikir sebab agak jelas - mereka tidak mahu dunia tahu bahawa mereka mencipta dan dipupuk Parti Komunis Malaya.

Saya tidak percaya bahawa Loi Tek dibunuh di Bangkok. Besar kemungkinan identitinya diubah oleh British dan dibawa ke England atau wilayah lain dalam Empayar British.

Orang dalam gambar ini adalah Kolonel John Davis yang pada satu masa "pengendali" Loi Tek. Pengendali bermakna dia berada dalam menjaga menjalankan Loi Tek sebagai ejen.


John Davis adalah seorang yang keupayaan yang besar, sangat sederhana dan berahsia. Semasa perang dia bekerja untuk Perkhidmatan Rahsia British yang dikenali pada masa itu sebagai Eksekutif Operasi Khas.

Beliau meninggal dunia di England pada tahun 2006 pada usia 95 tahun. Terdapat sebuah buku yang paling menarik tentang John Davis dan eksploitasi dalam peperangan Malaya. Ia dipanggil "Orang kami Di Malaya".
.

Gambar di bawah di sini adalah bahawa Kolonel Spencer Chapman F. Chapman telah ketinggalan dalam Malaya apabila British menyerah kalah kepada Jepun pada bulan Februari 1942. Sebelum penyerahan Chapman telah bertemu Loi Tek di Singapura. Saya mengesyaki penglibatan Chapman dengan operasi rahsia British adalah banyak lebih mendalam daripada apa yang kita tahu.



Pada tahun 1943 di bawah pendudukan Jepun, Chapman bekerjasama dengan John Davis dan Richard Broome untuk melantik pihak Komunis untuk melawan Jepun. Spencer Chapman kembali ke England selepas trhe perang. Dia membunuh diri pada tahun 1971 dengan menembak dirinya. Tidak seperti Davis John teguh, Chapman adalah watak yang lebih lembut. Saya mengesyaki kerja perang haram beliau ditimbang sepenuhnya kepada minda yang akhirnya membawa beliau untuk membunuh diri pada tahun 1971.

Akhirnya di sini adalah gambaran yang lebih baru-baru ini Chin Peng.


Pada masa yang penting apabila Komunis adalah di bawah kawalan langsung dan penyeliaan British (melalui Setiausaha Agung mereka Loi Tek yang merupakan seorang perisik British) Chin Peng adalah sama ada seorang remaja atau seorang lelaki yang sangat muda. Pada mesyuarat Blantan pada 31 Disember 1943, antara Loi Tek, Lim Bo Seng (mewakili Kuomintang), John Davis, Spencer Chapman dan Richard Broome, Chin Peng adalah hanya 19 tahun. Chin Peng berada di sana sebagai panduan dan porter untuk Loi Tek.

Loi Tek tiba untuk mesyuarat yang di dalam kereta beliau, dengan mudah melalui sekatan jalan raya Jepun kerana dia juga telah menjadi ejen kembar yang juga bekerja untuk Jepun. (Itu adalah satu cerita dengan sendirinya).

Apabila Loi Tek melarikan diri daripada British pada tahun 1947 dengan lebih satu juta Malayan Dollar yang dipunyai oleh Parti Komunis Malaya, Chin Peng hanya berusia 23 tahun - tanpa pengalaman dan benar-benar tidak tahu apa yang perlu dilakukan.

Parti Komunis Malaya telah ditembusi sepenuhnya oleh British dari hari pertama penubuhannya. Jika Loi Tek Setiausaha Agung PKM sendiri adalah seorang perisik British, kita tidak tahu berapa banyak ejen-ejen British lagi yang telah ditanam di dalam PKM.

Keputusan PKM untuk memulakan perjuangan bersenjata telah ditakdirkan dari Hari 1. British sedang mempermainkan mereka.

Semua kerja bodoh.

Sumber: http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/2010/11/british-intrigue-cpm-some-characters.html

0 comments:

Post a Comment