Pages

Friday, August 16, 2013

Kristian bersembahyang dalam Masjid.

Koongsi tempat ibadat??..

Taking a refuge from the rain in southern Turkey, Muslims pray towards Mecca at the entrance of a neighboring church. 


Ini bukan budaya dan adat orang melayu. Dah habis satu Malaysia dikongsikan, takkan tempat ibadat pun nak dikongsikan??
Takkan dah tak ada perasaan hormat menghormati antara sesama agama lagi?

Bangsa Melayu memiliki budaya yang unik. Hanya satu bangsa didalam dunia ini apabila lahir ke dunia, Islam adalah agama mu. Itulah hebatnya bangsa Melayu di Tanah Melayu.

Pada gua bangsa Melayu di Tanh Melayu ni adalah contoh terbaik umat Islam hari ini. Bangsa yang tinggi akhlaknya, bertolak-ansur dan beradab.

JADI TOLONG HORMATI KAMI!!!..

Gua takkan mengharamkan apa yang telah dihalalkan... cuma penganut agama lain harus menghormati budaya orang Melayu walaupun ia dibenarkan dalam Islam.

Ada disebut dalam buku-buku hadis sahih tentang peristiwa lawatan kristian Najran ini. Peristiwa delegasi Kristian dari Najran (di Yaman) datang ke Madinah untuk membincangkan beberapa perkara dengan Rasulullah S.A.W dan bertanya kepadanya tentang Nabi Isa A.S yang disebut dalam hadis-hadis berikut yang sahih:

"Hudhaifa melaporkan bahawa penduduk Najran datang kepada Rasulullah S.A.W (kepadanya) dan berkata: Wahai Rasulullah, hantarkan kepada kami seorang yang boleh dipercayai; lalu Rasulullah S.A.W bersabda: Aku akan utuskan kepada kamu seorang lelaki yang boleh dipercayai, seorang manusia yang amanah dalam erti kata sebenar istilah ini. Lalu para sahabat memandang sabar dan beliau menghantar Abu Ubaida b. Jarrah " (Abu Daud: 31: 5949; Muslim: 31: 5949).

"Diriwayatkan Hudhaifa: Al-'Aqib dan Saiyid, pembesar-pembesar dari Najran, datang kepada Rasulullah S.A.W dengan niat untuk melakukan Lian (mencari kebenaran) salah seorang daripada mereka berkata kepada yang lain," Jangan kita lakukan (Lian ini), demi Allah, jika dia sebenar-benarnya seorang Rasul dan kita lakukan Lian ini, kita mahupun anak-anak selepas kita juga tidak akan berjaya. " Kemudian kedua-dua mereka berkata (kepada Nabi S.A.W), "Kami akan memberikan apa yang anda harus bertanya tetapi anda perlu menghantar seorang lelaki yang boleh dipercayai kepada kami, dan jangan hantar kepada kami mana-mana orang melainkan seorang yang boleh dipercayai." Rasulullah S.A.W bersabda, "Aku akan menghantar seorang lelaki yang jujur .​​Adalah benar-benar boleh dipercayai." Maka setiap daripada para sahabat berharap agar mereka dipilih. Kemudian Rasulullah S.A.W bersabda, "Bangunlah, wahai Abu 'Ubaida bin Al-Jarrah." Apabila beliau bangun, Rasulullah S.A.W bersabda, "Ini adalah orang yang boleh dipercayai dalam negara(Islam) ini." (Bukhari: 59: 663)

Walau bagaimanapun, sekiranya Rasulullah S.A.W membenarkan mereka beribadat di masjid semasa lawatan ini tidak disebut dalam hadis, namun ia telah disebut di dalam pelbagai buku-buku tafsirnya seperti al Jamiu li Ahkam Al-Quran (Imam Qurtubi), Tafsir Ibn Kathir , Tafsir Al-Munir (Wahba Al- Zuhayli); dalam seksyen penjelasan daripada Kutub Al-Sittah dan banyak buku-buku Islam sebagai petikan dari buku yang terkenal "Al-Sirah Al-Nabawiyyah" oleh Muhammad bin Ishaq sebagai riwayat dari Muhammad bin Jafar bin Az Zubair.

(Muhammad bin Ishaq atau Ibn Ishaq adalah tokoh sejarawan yang terkenal dan terkemuka dalam dunia pensejarahan awal Islam. Beliau telah mengorak langkah merintis kaedah pensejarahan yang lebih bersistematik dan seterusnya membawa penulisan Sirah dan Maghazi ke tahap kemuncaknya yang menjadi sumber rujukan utama kepada para sejarawan terkemudian. Keupayaan Ibn Ishaq lebih terserlah jika dibandingkan dengan sejarawan-sejarawan terdahulu dari perspektif pengetahuannya yang lebih universal, kemampuannya menghimpunkan maklumat-maklumat daripada pelbagai sumber dan kebolehannya menyusun dengan baik data-data yang telah dikumpulkan. Penulisan beliau yang bertajuk Kitab al-Mubtada’ wa al-Mabcath wa al-Maghazi memperlihatkan hasil pemahamannya yang lebih luas mengenai Sirah dan Maghazi berbanding dengan karya-karya yang lebih awal dan sezaman. Ini kerana ia merangkumi sejarah para nabi sebagai pendahuluan dan perihal para sahabat yang disusun berdasarkan metodologi penulisan yang lebih terancang dan menarik. Meskipun Ibn Ishaq menerima kecaman hebat daripada sebilangan ulama hadis tetapi sumbangan dan peranan beliau dalam perkembangan bidang pensejarahan Islam adalah sesuatu yang tidak dinafikan apabila mendapat pengiktirafan Muhammad bin Muslim al-Zuhri dan Muhammad bin Idris al-Shafice. Dakwaan dan tohmahan yang mempertikaikan kewibawaan Ibn Ishaq juga memerlukan kepada penilaian semula kerana sebahagian besar tokoh ulama hadis yang lain telah mengambil sikap memihak dan mempertahankan beliau).

Lawatan dari Najran yang dipetik dalam tafsiran 1-61 ayat-ayat Surah Al-Imran dalam buku tafsirnya. Memetik tafsiran ayat 61 dari Surah Al-Imran dalam Tafsir Ibn Kathir: "Alasan untuk panggilan kepada Mubahalah dan wahyu ayat dari awal surah ini (Surah al-I Imran) sehingga di sini (ayat 61), adalah bahawa delegasi dari Kristian Najran (di Yaman) datang kepada Al -Madinah untuk berhujah mengenai 'Isa, mendakwa bahawa dia adalah tuhan dan anak Allah. Allah menurunkan permulaan Surah ini sehingga di sini, untuk menafikan dakwaan mereka, seperti Imam Muhammad bin Ishaq bin Yasar dan ulama lain yang dinyatakan.

Muhammad bin Ishaq bin Yasar berkata dalam Sirah yang terkenal, "delegasi Kristian dari Najran datang kepada Rasulullah S.A.W. Delegasi itu terdiri daripada enam puluh orang berkuda, termasuk empat belas ketua-ketua mereka yang membuat keputusan. Orang-orang ini adalah Al-'Aqib, juga dikenali sebagai `Abdul-Masih, As-Sayyid, juga dikenali sebagai Al-Ayham, Abu Harithah bin` Alqamah, dari keluarga Bakr bin Wa `il dan Uways bin Al-Harith. Mereka juga termasuk, Zaid, Qays, Yazid, Nabih, Khuwaylid, `Amr, Khalid,` Abdullah dan Yuhannas. Tiga orang-orang ini adalah ketua-ketua delegasi ini, Al-'Aqib, pemimpin mereka dan kepada siapa mereka dirujuk untuk mendapatkan nasihat dan keputusan;. As-Sayyid, sarjana dan pemimpin dalam perjalanan dan perhimpunan sosial;. dan Abu Harithah bin `Alqamah, pemimpin ulung dan ketua agama mereka. Abu Harithah adalah seorang lelaki Arab dari keluarga Bakr bin Wa` il, tetapi apabila dia memeluk agama Kristian, orang-orang Rom dan raja-raja mereka memberi penghormatan kepadanya dan gereja dibina untuknya (tanda penghormatan). Mereka juga menyokong beliau dengan kewangan dan memberikannya hamba, kerana mereka tahu bagaimana kukuhnya iman beliau dalam agama mereka.' ' Abu Harithah tahu perihal Rasulullah S.A.W dari apa yang dia baca dalam kitab suci sebelumnya. Walau bagaimanapun, kejahilan membawanya kekal menjadi seorang penganut Kristian, kerana dia telah diberi penghormatan dan mempunyai kedudukan yang tinggi dikalangan penganut agama Kristian.

Ibn Ishaq berkata, "Muhammad bin Ja'far bin Az-Zubair berkata, delegasi (Najran) datang kepada Rasulullah S.A.W di dalam Al-Madinah, memasuki Masjid beliau memakai jubah dan pakaian, selepas Rasulullah S.A.W selesai menunaikan solat Asar. Mereka disertai kabilah unta yang diketuai oleh Bani Al-Harith bin Ka `b. Sahabat Rasulullah S.A.W yang melihat mereka mengatakan bahawa mereka tidak pernah melihat satu delegasi seperti mereka selepas itu. Apabila waktu ibadah mereka tiba, mereka berdiri untuk melaksanakan ibadah mereka di dalam Masjid Nabi. Rasulullah S.A.W bersabda: "Biarkan mereka (beribadah)" dan mereka bersolat ke arah timur.

Kemudian Abu Harithah bin `Alqamah dan Al-'Aqib` Abdul-Masih atau As-Sayyid Al-Ayham berkata kepada Rasullah SAW, dan mereka adalah orang Kristian seperti raja (Raja Roman).

Walau bagaimanapun, mereka tidak bersetuju mengenai `Isa, sebahagian daripada mereka berkata, 'Dia adalah Allah,' sedangkan ada yang berkata, 'Dia adalah anak Allah,' dan yang lain berkata, 'Beliau adalah salah satu daripada triniti. Allah adalah jauh daripada apa yang mereka sifatkan.'' ....

... Sahabat Rasulullah S.A.W yang melihat mereka mengatakan bahawa mereka tidak pernah melihat satu delegasi seperti mereka selepas itu. Apabila tiba waktu solat, mereka berdiri dan menyembah ke arah timur. Rasulullah S.A.W bersabda: "Jangan sentuh mereka." ....(Al Jamiu li Ahkam al-Quran, Imam Qurtubi)

... Sementara itu, kerana ia adalah masa untuk ibadah, mereka berdiri untuk bersolat di Masjid Al-Saadah. Rasulullah S.A.W bersabda: "biarkan mereka solat." Mereka bersolat kearah timur ...

(Haq Dini Quran Dili, Elmalili Hamdi Yazir)

0 comments:

Post a Comment