Pages

Friday, August 23, 2013

Malaysia; Satu Evolusi

Bangsa Melayu tidak mengamal corak revolusi dalan mengubah pemimpin.
Bangsa Melayu berevolusi selama beratus-ratus tahun.


1826 - Melaka, Pulau Pinang dan Singapura bergabung untuk membentuk tanah jajahan Negeri-Negeri Selat, dimana British berjaya meluaskan pengaruh mereka dengan mewujudkan naungan sejak kesultanan Melayu Semenanjung.

1895 - Selangor, Perak, Pahang dan Negeri Sembilan bergabung untuk membentuk Negeri-negeri Melayu Bersekutu.

Johor, Kelantan, Kedah, Perlis dan Terengganu telah digabungkan menjadi Negeri-negeri Melayu Tidak Bersukutu. Pihak British kemudiannya memaksa negeri-negeri Melayu berkenaan menandatangani perjanjian seperti perjanjian dengan Negeri-negeri Melayu Bersekutu. Bahasa rasmi Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu ialah Bahasa Melayu dengan Tulisan Jawi sebagai tulisan rasmi. Kumpulan ini tidak menggambarkan negeri-negeri berikut sebagai satu entiti tetapi hanyalah sebagai satu terma untuk menerangkan tentang negeri-negeri Melayu berkenaan. Johor menandatangani Perjanjian perlindungan pada tahun 1885 dan akhirnya tunduk kepada tekanan untuk menerima Penasihat British pada tahun 1904. Dibawah Perjanjian Bangkok 1909, Siam (kini Thailand) memindahkan hak-hak mereka terhadap Kelantan, Terengganu, Kedah, dan Perlis kepada pihak British. 


1942-1945 - Pendudukan Jepun.

1948 - Negeri-negeri Tanah Melayu yang diperintah oleh British telah disatukan di bawah Persekutuan Tanah Melayu.

1948-1960 - Darurat dalam menangani pemberontakan komunis tempatan.
Pada tahun 1950, Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu menolak pendaftaran Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) sebagai sebuah parti politik yang sah. PKMM mempunyai dua sayap iaitu Angkatan Pemuda Insaf dan Angkatan Wanita Sedar. Asalnya, PKMM tidak cenderung kepada komunisme. Setelah Mokhtaruddin Lasso dilantik sebagai presiden PKMM yang pertama pada bulan Oktober 1946, parti ini telah dipengaruhi oleh komunis. Kesatuan Melayu Muda (KMM) bergabung dengan PKMM, dan Dr. Burhanuddin Helmi telah menjadi presiden PKMM yang kedua. Dr. Burhanuddin membawa PKMM ke arah pembentukan Melayu Raya iaitu gabungan Indonesia dan Tanah Melayu. Pada Disember 1947, Ishak Haji Mohamed telah menjadi presiden PKMM yang ketiga dan PKMM beralih [perlu rujukan] daripada konsep komunisme kepada nasionalistik. PKMM adalah anti-UMNO dan anti penjajah. PKKM juga telah menubuhkan Pusat Tenaga Rakyat atau singkatannya ditulis sebagai PUTERA, iaitu gabungan parti-parti politik radikal Melayu dan kemudian bergabung pula dengan All-Malaya Council of Joint Action atau AMCJA yang menentang habis-habisan mengenai Perjanjian Persekutuan 1948 bagi menubuhkan Persekutuan Tanah Melayu. PKMM telah menuduh pegawai-pegawai yang dilantik dalam Persekutuan Tanah Melayu sebagai 'boneka', yang menari mengikut rentak 'Pejabat Jajahan'. Bagi PKMM, tiada unsur untuk "menyediakan Tanah Melayu sebagai kerajaan yang demokratik"
1963 - Negara-negara jajahan British di Sabah, Sarawak dan Singapura menyertai Persekutuan Tanah Melayu untuk membentuk Persekutuan Malaysia.

1965 - Singapura menarik diri daripada Malaysia, kurangkan kepada 13 negeri; pemberontakan komunis di Sarawak bermula.

1969 - Peristiwa rusuhan anti-Cina dalam konteks peningkatan kekecewaan terhadap kejayaan ekonomi kaum Cina.

1970 - Tun Abdul Razak menjadi Perdana Menteri berikutan peletakan jawatan Abdul Rahman; membentuk Barisan Nasional (BN).

Diskriminasi positif bagi orang Melayu

1971 - Kerajaan memperkenalkan kuota minimum untuk orang Melayu dalam perniagaan, pendidikan dan perkhidmatan awam.

1977 - Menteri Besar Kelantan dibuang daripada Parti Pan-Islam Malaysia (PAS), kekacauan mencetuskan, keadaan kecemasan kebangsaan dan pengusiran PAS dari BN.

1978-1989 - Pelarian Vietnam mendapat manfaat daripada perlindungan terhad.

1981 - Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri.

1989 - PKM menandatangani perjanjian damai dengan kerajaan.

1990 - PKM Sarawak menandatangani perjanjian damai dengan kerajaan.

1993 - Sultan kehilangan imuniti undang-undang.

Krisis kewangan

1997 - Krisis kewangan asia mengakhiri pertumbuhan ekonomi yang memberangsangkan.

1998 - Perdana Menteri Mahathir Mohamad memfitnah timbalannya Anwar Ibrahim atas tuduhan salah laku seksual, akibat dari perbezaan pendapat atas dasar ekonomi; Anwar Ibrahim ditangkap.

1999 - Anwar Ibrahim didapati bersalah atas salahguna kuasa dan dihukum enam tahun penjara.

2000 - Anwar Ibrahim dijatuhkan hukuman sembilan tahun penjara selepas didapati bersalah atas tuduhan liwat.

2001 - Puluhan ditangkap semasa pertempuran etnik terburuk dalam beberapa dekad antara orang Melayu dan kaum India. Demonstrasi terhadap Akta Keselamatan Dalam Negeri berikutan penahanan tanpa perbicaraan penyokong Anwar Ibrahim. Malaysia, Singapura menyelesaikan pertikaian lama, bersetuju untuk membina sebuah jambatan baru dan terowong.

Pengunduran Mahathir

Ogos 2002 - Undang-undang baru yang lebih ketat terhadap pendatang haram berkuat kuasa, menyediakan hukuman sebat dan penjara untuk pesalah. Undang-undang penghijrahan pekerja asing.

Januari 2003 - Abdullah Ahmad Badawi mengambil alih jawatan Perdana Menteri Mahathir Mohamad berundur selepas 22 tahun berkhidmat.

2004 - Barisan Nasional memenangi pilihan raya umum. Anwar Ibrahim dibebaskan selepas mahkamah overturns sabitan liwatnya. Puluhan rakyat Malaysia mati dalam bencana tsunami Asia. Malaysia menangguhkan rancangan penghantaran pulang beribu-ribu pendatang haram, kebanyakan mereka dari Indonesia.

2005 - Malaysia, Singapura menyelesaikan pertikaian di atas kerja penambakan tanah di perairan sempadan. Pendatang tanpa izin diberi pengampunan empat bulan untuk pulang ke negara masing-masing.

2006 - Malaysia memberhentikan projek kontroversi jambatan ke Singapura. Johor, Pahang dan Melaka dilanda banjir besar.

2007 - Sekitar 70,000 dipindahkan sebagai gelombang kedua banjir melanda selatan negara. Malaysia, Indonesia dan Brunei menandatangani perjanjian untuk melindungi 200,000 kilometer persegi hutan hujan di pulau Borneo.

2008 - Barisan Nasional Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi mengalami keputusan pilihan raya paling buruk dalam beberapa dekad, kehilangan majoriti dua pertiga di Parlimen dan kawalan lima Dewan Undangan Negeri. Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim ditangkap atas tuduhan liwat, dalam satu langkah yang memburukkan lagi ketegangan politik.

Kemelesetan Ekonomi

2009 - Malaysia mengharamkan pengambilan pekerja asing untuk melindungi rakyat daripada pengangguran semasa kegawatan ekonomi. Perbicaraan kes liwat kedua Anwar Ibrahim bermula. Kerajaan memperkenalkan pakej rangsangan ekonomi $ 16bn bertujuan untuk menangguhkan kemelesetan yang mendalam. Abdullah Badawi berundur sebagai Perdana Menteri dan digantikan oleh timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak.

2010 - Ketegangan Agama meningkat berikutan keputusan mahkamah membenarkan orang bukan Islam menggunakan perkataan Allah untuk merujuk kepada Tuhan. Tiga wanita Melayu disebat untuk seks luar nikah dalam kes pertama hukuman Islam ini dikenakan kepada wanita di negara ini. Keputusan oleh negeri Melaka untuk membenarkan perkahwinan bawah umur menerima kritikan dari kumpulan-kumpulan wanita.

2011 - Polis menggunakan gas pemedih mata dan meriam air untuk menyuraikan beribu-ribu orang mengambil bahagian dalam perhimpunan Kuala Lumpur menuntut pembaharuan pilihan raya.  Perdana Menteri mengumumkan mengumumkan jawatankuasa parlimen untuk mengkaji reformasi pilihan raya.

2012 Jan- Mahkamah Tinggi membebaskan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim liwat.

2012 Feb - Kira-kira 3,000 aktivis alam sekitar mengambil bahagian dalam bantahan terhadap pembinaan kilang nadir bumi di negeri Pahang.

2012 Jun - Sebuah mahkamah Malaysia meluluskan ekstradisi Iran Masoud Sedaghatzadeh ke Thailand atas dakwaan terlibat dalam plot bom mensasarkan pegawai Israel pada bulan Februari.

2013 Mac - Tentera Malaysia menyerang pemberontak Filipina di sekitar Lahad Datu dan membunuh 30 orang. Pemberontak Sulu menuntut sebahagian daripada negeri Sabah.

2013 Mei - Ketetapan Barisan Nasional mengekalkan kuasa dalam pilihan raya kebangsaan.

0 comments:

Post a Comment