Pages

Sunday, July 7, 2013

DUNIA SALESMAN-TOP 20's

1. MENINGKATKAN BILANGAN PELANGGAN

Anda meningkatkan bilangan pelanggan anda dengan menambah pelanggan baru
(i) dengan menawarkan apa yang sedia ada.. atau (ii) menawarkan produk atau solusi baru.

Sebaik-baiknya anda akan meningkatkan tawaran yang ada sebelum perlu memasuki pasaran baru atau mengembangkan bilangan pelanggan dalam pasaran sedia ada bagi anda.

Tiga soalan utama untuk meningkatkan bilangan pelanggan ialah:

i- Siapa yang mempunyai keperluan sebenar bagi produk / perkhidmatan saya menjual? Adakah produk saya memenuhi keperluan ini dengan cara yang sama menjimatkan wang atau memberikan nilai tambahan?

ii- Berapa banyak, jika apa-apa, yang mereka perbelanjaan untuk menangani keperluan yang hari ini?

iii- Berapa ramai daripada mereka pelanggan berpotensi yang ada? Bagaimana saya boleh sampai kepada mereka?

Untuk menjawab soalan-soalan ini bermakna anda perlu melakukan penyelidikan pasaran. Penyelidikan pasaran adalah permulaan kepada jualan. Ia mengajar anda banyak tentang apa yang anda perlu tahu untuk berkesan mencapai pelanggan-pelanggan baru seperti apa yang hendak dikatakan, bagaimana untuk mengatakan ia dan kepada siapa.



2. MENINGKATKAN KEKERAPAN PEMBELIAN

Jalan paling cepat untuk meningkatkan kekerapan pembelian adalah dengan memudahkan pelanggan  anda yang sedia ada untuk menjalankan perniagaan dengan anda berulang kali.

Satu lagi cara untuk melihat ini menyediakan nilai tambah kepada pelanggan sedia ada - dan akhirnya membina kesetiaan pelanggan. Jika anda membuat ia lebih mudah untuk pelanggan untuk berurusan dengan anda, berbanding dengan pesaing anda, maka anda akan terus menerima pesanan pembelian dari pelanggan anda. Keadaan ini akan berlaku dengan menganggap produk atau perkhidmatan anda adalah setanding atau lebih tinggi daripada pesaing anda.

Di luar program kesetiaan pelanggan, di sini adalah beberapa kawasan untuk mempertimbangkan meningkatkan:

- Responsif kepada permintaan, panggilan, e-mel
- Akses kepada kenalan utama pelanggan
- Konsisten dalam menawarkan
- Susulan dan susulan melalui temujanji
- Tepat pada masanya.

Walaupun ini mungkin kelihatan seperti biasa, pertimbangkan berapa banyak vendor anda tidak lagi berurusan dengan anda  kerana mereka terlalu sukar untuk berurus niaga. Jangan menjadi salah seorang daripada mereka kepada pelanggan anda.

3. MENINGKATKAN BILANGAN UNIT PRODUK YANG DIJUAL

Tanpa disedari anda akan meningkatkan bilangan unit dijual apabila anda meningkatkan bilangan pelanggan dan kekerapan pembelian. Tetapi anda juga boleh menambah bilangan unit yang dijual dengan memahami bagaimana untuk menambah nilai.

Jika anda mahu menjual lebih banyak produk atau menghabiskan waktu urus niaga yang lebih panjang bersama pelanggan anda , ia memberikan nilai tambah faedah atau penyelesaian kepada pelanggan dan ini akan mengukuhkan hubungan pelanggan anda.

Jika anda untuk konsisten menambah nilai kepada hubungan pelanggan, anda perlu benar-benar memahami bagaimana pelanggan anda mentafsir, menentukan, dan mengukur nilai yang mereka terima daripada produk dan perkhidmatan anda.

Berikut adalah contoh: Restoran A menawarkan pelanggan yang sedia ada dengan 20 peratus diskaun untuk 4 orang hidangan makan tengah hari dan makan malam. Idea ini adalah untuk menambah nilai kepada pelanggan yang sedia ada dengan memberikan mereka manfaat yang boleh dikongsi.

Keputusan: perniagaan makan tengah hari beliau meningkat sebanyak 88% dalam satu bulan dan sebanyak 53% untuk sepanjang kempen dijalankan selama 3 bulan. Dari segi kekerapan, dia mengalami pengekalan 71% daripada pelanggan selepas kempen dihentikan.

Akhir sekali, jangan lupa, untuk melihat keputusan sebenar, anda perlu bermula dengan apa yang anda sudah tahu tentang pelanggan anda. Ia adalah penyelidikan pasaran, pengetahuan pelanggan anda sudah mempunyai, yang benar-benar sebuah lombong emas tersembunyi keuntungan yang boleh mengembangkan perniagaan anda dan meningkatkan top line syarikat anda.

Ia adalah ini maklumat yang berfokuskan pelanggan yang akan menyediakan asas untuk menjana lebih banyak jualan, menyimpan dan pelanggan jualan silang, dan memperoleh perniagaan pelanggan baru. Berbekalkan berfokuskan pelanggan maklumat, anda akan tahu yang merupakan cara terbaik untuk mengembangkan perniagaan anda.

0 comments:

Post a Comment