Pages

Tuesday, July 19, 2011

PR: Kerjasama PAS dan DAP di haruskan.

20 Julai 2011. Budak-budak Blogger Umno Lembu Illuminati (B.U.L.I) menyalak-nyalak kat blog pasal hukum Tahaluf Siyasi PAS dan DAP. . Ambil petikan sikit-sikit dari kertas kerja Ketua Penerangan DPP PAS, pastu buat hukum sendiri..gila nyerr orang..cuba la google skit kalau nak mencari kebenaran...eeeiii..

Ahh...aku tahu diorang sedar diorang cuba nak menipu pembaca konon nya PAS sesat dan buat hukum sendiri. Aku yang belajar tahap sedang-sedang jerr pun boleh faham dengan kertas kerja yang dibentangkan dek Ketua Penerangan DPP.

Tak kisah lah diorang nak buat fitnah apa pun dalam blog diorang sebab yang baca blog diorang pun diorang-diorang jerr..pada yang da tersesat sampai kat blog aku ni...korang baca lagi pasal hukum Tahaluf Siyasi...haaa..bacaaa..

HUKUM DAN SYARAT TAHALUF SIYASI

Diterjemah oleh ustazah Norsaleha Mohd Salleh

Ini adalah terjemahan daripada buku Usul al-Ifta’ wa al-Ijtihad al-Tatbiqi, jilid ke-4 yang merupakan buku ke-8 dari siri-siri tulisan Mohamad Ahmad Rasyid dalam Ihya’ Fiqh Dakwah. Tujuan saya menterjemahkan beberapa petikan dalam buku ini adalah untuk mendedahkan kajian penulis tentang isu yang sedang hangat dibincangkan oleh masyarakat Malaysia hari ini, iaitu berkaitan membina kerjasama dengan non muslim terutama kerjasama politik yang lebih dikenali dalam bahasa Arab sebagai tahaluf siyasi.
Kajian ini telah dibuat oleh Muhamad Ahmad Rasyid yang lebih dikenali sebagai Abu Ammar. Beliau adalah seorang pemikir dakwah yang banyak menghasilkan tulisan-tulisan yang berkaitan dengan metodologi dakwah dan pendakwah. Antara hasil tulisan beliau ialah al-Raqa’iq, al-Awa’iq, al-Muntalaq, al-Masar dan banyak lagi tulisan beliau yang memperkatakan tentang peranan pendakwah dan metodologi dakwah yang sepatut dilaksanakan. Kebanyakan buku-buku yang dihasilkan oleh beliau adalah ketika menetap di Malaysia.
Tajuk tentang tahaluf siyasi dengan orang kafir ini adalah hasil pemerhatian, pandangan dan kajian beliau sewaktu tinggal di Malaysia. Kebanyakan contoh yang dibawa sebenarnya adalah merujuk kepada suasana yang ada di Malaysia. Mohammad Ahmad Rasyid banyak menggunakan sumber-sumber yang premier selain daripada al-Quran dan hadis-hadis Rasulullah. Antara ulama yang banyak dirujuk oleh beliau ialah Ibn Hajar, al-Syaibani, al-Karabisi, al-Sarkhasi, al-Qurtubi, ulama empat mazhab dan lain-lain lagi.

gambar hiasan

MEMBANTU YANG DIZALIMI DAN MENDENGAR SUNGUTAN SERTA KELUHAN mereka
Imam al-Bukhari meriwayatkan daripada al-Barra’ bin Azib bahawa Rasulullah saw memerintahkan mereka dengan beberapa perkara, antaranya ialah membantu orang yang dizalimi.
Imam al-bukhari juga meriwayatkan dari Abi Musa dari Nabi bersabda; “seorang mukmin dengan mukmin yang lain seumpama sebuah bangunan yang kukuh saling menyokong antara satu sama lain, sambil Rasulullah saw menggenggam kuat-kuat kedua-dua belah tangan Baginda.
Ibn Hajar berkata;
Membantu orang yang dizalimi adalah fardu kifayah, bantuan ini umum untuk semua orang yang dizalimi. Begitu juga orang yang membantu, melihatkan hukum fardu kifayah ini ditujukan kepada semua, inilah yang rajih atau jelas. Kadang-kadang ia ditentukan ke atas sesiapa yang mempunyai kudrat selagi keingkarannya tidak dianggap merosakkan lebih daripada kerosakan mungkar. Sekiranya dia tahu itu tidak berguna, akan jatuhlah kewajipan itu, kekallah hukum asal iaitu harus dengan syarat yang disebut. Sekiranya bertembung dua kerosakan, maka hendaklah membuat pilihan.
Syarat-syarat orang yang menolong;
1- Hendaklah orang yang menolong itu mengetahui perbuatan itu zalim.
2- Pertolongan itu diberi sewaktu kejadian zalim tersebut.
3- Kadang-kadang pertolongan itu diberi sebelum berlaku kezaliman seumpama menyelamatkan seseorang daripada seorang yang menuntut darinya harta secara zalim dan mengugutnya sekiranya dia tidak mahu menyumbangkan duit tersebut.
4- Kadang-kadang pertolongan itu datang selepas berlaku kezaliman. Ini yang banyak berlaku.
Pertolongan ini lebih umum daripada menggunakan senjata dan berperang malah gambarannya yang sebenar boleh berlaku dengan memberi perintah kepada orang zalim, mengancam, menakuntukan, menggunakan pangkat dan kedudukan, memberi syafaat, mengumpulkan sejumlah orang yang boleh membantu untuk memberi ingatan kepada orang yang melakukan kezaliman tentang yang bakal berlaku sekiranya ia sendirian atau satu kumpulan yang besar bagi menolak kezaliman satu kumpulan yang kecil.
Sekiranya menggunakan senjata, dia tertakluk kepada kaedah amar makruf nahi mungkar. Bagi kaedah tidak memberikan hukum qisas dengan kewujudan sultan, ini adalah jelas dalam hukum pelampau (bughah). Sekiranya yang zalim itu ialah hakim, maka sebaik-baik jihad ialah berkata benar kepada sultan yang zalim. Sekiranya tidak berjaya memecatnya melainkan dengan memeranginya, rujuk kembali kepada hukum taghyir dan tekanan serta menyandarkan ketaatan sebagaimana yang telah diterangkan dalam teori siasah dulu.
Apa yang ditambah di sini ialah;
Membantu orang yang dizalimi terdapat dalam hadis Nabi, wajib ke atas muslim merasa peka dan terus membantu, keluar dari sifat keakuan kepada memberi pertolongan, bertawakal dia atas kelemahan dan mencapai kebenaran yang diharapkan.


PANDANGAN UMUM TENTANG KERJASAMA DAN MEMINTA BANTUAN (TAHALUF DENGAN ORANG KAFIR)
Kerjasama itu adalah amalan yang saling bertukar ganti, sekali kita meminta tolong dia sekali lagi dia meminta tolong kita, melihat kepada keperluan kita dan keperluan orang yang bekerjasama. Saya berpendapat bentuk kerjasama ini perlu mengalami perubahan dan lebih optimis. Hal ini kerana tahaluf itu adalah berkait dengan dua belah pihak. Kita perlu memahami isu mememinta bantuan dan isu memberi bantuan. Sekiranya kita memahami kedua-dua isu ini, mudahlah kita memahami konsep tahaluf ini.
Sebelum kita berbicara tentang tahaluf, kita juga perlu memahami realiti dan alamat kehidupan berpolitik pada hari ini;
1- Kurang kesetiaan
2- Jarang bercakap benar
3- Khianat janji berleluasa
4- Pintas mememintas
Mememinta bantuan dan membantu orang Islam sudah tiada pertikaian lagi, kerana ia adalah asal hubungan antara sesama Islam sama ada dalam bentuk individu, parti atau negara berpandukan kepada “ta’awun di atas takwa”.
Yang menjadi persoalan sekarang ialah seorang muslim mememinta bantuan orang kafir atau membantu orang kafir.
(Bagi membicarakan hal ini, Ahmad Rasyid telah meletakkan ENAM perbahasan yang dinamakan ENAM RUKUN)

gambar hiasan

DALIL YanG JELAS TenTanG LARANGAN MEMEMINTA BANTUAN DAN ketat nya SYARAT tersebut.
RUKUN PERTAMA;
Meminta bantuan bukan Islam seperti meminta bantuan negara non muslim, parti non muslim dan kumpulan-kumpulan bukan Islam adalah TIDAK DIHARUSKAN dengan dalil-dalil yang jelas. Namun begitu HARUS meminta bantuan individu non muslim sekiranya ada isyarat yang menunjukkan kepada amanahnya.
Hadis-hadis sahih;
1- Dalam Sahih Muslim adalah menceritakan tentang seorang musyrik mahu menyertai Rasulullah dalam peperangan ke Badar, Nabi bertanya sekiranya dia telah Islam, dia menafikan keislaman, Nabi meminta dia balik dan bersabda bahawa baginda tidak akan meminta tolong dengan seorang musyrik.
2- Dalam satu peperangan yang tidak dinyatakan nama peperangan tersebut oleh perawinya, baginda berkata bahawa tidak akan meminta bantuan orang-orang musrik untuk memerangi orang-orang musyrik yang lain.
3- Dalam Riwayat Abu Yusof al-Qadhi, bahawa Rasulullah saw meminta bantuan dengan orang Yahudi bani Qainuqa’.
Larangan dalam hadis pertama adalah jelas. Al-Syaibani mentakwilkan hadis pertama dengan mengatakan larangan itu kepada mereka yang tidak berada dalam pemerintahan Rasulullah dan mereka tidak berperang di bawah payung Rasulullah. Sekiranya begitu sifatnya, makruh meminta bantuan daripada mereka.
Al-Syaibani tidak meletakkan hukum umum dalam isu MAKRUH meminta tolong daripada orang-orang kafir, tetapi menjadikannya sebagai pandangan seorang ketua orang-orang Islam. Rasulullah saw didatangi dengan 700 orang Yahudi Bani Qainuqa’ yang sedia berperang dengan Rasulullah dalam peperangan Uhud, tetapi ditolak oleh Rasulullah dengan alasan, baginda tidak mahu meminta bantuan orang-orang musyrik. Dalam hal ini, al-Syaibani berpendapat, penolakan Rasulullah disebabkan kebimbangan bagainda dengan perasaan rendah diri dan rasa terhina tentera-tentera Islam yang lain, sebab itulah Baginda menolaknya. Sekiranya seorang ketua muslimin itu berpendapat tidak wajar meminta bantuan orang kafir dibimbangi akan berlaku fitnah, wajarlah ia menolaknya.
Dalil ini adalah jelas, kerana setinggi-tinggi hukum meminta tolong dengan non muslim ialah HARUS sahaja, tidak sampai WAJIB. Sebaik-baiknya pemimpin kena menjauhi dari meminta tolong dengan non muslim. Abu Hanifah meletakkan syarat yang sangat ketat tentang meminta bantuan dengan orang kafir, berdasarkan Kisah Rasulullah pernah meminta bantuan Yahudi Qainuqa’ bagi memerangi Bani Quraizah.
al-Syaibani pula meletakkan dua syarat untuk meminta bantuan dengan non muslim;
1- Boleh meminta bantuan dengan syarat non muslim boleh dipercayai, di mana kita merasa aman apabila berperang dengan mereka dan tidak menimbulkan fitnah bersama mereka.
2- Hukum Islam yang dominan ke atas mereka, dengan kata lain... non muslim itu golongan yang lemah, dan jemaah Islam itu lebih kuat dan dominan.
Bagi al-syaibani, meminta bantuan dengan non muslim HARUS tetapi lebih kepada JARANG-JARANG BERLAKU dan dalam keadaan pengecualian. Ini adalah pandangan tokoh-tokoh ilmuan feqh termasuk tokoh-tokoh daripada kalangan pengikut Imam Hanafi dan al-Tahawiah.
Bagi Abu Hanifah, al-Syafei, Thauri dan Awza’ie berpendapat;
Tidak ada masalah meminta bantuan dengan non muslim selagi mana Islam lebih kuat dan dominan, tetapi makruh meminta bantuan ketika non muslim lebih dominan dan kuat.
Pendapat Al-Karabisi, boleh meminta bantuan orang non muslim apabila mereka;
1- Tiada SYAUKAH
2- Berada bawah pemerintahan atau undang-undang ORANG ISLAM
3- Tidak memberi mudarat kepada orang Islam
Bezanya di sini ialah syarat untuk bercampur dengan mereka ialah apabila;
1- Mereka berada di bawah kekuasaan dan hukum kita;
2- Bilangan mereka adalah sedikit dan minoriti,
Apabila jumlah mereka adalah kecil, ini tidak mendatangkan mudarat kepada orang-orang Islam. Sekiranya wujud suasana ini, minta bantuan mereka adalah HARUS.
Tidak HARUS meminta bantuan sekiranya mereka mempunyai SYAUKAH, kerana mereka mungkin tidak akan berada di bawah kuasa dan hukum kita, mereka tidak akan keluar untuk membantu kita dan mengalahkan agama mereka, kita tidak akan merasa aman dengan meminta pertolongan mereka, jadi tidak HARUS meminta pertolongan mereka. Kita kembali kepada hadis Rasulullah yang tidak mahu meminta bantuan orang kafir tadi.
Sementara peristiwa Rasulullah meminta bantuan Yahudi Qainuqa’ untuk memerangi Yahudi Quraizah adalah kerana Yahudi Qainuqa’ berada dalam jumlah yang sedikit dan tidak mendominasi orang Islam.
Ibn Khuwaiz al-Basri al-Maliki berpendapat Kitab Allah Taala secara jelas bertentangan dengan pandangan Abu Hanifah yang mengharuskan hukum ini.
Firman Allah;
Wahai orang-orang Yang beriman! janganlah kamu mengambil orang-orang Yang bukan dari kalangan kamu menjadi "orang dalam" (yang dipercayai). mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. mereka sukakan apa Yang menyusahkan kamu. telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa Yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah Kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya (ali-Imran 3:118).

Wahai orang-orang Yang beriman! janganlah kamu mengambil orang-orang Yang menjadikan ugama kamu sebagai ejek-ejekan dan permainan - dari orang-orang Yang telah diberikan Kitab sebelum kamu, dan orang-orang kafir musyrik itu: menjadi penolong-penolong; dan bertaqwalah kepada Allah, jika kamu benar-benar orang Yang beriman (al-Maidah 5:57).
Kedua-dua ayat ini dengan jelas menunjukkan larang menyokong dan membantu orang kafir.
RUKUN KEDUA;
Berhadapan dengan ayat-ayat di atas, terdapat juga dalil-dalil yang menunjukkan Rasulullah meminta bantuan individu dari kalangan non muslim dalam hal-hal yang tidak berkaitan dengan peperangan.
Hadis rasulullah;
1- Imam Bukhari telah meriwayatkan bahawa Aisyah telah bercerita menyatakan Nabi dan Abu bakar mengupah seorang lelaki musyrik sebagai penunjuk jalan untuk membawa baginda dan Abu Bakar keluar dari gua thur selepas sembunyi selama 3 hari bagi meneruskan hijrah ke Madinah.
2- Menurut Qurtubi, al-Mahlab pernah menceritakan bahawa terdapat hukum fiqh yang mengharuskan meminta bantuan orang musyrik menyimpan rahsia dan menjaga kewangan orang Islam selagi mana dipercayai sifat amanah dan kesetiaannya pada janji sebagaimana Rasulullah saw pernah meminta bantuan orang kafir mengiringi hijrahnya ke Madinah.
3- Rasulullah saw pernah mengupah seorang musyrik menjadi perisik dari golongan bani KHAZA’AH ketika peristiwa Hudaibiayh untuk merisik hal ehwal orang kafir Quraisy.
4- Meminta bantuan dengan Safuan bin Umaiyah seorang pemuka Quraisy, pinjam darinya perisai untuk peperangan
Menurut al-Qurtubi dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Malik, bahawa Safwan pernah mengikuti Rasulullah saw dalam peperangan Hunain dan Taif, ketika itu beliau masih lagi kafir dan isterinya seorang muslimah. Menurut Malik, dia keluar dengan sukarela tanpa arahan dari Rasulullah saw.
Dari cerita ini ada dua unsur yang mengelirukan;
1- Isterinya seorang muslimah, seolah-olah keislaman isterinya mengurangkan kebenciannya kepada Islam, sehingga akhirnya dia cenderong untuk menerima Islam ketika mana dia mengalami masalah kecewa dengan orang kafir quraisy
2- Keluarnya Safuan ke medan perang bukan atas permintaan Rasulullah, tetapi kehendaknya sendiri
Kita tidak boleh menggunakan dalil peristiwa meminjam senjata atau membelinya dari orang kafir sebagai hujah keharusan meminta bantuan dengan orang kafir dalam perkara yang berkaitan dengan PEPERANGAN.
Al-Sayuti berpendapat seorang pemimpin boleh mengupah orang kafir zimmi ketika berjihad, keharusan ini mengelirukan berdasarkan hujah sebelum ini.
Inilah yang menyebabkan Ibn Taimiyah mengetatkan hukum meminta bantuan dengan non muslim bukan sahaja dalam isu peperangan tetapi juga dalam hal-hal yang berkaitan dengan isu KENEGARAAN yang berkaitan dengan kewangan dan pemerintahan. KERANA Rasulullah meminta bantuan penunjuk jalan dan perisikan itu adalah bersifat sementara pada waktu itu sahaja. SEDANGKAN tugas yang berterusan dalam tempoh yang lama boleh memberi peluang kepada non muslim untuk mengatur strategi dan membina hubungan serta mengetahui kelemahan orang Islam melalui bantuan pemerintahan yang memberi gaji serta kerja kepada mereka. Ini adalah sesuatu yang perlu diberi perhatian.
Pandangan Ibn Taimiyah ini berdasarkan kepada cara Salahudin al-Ayubi yang mengawal penglibatan non muslim dalam pemerintahannya.
Menurut Ibn Taimiyah, Pemerintahan Salahudin dan keluarganya tidak melantik orang Nasrani sebagai pengurus urusan orang2 Islam. Sebab itu mereka menjadi golongan penyokong dan dibantu kerana mereka dari golongan miskin dan minoriti. Tetapi syaukah Nasrani dan TATAR semakin kuat selepas kematian AL-ADIL saudara kepada Salahudin.
Ketika itu berlaku banyak fitnah dikalangan masyarakat Islam, mereka mula berpecah ketika golongan NASRANI mula memasuki pentadbiran di negara Mesir ketika pemerintahan al-MUIZ.
Sejarah menunjukkan bagaimana Allah swt membantu NURUDDIN, SALAHUDIN DAN ADIL dalam pemerintahan mereka dengan pembukaan negara2, menundukkan musuh selagi mereka menegakkan keadilan Islam, begitu juga sejarah menunjukkan bagaimana kejatuhan pemerintahan Islam apabila mereka menjadikan golongan Nasrani sebagai wali dan pemerintah dikalangan mereka.
Kisah Khali dal-Walid dengan Omar yang mahu meminta bantuan non muslim dalam urusan orang Islam tetapi ditolak sama sekali oleh Omar.
(( menggunakan khidmat orang Islam, bukan sahaja membantu mereka dari sudut kewangan dan pekerjaan, bahkan keberkatan dan maslahah sentiasa ada dalam kalangan orang Islam. BERBEZA dengan menggunakan khidmat non muslim untuk kepentingan orang Islam walaupun memberi manfaat kpd agama dan dunia mereka tetapi kurang sangat yang HALAL memberkatinya, yang banyak ialah haram yang dimurkai Allah)).

gambar hiasan

RUKUN KETIGA;
HARUS meminta nasihat orang kafir sama ada individu, parti, negara dan bekerjasama dengan mereka dalam semua bidang kecuali peperangan.
Harus bagi seorang daie itu menjadikan parti kafir atau sekumpulan orang kafir sama ada yang mempunyai ikatan nasab, kejiranan atau kemahiran tertentu sebagai penasihat mereka, yang boleh membantu mereka dalam pendirian politik, berita atau bentuk2 yang melemahkan orang kafir yang laain. Nasihat ini harus kecuali urusan peperangan.
Kebenaran ini tertakluk kepada orang kafir yang kita meminta nasihat itu bermusuh dengan orang kafir yang lain yang juga musuh kita. Mereka cenderung untuk membantu orang Islam sebab dendam kpd gol kafir yg lain serta menjadi pemangkin kepada orang Islam.
Inilah yang berlaku ketika Rasulullah saw mengadakan kerjasama dengan Bani Khaza’ah yang bermusuh dengan orang kafir quraisy. Bagaimana cara Rasulullah berurusan dengan Bani Khaza’ah menjadi dalil fiqh dalam hal ini.
1- Peristiwa Hudaibiyah yang diriwayatkan oleh sahih Bukhari menceritakan tentang Budail bin Waraqa’ al-Khuza’i datang dengan satu kumpulan dari Bani Khuza’ah berjumpa Rasulullah....
2- Menurut Ibn Hajar, Ibn Ishak menambah dalam ceritanya tentang Kisah Bani Khuza’ah yang rapat dengan Rasulullah (’aibah Rasulullah) sama ada yang musyrik atau muslim.
Di sini menunjukkan keharusan mememinta nasihat daripada non muslim yang dalam perjanjian dan kafir zimmi apabila ia menunjukkan kepada isyarat yang boleh menerima nasihat mereka seperti pengalaman yang sebelum ini menunjukkan mereka lebih mengutamakan orang Islam berbanding non muslim walaupun dari agama mereka sendiri.
Harus mememinta nasihat daripada sesetengah negara musuh selagi ia dominan kepada yang lain, keharusan ini bukan menunjukkan kita mengambil mereka sebagai pemimpin atau menunjukkan kasih sayang kepada musuh Allah, tetapi dari sudut menggunakan mereka, mengurangkan sokongan massa (syaukah) kepada mereka dan menjadikan antara mereka saling ingkar mengingkari.
Keharusan ini tidak bermakna memberi hukum harus mememinta nasihat secara mutlak kepada orang kafir.
Keharusan yang dibincangkan di atas bukan berkaitan dengan isu meminta tolong non muslim dalam bab peperangan. Inilah yang diberi peringatan oleh Ibn Hajar tentang tidak wajib meminta tolong di akhir tulisan beliau.
Menurut Ibn Hajar HARUS mememinta nasihat dengan negara musuh selagi dia masih dominan ke atas yang lain.
Pandangan ini adalah instinbat yang sangat penting. Kerana kita boleh memahami bahawa boleh kerjasama politik dengan dengan negara non muslim bagi melawan negara non muslim yang lain yang tidak berkaitan dengan peperangan. Kerjasama ini merangkumi persenjataan seperti kerjasama antara Pakistan dengan China, kerana mempercayai China dalam kerjasama ini merujuk kepada permusuhannya dengan India.
Sekiranya kita melihat isu Bani Khaza’ah, sebahagian darinya adalah muslim, kerana dalam Bani Khaza’ah ada muslim ada non muslim. Ini bermakna, menjadikan kisah ini sebagai dalil tidaklah betul sepenuhnya, namun begitu tidak boleh kita abaikan. Di mana dari sudut kekuatan dalil ia berada pada tahap sederhana. Ini bererti kita kena ambil dalil ini secara berhati-hati dan sekadarnya sahaja, tidak boleh berlebih-lebih.
Ia memerlukan kepada kepekaan feqh untuk memahaminya dan biasa dengan mantiq feqh. Tidak wajar bagi semua orang terutamanya meletakkanya sebagai dalil bagi berbagai-bagai-bagai sebab yang lain.
Syarat yang diletakkan oleh ulama dalam isu kerjasama dengan non muslim;
1- Hukum Islam mestilah dominan dan mendapat sokongan massa (ada syaukah) sebagaimana pandangan al-Syaibani, al-Sarkhasi dan al-Karabisi. Iaitu orang Islam berada pada tahap yang kuat bagi mengelakkan berlakunya khianat.
2- Imam Malik mensyaratkan mereka tidak boleh menjadi pemimpin atau ketua, sama ada dalam saf peperangan atau pun dalam kerja-kerja bantuan. Menurut Imam Malik “ Aku tidak berpandangan mememinta bantuan orang musyrik bagi mengalahkan orang musyrik yang lain, melainkan atas tujuan mereka memberi khidmat
3- Orang Islam menjadi golongan minoriti dan berhajat menggunakan non muslim bagi memenuhi keperluan mereka (pandangan al-Hazimi)
4- Non Muslim itu dari kalangan yang boleh dipercayai menurut pendapat al-Hazimi. Bagi Ibn Qudamah pula, mereka itu dipercayai memberi keamanan. Apabila kita dihalang oleh seorang muslim yang penakut, maka non muslim itu lebih utama. Inilah juga yang dimemahamii oleh al-Syaibani.
5- Syafei mensyaratkan orang kafir itu memberi manfaat kepada orng Islam secara khusus berdasarkan dalil aurat dan nasihat tadi.
Berdasarkan syarat2 dan kewaspadaan ulama di atas, realiti dakwah dan masyarakat Islam hari ini hendaklah menggugurkan isu meminta bantuan dengan orang kafir atas hujah2 berikut;
1- Hukum Islam sekarang tidak dominan. Dakwah masih lagi lemah, kerajaan lebih kuat dari suara dakwah, wujud penentangan dunia kepada Islam, media jelas menunjukkan peperangan dengan Islam, negara2 islam lemah dan tidak berdaya.
2- Sifat amanah sangat sedikit dikalangan manusia hari ini. Kita memerlukan usaha yang kuat untuk mempercayai seseorang terutama daripada parti dan jemaah.
3- Umat Islam sangat ramai jumlahnya, mememinta pertolongan dengan muslim fasik adalah harus.
Kita mengambil nafas yang panjang ketika membuat keputusan ini, sebagaimana dalam pandangan kita terhadap jihad, begitu juga pandangan kita terhadap kepartian. Ini kerana parti yang sekular itu tak sampai lagi pemikirannya kepada tahap kafir, dia juga bukan musuh kepada Islam, tetapi ada aliran politik yang terseleweng di dalamnya, dia tidak komited dengan hukum syariat, tetapi dia tidak menunjukkan permusuhan dengan hukum syariat, dia dihanyuntukan oleh pemikiran nasionalis, kebebasan dan human right.

gambat hiasan

Pandangan Ahmad Rasyid;
HARAM meminta bantuan dengan orang kafir dalam bab peperangan sama ada mereka itu parti, jemaah atau negara, tetapi boleh mememinta bantuan individu kafir (dalam bab peperangan) yang mempunyai kemahiran tertentu yang diperlukan atau membeli kepakaran tertentu daripadanya.
HARUS kerjasama politik dan media dengan mana2 parti dan negara non muslim dalam perkara yang tiada kaitan dengan peperangan selagi mereka tidak menunjukkan sifat khianat ke atas kita dan kita sendiri adalah golongan yang dominan dan kuat. Antara bentuk2 kerjasama ialah menentukan sikap bersama kepada satu2 isu, pertukaran maklumat, berita dan analisa, begitu jualan pembelian senjata oleh negara Islam daripada negara kafir terutama senjata terkini dan moden bagi digunakan untuk memerangi Yahudi.
Harus bagi dakwah untuk menerima pertolongan daripada pemerintah yang muslim pada asalnya tetapi bolak balik keadaannya antara kafir dan zalim. Ekoran berlakunya percanggahan fatwa yang lain yang mengkafirkan golongan sekular ini yang keras dengan syariat dan memfasikkan mereka. Semakin kuat kebencian setiap kali ia hampir kepada kekufuran, dan kurang kebencian apabila dia masih berada dalam ruang fasik sahaja. Bahkan kebencian semakin kuat apabila ia melampau dalam kezaliman dan pembunuhan. Berdasarkan wasiat Allah Taala, hendaklah kita tidak cenderung kepada mereka yang zalim, kecenderungan ini akan menghilangkan barakah dalam revolusi Islam sebagaimana ditunjukkan oleh Imam Taimiyah.
Di sini kita melihat hilangnya barakah dalam intifadah Syria, dan ia berlawanan dengan (mantiq muwazanah) di antara dua orang yang kafir dan dua orang yang jahat, dengan mengambil yang lebih ringan bagi mengelak mungkar yang lebih besar (dar’ul akbar),
Diandaikan dalam kepimpinan Islam ini ada pemimpin yang melihat dengan hati yang hidup, memerhati di sebalik nas dan lafaz2 feqh, melihat apa yang paling baik bagi seorang mukmin, tidak semua yang HARUS itu buruk, dan tidak semua yang makruh itu perlu diabaikan, bahkan penggunaan penyaksian DHAMIR itu lebih bijaksana, rangka feqh ini adalah untuk memberi ruang kepada golongan mujtahid, orang yang taklid itu akan terpisah.
WAJIB bagi yang memberi fatwa percaya kepada dirinya, percaya kepada dakwahnya, apakah yang lebih baik dan lebih suci. Dalam kedudukan ini, kepercayaan adalah titik tolaknya, kemudian Allah akan menurunkan kemenangan kpd siapa yang dikehendaki dan melewatkan kemenangan kepada siapa yang dikehendaki dengan hikmah yang cukup banyak dan rahsia yang tersembunyi.


Membantu orang kafir dengan harta tanpa perlu berperang bersama mereka
Perbincangan tentang isu meminta tolong dengan orang kafir sudah selesai, sekarang kita beralih pula membincangkan tentang salah satu isu dalam feqh tahaluf iaitu membantu orang kafir.
Rukun keempat
Haram seorang muslim berada dalam saf orang kafir bagi memerangi orang Islam dan haram menambahkan bilangan mereka bila berada dalam saf orang kafir walaupun dia tidak berperang atau memanah
Dalam sahih Bukhari, dari Ikrimah menjelaskan; Ibn Abbas memberitahuku tentang ada kalangan orang2 Islam yang bersama orang2 musyrikin bagi menambahkan bilangan mereka untuk menentang Rasulullah saw yang datang membawa panah dan memanahkannya sehingga salah seorang daripada mereka tercedera dan terbunuh dalam peperangan tersebut. Turunlah ayat al-quran yang membicarakan soal itu.
Kitab Fathu Bari menafsirkan ayat ini tentang celaan Allah swt kepada orang2 Islam yang membantu orang musyrikin walaupun hati mereka sebenarnya tidak merelainya.

Rukun kelima
Tidak harus seorang muslim itu berada dalam saf orang kafir bagi memerangi orang kafir yang lain melainkan terpaksa atau darurat seperti diugut bunuh, begitu juga tidak harus berada dalam saf khawarij bagi memerangi khawarij yang lain melainkan darurat, harus berada dalam saf khawarij bg memerangi orang kafir
Pandangan al-Syaibani
1- Kisah Zubair ketika bersama Najashi, musuhnya cuba menjatuhkannya. Maka pada ketika itu Zubair diuji dengan Najashi dengan ujian yang baik kerana Zubair mempunyai kedudukan yang mulia di sisi Najashi.
Zahir hadis ini menunjukkan tentang keharusan bagi orang Islam berperang bersama orang musyrikin di bawah bendera mereka.
Kami takwil pandangan kepada dua wajah;
a- Najashi ketika itu sudah muslim sebagaimana yg diriwayatkan. Maka halal bagi Zubair berperang bersamanya
b- Ketika itu tiada pelarian muslim yang lain selain dari Zubair
Berdasarkan keterangan di atas, al-Syaibani menegaskan tidak patut bagi orang2 Islam memerangi orang2 musyrikin bersama orang2 musyrikin yang lain.

gambar hiasan

Huraian al-Sarkhasi ke atas pandangan Syaibani
Kerana kedua-dua itu parti syaitan, parti syaitan itu adalah yang rugi, tak patut orang2 Islam menggabungkan diri mereka bersama parti tersebut, sama ada menambahkan bilangan mereka dalam saf atau menyertai mereka dalam medan peperangan. Ini kerana ia adalah hukum syirik dan ia adalah jelas. Seorang Islam sepatutnya memerangi untuk memberi kemenangan kepada islam bukan kepada golongan syirik.
Pandangan Syaibani
Sekiranya kafir harbi mengajak tawanan perang mereka memerangi golongan musyirikin lain bagi pihak mereka, tidak sepatutnya orang islam menerima tawaran tersebut.
Huraian al-Syarkhasi
Kerana dalam peperangan ini jelas menunjukkan kepada golongan syirik. Mereka yang menyertai peperangan ini merbahayakan diri mereka, tiada rukhsah dalam hal ini melainkan demi menegakkan agama dan mempertahankan diri.
Tetapi Syaibani mengharuskannya demi darurat;
Sekiranya mereka takut diri mereka diapa-apakan, tiada kesalahan mereka bersama golongan musyrik itu kerana mereka mempertahankan kejahatan yang akan menimpa diri mereka sekiranya mereka menolak.
SEBABnya ialah;
Terlaksana darurat kerana terpaksa, kemungkinan dia jadi wajib, seperti makan mayat atau minum arab.
Melainkan darurat ini tidak mengharuskan baginya memerangi orang2 Islam;
Sekiranya mereka berkata; mari bersama kami memerangi orang2 Islam, sekiranya kamu enggan, kami akan bunuh kamu, ini tidak memberi peluang kpd mereka untuk berperang.
Menurut al-Sarkhasi;
Kerana hukumnya adalah HARAM, tidak harus seorang muslim itu melakukannya walaupun mendapat ugutan dibunuh. Melainkan dalam hal-hal yang bukan berkaitan dengan perang, itu pun dalam ruang yang sangat sempit seumpama bergabung dengan parti kerajaan yang memerintah tanpa perlu berkongsi dalam amal mereka.
Syaibani berpendapat dalam hal ini;
Sekiranya mereka berkata; berdiri bersama mereka dalam saf dan tak perlu memerangi orang Islam, saya berharap mereka dapat kelapangan dalam hal ini.
Sarkhasi pula berkata;
Kerana mereka sekarang tidak memperlakukan apa2 terhadap orang2 Islam, ini tidak termasuk dalam kategori kezaliman.
Syaibani berkata;
Isu besarnya ialah apabila orang2 Islam itu berhasrat untuk meramaikan jumlah dalam saf orang2 musyrikin, kedudukan ini sekiranya mereka dipaksa membuat jaringan tersebut, tentu orang2 Islam itu akan cenderung dengan perjanjian dengan jaringan mereka itu.
Ini adalah melanggari bab azimah. Menolak, enggan dan menuntut kesaksian bagi yang bukan mustadh’afin (orang yg lemah) adalah lebih utama. Begitu juga golongan mustadh’afin (orang2 yang lemah), sekiranya mereka tidak merasa takut terhadap orang2 musyrikin, mereka tidak perlu berada dalam saf mereka walaupun mereka dimeminta berbuat demikian, sebagaimana pendapat al-Syaibani.
Tetapi, penjara dan tempoh yang lama di dalamnya bukanlah bentuk2 darurat yang dimaksudkan. Menurut al-Syaibani, sekiranya orang2 musyrikin berkata kepada tawanan mereka dari kalangan orang2 Islam; ((bantu kami memerangi saudara seIslammu, ataupun sekadar menambahkan bilangan dalam saf kami, sekiranya kamu enggan, kami akan hapuskan kamu)) Tidak halal bagi orang2 Islam mengikut kehendak mereka.
Sarkhasi secara jelas telah menerangkan; tidak rukhsah dalam isu memerangi saudara seIslam sendiri, walaupun sekadar menakut2kan mereka dan menimbulkan kegerunan dihati mereka, selagi mana tidak mencapai tahap darurat yang boleh mengancam nyawa mereka sendiri.
Darurat yang dimaksudkan di sini ialah kebinasaan atau kena bunuh, bukan sekadar kena penjara atau menjadi tawanan.
Melainkan sekiranya daie yang dipenjarakan tadi dimeminta membantu membantu orang kafir yang memerintah atau berkuasa bagi memerangi orang kafir yang lain. Maka dia boleh membantu sama ada melalui tangan dan kudratnya atau melalui lidah dan suaranya dengan syarat selepas itu, dia dibebaskan dari penjara tersebut.
Menurut al-Syaibani;
Sekiranya orang2 kafir itu berkata kepada tawanan muslim mereka; “ ikut kami memerangi musuh kami dari kalangan orang2 kafir yang lain, kami akan bebaskan kamu selepas peperangan ini selesai”, tiada kesalahan bagi tawanan muslim untuk menyertai peperangan tersebut.
Yang jelas daripada kata2 ulama di atas ialah KEHARUSAN apabila pemerintah yang kafir mememinta daripada sekumpulan orang2 Islam yang lemah untuk melakukan amal kolektif yang tertentu bagi melawan orang2 kafir yang lain yg merupakan musuh kepada kafir yang menjadi pemerintah tadi.
Dalam hal ini, al-Syaibani menjelaskan; Sekiranya orang2 kafir harbi itu mengutuskan tawanan2 muslim bagi memerangi orang2 kafir harbi yang lain, mereka melantik pemimpin perang itu dari kalangan para tawanan tersebut, membenarkan pemimpin itu menggunakan hukum Islam dalam peperangan tersebut, memberikan kepada mereka harta rampasan perang, menghantar mereka kepada ke negara Islam, maka tiada kesalahan mereka menyertai peperangan ini sama ada dalam keadaan ketakutan atau tidak.
Sarkhasi menjelaskan;
Kerana ketika mereka berperang, hukum Islam lebih dominan, dan itu juga termasuk dalam jihad.

gambar hiasan

KERJASAMA UNTUK MENEGAKKAN KEMULIAN AKHLAK
Kerjasama antara negara Islam dan jemaah Islam adalah HARUS bahkan ia dituntut sehingga kadang-kadang menjadi WAJIB terutama ketika golongan kafir mula menguasai dan berhasrat menghapuskan orang-orang Islam seorang demi seorang.
Bukti kewajipan itu ialah
1- kerjasama atas prinsip kebajikan dan takwa,
2- membantu yang dizalimi,
3- menyatukan umat,
4- jaminan atau kawalan orang2 Islam hanya satu
5- memenuhi kaedah masalah dan darurat
Rukun keenam
Harus bagi orang2 Islam bekerjasama dengan orang2 kafir bagi menegakkan dan menyebarkan kebaikan akhlak yang asasi yang diharuskan oleh syarak seperti menegakkan keadilan, menghapuskan kezaliman, memperuntukkan kebebasan dan mengelak tumpah darah, menjaga kehormatan dan harta benda, melindungi golongan lemah, menyuburkan tanah dan tanaman, semua sayuran, memelihara binatang ternakan yg memberi produk dan kebaikan kepada manusia, saliran air dan kepentingan hidup yang lain.
Termasukkan juga bentuk kerjasama itu pada hari ini ialah;
1- perjanjian hak asasi manusia (human right)
2- mempertahankan hak-hak beragama
3- perjanjian antara bangsa seperti isu pencemaran dan lapisan ozon
4- isu keamanaan sejagat dan bumi hijau
5- hak2 antarabangsa dalam isu sungai dan air yang dikongsi antara negara
6- hak2 pekerja
7- hak asasi kanak-kanak
8- kesihatan sedunia dan wabak penyakit termasuk aids
9- memerangi isu dadah dan heroin
10- memerangi isu pelacuran dan rumah urut
Dalil syara’ bagi keharusan ini ialah kisah kerjasama al-fudhul yang berlaku pada zaman Rasulullah.
Menurut al-Qurtubi;
Ibn Ishak menceritakan; kabilah2 Quraisy telah berkumpul di rumah Abdullah bin Jad’an –disebabkan kemulian kedudukan dan keturunannya- mereka berjanji setia dan sepakat bagi memastikan Mekah bersih daripada kezaliman, tiada penduduknya atau orang yang datang memasuki Mekah yang dizalimi, sekiranya berlaku kezaliman mereka akan sama-sama memeranginya sehingga hilang keszaliman tersebut. Perjanjian ini dinamakan Kerjasama al-Fudhul.
Inilah yang diperkatakan oleh Rasulullah saw ketika menyaksikan kerjasama al-Fudhul di rumah Abdullah bin Jad’an; “ satu kerjasama yang sangat aku suka, sekiranya diajak untuk menyertainya dalam Islam, akan aku terima jemputan itu.
Inilah kerjasama yang dimaksudkan oleh Rasulullah saw; “ mana-mana kerjasama dalam jahiliah, tidak akan menambahkan Islam melainkan lebih baik lagi”.
Kerana ia menepati kehendak syara’, adapun perjanjian yang merosakkan dan kerjasama yang batil bagi tujuan kezaliman dan tipu muslihat, semuanya itu ditolak dan ditentang oleh Islam.

Disalin dari:Thaqofah

0 comments:

Post a Comment