Pages

Friday, November 1, 2013

Akal dan hati nurani

Diantara sebab gua cuba memahami jalan cerita ni kerana filem ni diarahkan oleh Guy Ritchie yang mengamalkan ajaran sesat yahudi kabalah. So, aku tengok cerita ni berkali-kali untuk memahami jalan penceritaannya. Gua suspek mesti ada sesuatu yang tersembunyi dalam cerita nii.


Filem ini secara keseluruhannya hanya satu metafora untuk perjuangan yang sedang bermain di fikiran watak utama "Jake Green". Beliau merasa perlu membebaskan dan mengawal diri dari ego. Sifat ego digambarkandengan watak Mr. Gold

Watak Dorothy Macha personaliti yang dominan  menggambarkan sifat tamak manusia. Macha telah menyebabakan Jake dipenjara 7 tahun. Beliau membekal menggunakan wang dan dadah untuk mengekalkan kekuasaan. Wang dan dadah adalah satu metaphora kepada kuasa ke atas minda

Watak Zach adalah pengaruh dan Avi adalah gerak hati. Kadang-kadang kita tidak mempercayai naluri dan terlibat dalam permainan minda.

Watak Billy adalah realistik dan anak billy menggambarkan watak yang tidak bersalah. Watak Slim Biggins adalah kerakusan dan Mr. John adalah nafsu.  Lif adalah lambang ketakutan. Ego bersembunyi disebalik akal ketika didalam lif.


1) In every game and con there is always a victim and there is always an opponent. It's good to know when you are the former so you can become the latter.
2) But the question is how do you prepare yourself for this game?
3) You only get smater by playing a smarter opponent.
4) The smarter the game the smarter the opponent
5) Checkers is an example of such a game. Chess is a better game. Debate is an even better opportunity to learn and so on.
6) But the question is where does the game stop? or one can ask what is the smartest game one can play?
7) The answer according to the movie is: "The game of con you play with yourself".
Secara ringkasnya cerita ini mengisahkan akal bukan pemutus kata sebaliknya akal adalah alatan yang boleh digunakan seperti juga tangan dan kaki.

Lebih kurang gitu la maksud cerita nii.

0 comments:

Post a Comment