Pages

Sunday, December 23, 2012

KEJAHATAN MAHATHIR TERHADAP TUNKU

SA-BELUM DAN SA-LEPAS MEI 13 TUNKU ABDUL RAHMAN PUTRA AL-HAJ
PENERBITAN UTUSAN MELAYU BERHAD KUALA LUMPUR


Nyata-lah ada perkara2 sulit yang telah berlaku pada ketika itu. Mungkin mereka telah menerima arahan daripada pehak2 yang tertentu, atau pun mereka telah di-ugut dan mengundi Parti2 yang menentang Perikatan kerana takut. Apakala salah sa-orang daripada mereka itu di-soal kenapa mereka telah pergi ka-pondok chalun PAS, ia telah menjawap bahawa tidak ada sebab bagi orang2 China takut kepada PAS di-Kedah atau di-mana2 tempat yang lain sekali pun Parti itu mempunya dasar anti orang2 China kerana orang2 China di-Kelantan tidak teraniaya sekali pun Parti itu berkuasa di-Negeri itu.

Satu lagi sebab yang telah diberi oleh mereka ialah beberapa hari sabelum daripada hari mengundi sa-orang daripada chalun2 Perikata telah menghina orang2 China dengan mengatakan bahawa sekalipun orang2 China tidak menyokong-nya ia maseh mempunyai harapan untuk menang. Chalun itu ialah Dr. mahathir

Orang2 China tidak berhak menjadi ahli dalam Parti PAS tetapi sa-belum tahun 1966 mereka boleh menjadi ahli bersekutu dalam UMNO, dan ahli biasa dalam MCA yang berikat dengan UMNO. Dengan kerana itu tidaklah ada sebab kenapa orang2 China patut mengundi chalun2 PAS melainkan untuk menunjukkan sikap permusohan mereka terhadap Perikatan atau pun kerana mereka takut.

SAMPAI di-sini perlu-lah saya berbalek ka-belakang sedikit untuk menghurai niat yang terpendam di dalam sa-tentah2 kalangan dari semenjak beberapa lama, dan niat itu telah mereka kemukakan ka-hadapan sa-lepas dari rusohan pada 13 Mei.

Saya telah menyebut di-atas bahawa sa-lepas dari saya keluar dari hospital pada 16hb Jun, satu peristiwa yang telah berlaku pada ketika itu amat-lah menyedehkan saya. Selang dua hari sahaja daripada itu saya telah menerima sa-puchok surat yang kasar dari Dr. Mahathir bin Muhammad. sa-orang chalun Parlimen UMNO yang telah kalah dalam Pilihanraya di-kawasan Kota Star Selatan di-negeri Kedah. Beliau juga ada-lah salah sa-orang Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO.

Surat yang seperti itu tidaklah pernah saya lihat terdahulu dari-nya sa-panjang2 masa saya mencheborkan diri di-dalam politik. Saya tidak pernah sa-kali2 menjangka bahawa surat yang seperti itu boleh di-tulis okeh sa-orang yang sentiasa mengembar-gemborkan diri-nya sa-kurang2-nya pada pandangan orang, sa-bagai sa-orang penyokong parti yang kuat, sa-kalipun dia tidak bersetuju dengan beberapa polisi yang di-jalankan oleh parti.

Surat itu di-tulis di atas empat helai kertas yang bertaip dalam Bahasa Melayu bertarikh 17hb Jun dan telah di-hantar dari alamat rumah-nya sendiri di-Alor Star di mana ia-nya menjadi sa-orang doktor yang mempunyai kelinik-nya sendiri. Bagi sa-orang penyokong parti lebeh2 lagi sa-bagai sa-orang Ahli Parlimen sa-lama lima tahun dan Anggota Majlis Kerja Tertinggi UMNO sa-lama dua belas bulan, perbuatan menulis surat seperti itu kapada Perdana Menteri-nya sendiri yang juga menjadi pemimpin parti-nya adalah merupakan satu perbuatan yang tidak patut.

Sunggoh pun begitu beliau belum-lah puas hati dan tidak membataskan perbuatan itu sa-takat itu sahaja. Beliau telah menghantarkan salinan2 surat ini kapada kawan-nya2. Surat2 ini kemudian-nya telah di-buat beribu2 naskah(*****) dan telah di-sebarkan dengan luas-nya di-kalangan Pegawai2 Perkhidmatan Awam (Civil Service), penuntut2 Melayu yang ada di-Instititut Pelajaran Tinggi dan juga kapada orang2 Melayu di-kampong2.

Sa-kalipun jika Dr. Mahathir tidak bertanggung-jawap melakukan sendiri penyebaran surat-nya itu, tetapi tidak pula ia menahan kejadian itu daripada berlaku.

Tun Dr. Ismail juga telah menerima satu salinan surat itu daripada Dr. Mahathir. Saya telah menyuroh satu salinan di-hantar kepada Tun Abdul Razak yang menjadi Timbalan Pengerusi UMNO. Tun Abdul Razak kemudian-nya telah memanggil satu Persidangan Majlis Kerja Tertinggi Parti untok menbinchangkan perkara surat itu, Persidangan itu telah di-adakan di-rumah-nya, Seri Taman di-Kuala Lumpur pada 12hb Julai. Saya tidak hadzir di persidangan itu tetapi Dr. Mahathir telah menghadziri-nya.

Persidangan itu telah di-adakan dengan sa-chara tertutup dan chuma anggota2 Majlis Kerja Tertinggi itu sahaja yang di-benarkan hadzir. Sunggoh pun bagitu wartawan2 telah menunggu di-luar pintu masok ka-Seri Taman kerana mereka dapat mengagak sa-suatu yang penting mungkin berlaku. Satu kawalan keselamatan yang ketat telah di ator di-sakeliling kawasan itu dan pintu2 masok dan keluar telah di-jaga oleh polis yang bersenjata.

Persidangan Majlis Kerja Tertinggi UMNO itu berjalan sa-lama tiga jam. Pada pukul 4.05 petang, Menteri Penerangan dan Penyiaran Enche' Hamzah bin Dato` Abu Samah telah mengeluarkan satu kenyataan tujoh belas baris kapada wartawan2, kenyataan itu di-tanda tangani oleh Setia-Usaha Agong UMNO Enche' Senu Abdul Rahman. Kenyataan itu berbunyi:-

" Satu Persidangan Majlis Kerja Tertinggi UMNO telah di-adakan pagi ini untuk menimbangkan tindakan yang patut di ambil mengenai dengan penyebaran yang luas salinan2 surat di-antara Dr. Mahathir, sa-orang Anggota Majlis Kerja Tertinggi UMNO dengan Tunku Abdul Rahman, Yang di-pertua UMNO.

" Surat2 itu mengandongi perkara2 dan keterangan2 parti yang amat penting yang sa-patut-nya di-binchangkan terlebeh dahulu oleh Majlis Kerja Tertinggi UMNO memandangkan kepada suasana yang terdapat dalam negeri pada masa sekarang.

"Persidangan itu mengambil keputusan bahawa perbuatan Dr. Mahathir itu ada-lah merupakan satu kesalahan berat melanggar disiplin dan peratoran2 parti. Jika perbuatan itu tidak di-chegah maka ia-nya akan merosakkan perpaduan di-dalam partidan juga Kerajaan yang di-dukong oleh parti.

"Mahlis Kerja Tertinggi yang di-hadziri oleh semua Menteri2 Kabinet dan Menteri2 Besar yang menjadi Anggota Majlis itu telah mengambil keputusan bahawa Dr. Mahathir tidak lagi menjadi Anggota Majlis itu mulai dari hari ini. Tunku tidak hadzir dalam persidangan itu."

Saya tidak dapat menyiarkan kandongan sa-penoh-nya surat2 Dr. mahathir itu pada masa ini. tetapi saya perlu merujok kapada surat2 itu di-dalam buku ini. Sa-kira-nya saya tidak berbuat demikian maka tentu-lah saya dapat di-tudoh tidak memberi berita yang sa-penohnya.

Sunggoh pun begitu oleh kerana surat itu terlampau merbahaya maka Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, Tun Dr. Ismail, telah mengambil tindakan dua hari kemudian daripada itu ia-itu 14hb Julai untuk mengeluarkan perentah di-bawah Undang2 Keselamatan Dalam Negeri 1960 bagi menchegah sa-siapajua pun daripada menyiar, menyebar atau memileki salinan2 surat ini. Dalam perentah itu juga tegahan yang sama telah di-kenakan ka-atas beberapa surat2 lain dalam Bahasa Malaysia dan tindakan ini telah di-ambil untuk kepentingan kesalamatan negara.

Siapa-kah Dr. Mahathir dan apa-kah pendirian-nya dalam UMNO?. Jawapan-nya ia-lah ada sa-kumpulan orang yang selalu di-sebut sa-bagai `pelampau` (ultras), atau pun `bijak pandai` (intelectual) yang telah dapat menembus masok dan menchari kedudokan dalam UMNO. Sa-tengah2 daripada mereka dudok di-Kuala Lumpur dan tidak sa-orang pun dari mereka mempunyai banyak hubongan dengan orang ramai, terutama-nya sa-kali orang2 di kawasan luar bandar.

Mereka tidak sa-kali2 boleh mengharapkan sokongan orang ramai dengan tenaga mereka sendiri, tetapi mereka boleh buat bermacham2 angkara, dan ini-lah yang mereka bersunggoh2 melakukan-nya sekarang. Di-belakang segala penentangan yang di-timbulkan dalam UMNO ini mesti ada sa-orang yang tahu bagaimana hendak meranchangkan-nya dan bagaimana hendak mendapatkan orang2 lain melaksana-kan-nya. Ada-kah orang itu Dr. Mahathir sendiri atau pun ada orang lain?.

Orang mungkin bertanya apa-kah tujuan mereka. Melalui orang lain saya telah chuba bertanya kapada beberapa orang dari puak `pelampau` (ultras) itu apa-kah jawapan kapada soalan itu, dan sa-takat yang saya tahu mereka mahu mengadakan satu `order` baru dalam UMNO dan dalam negeri ini. Mithalan-nya mereka berpendapat bahawa chara pemikiran politik kita telah lapok dan tidak sa-laras dengan dasar Afro-Asia. Di-antara chita2 yang terpendam dalam hati mereka mungkin untuk menyingkirkan raja berperlembagaan dan menegakkan Malaysia sa-bagai sa-buah Republik. Saya agak sa-lepas Malaysia di-isthiharkan sa-bagai Republik, maka mereka akan ubah dasar luar kita untok membawa kita lebeh hampir kapada kumpulan Afro-Asia.

KHIDMAT BAKTI DAN PENGORBANAN

Semua ahli2 UMNO tentu-lah sedar bahawa Parti itu memberi kebebasan kapada mereka dengan sa-chara yang amat luas untok melahirkan pandangan dan perasaan mereka di-dalam Parti. Ini sudah menjadi satu amalan di-dalam Parti itu. Tegoran2 ada-lah di-terima dan di-sambut dengan baik, terutama-nya sa-kali jika pandangan itu membena. Sekatan2 yang di-kenakan ka-atas ahli2 UMNO merupakan sekatan2 yang biasa bagi ahli2 sa-buah Parti: mereka mesti patoh kapada keputusan2 ramai dan mengikatkan diri mereka dengan disiplin2 Parti.

Tetapi Dr. Mahathir tidak patoh kepada sekatan2 itu. Sa-telah beliau menulis sa-puchok surat kapada saya yang isi kandongan-nya penoh dengan fitnah2, dan mengutok sama di-atas kejadian2 burok yang telah berlaku dengan menudoh saya bertanggung-jawap di-atas kejadian2 itu, maka salinan2 surat itu telah di-sebarkan beribu2 naskah supaya bukan sahaja ahli2 Parti bangkit menentang saya, bahkan juga membuka peluang kapada orang2 lain juga menentang saya.

Ada-kah tulisan-nya itu mendatangkan kebaikan kapada UMNO?. Tentu-lah surat itu bertujuan bukan sahaja untuk menentang diri saya, bahkan juga bertujuan hendak memechah-belahkan seluroh UMNO dan juga Perikatan dengan chara memburokkan pemimpin2-nya. Beliau telah menunjokkan bahawa beliau menentang pimpinan UMNO pada keselurohan-nya, dan bukan kapada pimpinan saya sahaja.

Apa-kah tujuan beliau sa-lain daripada itu?. Beliau telah menulis surat itu dengan hati yang penoh perasaan benchi dan dendam, dan meletakkan di-atas kepala saya tanggong-jawap berlaku-nya peristiwa 13hb Mei. Dengan memberi salinan2 surat kapada orang lain beliau berharap bahawa tulisan-nya itu akan menjahanamkan segala perkhidmatan saya sa-umor hidup untok bangsa dan negara saya.

Pengorbanan yang telah saya buat untok Parti, per-khidmatan2 yang telah saya berikan kapada negara ada-lah di-ketahui oleh semua orang. Tidak-lah susah hendak menimbulkan sa-suatu kerosakan, tetapi sangat-lah susah hendak membetulkan-nya balek. Perbuatan itu boleh-lah di-ibaratkan sa-bagai membakar sa-buah rumah kayu, ia-itu satu perbuatan yang senang di-lakukan, tetapi hendak memadamkan api itu sangat-lah susah.

Tidak-lah perlu saya mengkaji seluroh perkara yang mendukachitakan itu, tetapi saya suka mengingatkan beliau bahawa saya tidak sa-kali2 mudah di-halau sa-bagai sa-ekor anjing kurap. Saya akan membersehkan nama baik saya dengan sa-chara terbuka supaya dapat-lah orang2 yang chuba hendak di-kelirukan oleh Dr. Mahathir itu mengetahui perkara yang sa-benar.

Jika saya di-dapati bersalah kerana menchari kekayaan diri sendiri sa-masa saya memegang jawatan Perdana Menteri, atau pun kerana melakukan perbuatan yang tidak amanah, atau telah melakukanperbuatan2 jenayah, atau pun di-dapati bersalah kerana lalai menjalankan ykewajipan2 saya, maka dapat-lah saya faham sebab2 kenapa timbul-nya kemarahan terhadap saya.

Walhal sa-balek-nya saya sedia-lah menaroh kesedaran yang sa-penoh2-nya di-atas kewajipan2 dan tanggong-jawap2 saya. Negara mempunyai Kerajaan yang baik, mene`emati kedudokan ekonomi yang tegoh dan ma`amor yang tidak dapat di-atasi oleh mana2 negara lain di-dua sa-belah sini.

Tudohan yang mengatakan bahawa kejadian yang berlaku sa-tahun dahulu itu-lah yang telah menyebabkan terchetus-nya kekachauan pada 13hb Mei itu merupakan satu perbuatan yang tidak berasa dan jahat. Tudohan yang lebeh burok lagi ia-lah yang mengatakan saya-lah yang bertanggong-jawap di-atas kehilangan jiwa manusia oleh sebab kekachaun itu.

Dr. Mahathir sedar bahawa dalam sa-panjang hidup saya, saya sentiasa-lah sanggup berkorban untuk keamanan, kerana sudah-lah chukup saya melihatkekejaman2 yang telah di-lakukan dalam masa Perang Dunia Yang Kedua, dan juga penderitaan yang telah di-tanggong oleh ra`ayat negeri ini di-sebabkan oleh kekejaman2 itu.

Sa-bagai sa-orang yang dudok di-negeri Kedah, beliau tahu bahawa sa-belum British keluar dan sa-belum daripada Pemerentahan Tentera Jepun mengambil aleh kuasa, saya-lah yang telah berusaha untok menyelamatkan nyawa pendudok2 yang di-bawah jagaan saya di-Kedah Selatan. Saya telah bekerja siang dan malam dengan meng-

Sa-telah mengetahui hal2 yang saya cheritakan di-atas ini, bagaimana-kah sampai hati-nya menudoh saya bertanggong-jawap di-atas kehilangan jiwa manusia pada 13hb Mei itu?. Tuhan sahaja-lah yang amat mengetahui penderitaan saya di-atas apa yang telah berlaku pada hari yang menyedehkan itu.

Jika orang2 negeri ini sanggup memperchayai beliau dan apa yang telah beliau tulis di-atas sa-keping kertas dengan tidak mengenakan segala kebaktian yang telah saya lakukan sa-umor hidup saya, maka biarlah mereka menchari sa-orang pemimpin yang lain, tetapi jangan-lah di-pengapakan pemimpin yang baru itu sa-bagaimana yang telah di-lakukan ka-atas diri diri saya.

Sa-lain daripada melemparkan tudohan2 yang besar ini, Dr. Mahathir telah menyatakan di-dalam surat-nya itu bahawa saya telah sebok bermain poker dalam waktu berkurong dan tidak menjalankan kewajipan2 saya dalam krisis itu. Ini nyata-lah satu perchubaan hendak menjatohkan maruah saya di-sisi orang2 Melayu.

Perbuatan-nya menudoh saya di-dalam surat-nya yang kejam, bahawa saya chuai pada menjalankan kewajiban saya di-dalam masa kekachauan itu ada-lah satu tudohan yang sa-habis2 dusta.

Mereka yang telah melihat saya dalam talivisyenn pada tiga malam yang sa-habis2 burok sa-masa krisis itu berlaku ia-itu dari 13hb hingga 15 hb. Mei dan sa-kali lagi pada 16 hb Mei. tentu-lah dapat menimbangkan bahawa segala tudohan2 tiu tidak-lah benar. Dr. Mahathir sendiri juga tentu-lah sedar. Jadi kenapa-kah beliau sanggup membuat tudohan yang bagitu liar?

Di-dalam surat-nya yang penoh dengan fitnah2 itu juga, Dr. Mahathir menyebutkan bahawa anggota2 Pasokan2 Keselamatan, anggota2 Pasokan Polis dan kakitangan hadapi berbagai2 rupa anchaman dalam waktu yang penoh dengan bahaya itu untok menyelamatkan nyawa manusia.

Ia juga tahu bahawa sa-belum daripada Jepun menyerah diri, Alor Star telah di-ancham oleh pasokan2 Komunis, dan ketika itu saya-lah yang telah berusaha untok mengumpulkan orang2 Melayu bagi mempertahankan bandar itu, bandar tempat kediaman saya dan beliau. Saya telah menghantar Dato' Aziz bin Mohd Zain, Syed Agil bin Syed Hasan Barukbah yang kedua2-nya sekarang ini menjadi Hakim, dan Enche Senu bin Abdul Rahman ka-balai Polis Alor Janggus untok melepaskan mata2 yang telah di penjarakan di-dalam "lock-up" oleh pasokan2 Komunis "Bintang Tiga". Bagitu-lah juga untok melepaskan Ketua Kampong yang bernama Haji Yusof yang ada dalam "lock-up" itu.

Sa-masa Enche Mohd Khir Johari dan beberapa orang lagi menolong menjaga Balai Besar Polis Alor Star, saya sendiri telah menembusi garisan pertahanan Komunis untok membuat perhubongan dengan Pasokan 136. Dua orang anak saudara saya Tunku Osman yang sekarang ini Jeneral, dan Tunku Yusof ada-lah menjadi anggota Pasokan itu yang ketika itu berada di-hutan Padang Trap.

Dr. Mahathir juga tahu usaha2 yang telah saya jalankan untok mengambil kira2 dua ratus orang bagi memasoki Pasokan 136 itu, dan bagaimana orang2 ini akhir-nya telah masok ka-bandar Alor Star dengan membawa kemenangan di-bawah pemerintahan Kolonel Hasler apabila Jepun menyerah diri. Mungkin beliau tidak tahu bahawa wang yang telah saya belanjakan untok mengadakan alat pengangkutan dan perbelanjaan2 yang lain bagi Pasokan 136 itu tidak di-bayar balek kapada saya sa-hingga hari ini.

Melayu dan Perkhidmatan Kerajaan benchi terhadap diri saya. Ini menunjokkan sa-jauh mana-kah dia sanggup menjalanka satu kempen yang penoh dengan perkara2 yang boleh menimbulkan benchi dan churiga terhadap diri saya.

Saya telah di-tanya kalau Dr. Mahathir menang dalam pilihanraya, mungkin-kah dia juga mengkritik saya seperti yang terkandong dalam surat-nya yang tersebar itu? Ini satu soalan yang susah hendak saya jawap kerana saya tahu dari dahulu bahawa dia ada-lah bersaba2 di dalam kumpulan yang sa-belah lagi di-dalam UMNO ia-itu puak yang mengelarkan diri mereka "pelampau2" atau "bijak pandai"

Tetapi saya yakin bahawa kira-nya Dr. Mahathir menumpukan masa yang lebeh kapada kerja2 parti dan tidak menghabiskan masa-nya di-dalam perniagaan membuat rumah di-Kedah bersama2 dengan sharikat yang di-punyai oleh orang2 China dan dalam perniagaan2 yang lain, maka kemungkinan-nya untok menang dalam pilehanraya itu ada-lah lebeh besar.

Menurut ma`alumat yang di-terima, beliau-lah yang telah mengambil peranan yang penting untok menolong mendapatkan kelulusan Kerajaan supaya tidak kurang daripada 238 lot tanah Simpanan Melayu di-keluarkan dari simpanan itu bagi maksud projek perumahan yang tersebut.

Mengenai dengan surat-nya itu, saya telah mereportkan kapada Polis terhadap Dr. Mahathir untok di-siasat dan di-ambil tindakan kerana saya merasa yakin bahawa kira-nya saya tidak berbuat begitu maka orang2 akan memikirkan bahawa apa yang beliau katakan terhadap diri saya itu memang benar. Pada mula-nya saya berchadang hendak mendakwa Dr. Mahathir di-bawah Undang2 Jenayah kerana menuntut malu, dan tidak mengambil tindakan di-atasnya di-bawah Undang2 Dharurat atau Undang2 Keselamatan Dalam Negeri yang memang boleh di-lakukan, bahkan ini-lah nasehat yang telah saya terima. Tetapi saya lebeh suka mengambil tindakan di-atas-nya menurut undang2 biasa negara supaya saya tidak di-tudoh mengambil tindakan dengan sewenang2-nya.

Pada mula-nya ini-lah tindakan yang akan saya ambil, tetapi sa-lepas saya menimbang-nya dengan lebeh lanjut, saya rasa dia tidak layak mendapat perhatian yang bagitu penting. Dalam menghuraikan segala pendapat2 saya dalam buku ini, saya rasa tujuan saya itu akan lebeh berkesan.

Saya telah mendapat penghormatan yang sa-bagitu tinggi di-dalam negeri dan juga di-luar negeri, dan ini merupakan satu hadiah yang negara ini telah berikan kepada saya dan saya amat-lah menghargai pernghormatan ini. Dengan hal2 yang demikian saya tidak sa-kali2 akan menamatkan perkhidmatan saya kapada negara sa-mata2 dengan sebab ada-nya fitnah mengenai dengan kelakuan saya. Saya mesti terlebeh dahulu membersehkan nama baik saya untuk mengembalikan ketengan hati saya.

Berikutan dengan penyebaran surat Dr. Mahathir itu, maka satu tektik baharu telah timbul di-Malaysia ini, tetapi tektik ini merupakan satu helah yang telah pun lama di-amalkan oleh Komunis, kerana, mereka telah pun menchuba-nya di-Burma. Helah ini ia-lah menulis surat2 yang berachun. Surat2 ini sa-oleh2-nya di-hantar oleh sa-orang kapada sa-orang lain, sa-bagaimana yang telah saya lihat di-Terengganu pada 8hb Ogos. Surat itu sa-olah-nya telah di-tulis kapada saya oleh Setia-Usaha Agong Parti Perikatan, Tan Sri T.H Tan kerana di-kaki surat itu telah di-taipkan nama beliau sa-bagai penghantar-nya

Saya belum pernah melihat surat yang seperti ini di-masa yang lepas. Jika Setia-Usaha Parti Perikatan merasa risau di-aras satu kejadian, maka tentu-lah dia tidak menulis surat ini kapada saya bahkah datang berjumpa saya sendiri. Hakikat itu dapat di-lihat dengan jelas oleh mana2 orang yang cherdek, tetapi nampak-nya surat berachun yang saperti itu boleh mempengarohi orang2 biasa.

Surat ini mengandongi tudohan2 terhadap tentera, ia-itu tudohan yang sangat keji dan hina yang boleh mengejutkan orang2 biasa. Surat itu menudoh askar2 kita memechah-kan rumah, memperkosa perempuan2 China, memecah-belah masyarakat.

Sekarang apa-kah pula erti lalat2 hijau?. Pada malam 25hb Mei sa-orang daripada pelayan2 di-Residency telah memberitahu saya bahwa sa-orang sahabat lama saya Dato' Sayed Esa Almanoer hendak berchakap dengan saya menerusi talipon. Bila saya mengangkat talipon itu saya dapati bukan-lah suara-nya, tetapi sa-orang lain yang chuba hendak menyamar suara-nya dan berchakap dalam bahasa Inggeris. Dia memberitahu saaya bahawa ada dua pulok orang ahli2 UMNO sedang bermeshuarat pada masa itu di-satu tempat dan mereka telah mengambil satu keputsan meminta saya meletakkan jawatan.

Saya chuba hendak mencecham suara-nya, tetapi tidak dapat. Bila saya bertanya siapa-kah dia, dia enggan memberitahu nama-nya. Jadi saya kata kepada-nya "Go to Hell" (pergi jahanam). Panggilan2 talipon yang sa-umpama ini telah di-buat berulang kali dalam masa tiga atau empat malam kemudian-nya. Bila di-beritahu kapada orang yang memanggil itu bahawa saya tidak ada di-rumah, dia telah memberitahu kapada pelayan yang menjawap talipon itu supaya memberitahu kapada saya supaya saya meletakkan jawatan kerana saya tidak di-kehendaki lagi dalam UMNO dan dalam Kerajaan.

Pada 6hb Jun pula, ia-itu hari yang sa-patut-nya saya masok hospitan, Utusan Melayu telah menerbitkan satu berita yang mengandongi pendapat2 beberapa orang anggota UMNO bahawa ada-lah bijak bagi MCA tidak menchampori dalam Kabinet. Saya telah menasihatkan mereka itu suapa jangan mengeluarkan apa2 kenyataan kerana saya bimbang perbuatan itu mungkin akan menambahkan perpecahan dan dengan itu juga akan memchachatkan pentadbiran. Sa-barang persoalan kaum yang di-bangkit-kan pada waktu ini akan membahaytakan keamanan

Selang tidak beberapa lama ia-itu pada 18hb Jun, saya telah menerima surat daripada Dr. Mahathir yang telah saya cheritakan terdahulu dari ini. Surat ini kemudian-nya telah di-dapati tersebar beribu2 naskah. Kandongan-nya sa-mata2 bertujuan hendak menghinakan saya di-mata orang ramai dan menaikkan perasaan marah dan benchi orang ramai terhadap saya.

Kempen benchi terhadap diri saya ini telah mengejutkan orang2 Melayu yang ta`at setia am-nya dan anggota UMNO khas-nya. Saya sendiri menghadapi dugaanyang berat. Keadaan tegang timbul di-dalam Parti yang boleh membawa kapada timbul-nya perpecahan dalam UMNO. Sunggoh pun bagitu dengan ada-nya perasaan kesedaran maka Majlis Kerja Tertinggi UMNO telah memechat Dr. Mahathir

Perkara ini tidak terhenti sa-takat itu sahaja. Mereka terus menganiaya diri saya. Beberapa banyak lagi surat2 yang liar telah di-kirim dan di-sebarkan kapada orang ramai. Lalat2 hijau ini terus mengekori saya, dan mereka maseh berdesing2 di-sakeliling saya.

Sekarang dapat-lah saya faham bahwa biji2 tasbeh yang telah terburai dari tali-nya itu merupakan pechah-nya keamanan dan harmoni di-antara berbagai2 kaum. Tikus2 boleh di-bunoh, lalat2 boleh di-usir dan biji2 tasbeh boleh di-chuchok kembali dengan benang-nya. Mari-lah kita berdo`a suapa segala penderitaan dan perchubaan yang kita telah alamai, dan benchana serta kesan2 yang burok yang timbol daripada-nya itu akan menjadi pengajaran kapada kita semua.

-- LanaR

0 comments:

Post a Comment