Pages

Sunday, May 15, 2011

Motif konspirasi Mahathir

Adakah wujud konspirasi yang didalangi Mahathir dan Daim? Betulkah mereka
berdua telah bersekongkol bersama Ketua Pendakwaraya, KPN,hakim-hakim tertentu
,ketua -ketua media tempatan,pelacur-pelacur dan kuncu-kuncu UMNO untuk
menyingkir Anwar?

Jawapannya YA

Sebelum ini saya telah membuktikan bahawa terdapat bukti-bukti wujudnya satu
konspirasi politik apabila Mahathir menyingkir Tun Salleh Abas agar beliau
terus memegang tampuk UMNO dan Kerajaan. Maka ini jelas menunjuk bahawa
Mahathir memang berkebolehan mengatur satu pakatan sedemikian rupa. Setelah
membuktikan bahawa Mahathir memang berupaya mangatur konspirasi itu (sebab
beliau pernah melakukannya dahulu) timbul soalan mengapakah dia berbuat
demikian?

Jawapannya mudah iaitu Anwar Ibrahim tidak lagi boleh dipercayai oleh Mahathir
dan Daim untuk menyimpan rahsia mereka dan Anwar dijangka akan mendedahkannya
jika beliau menang kerusi presiden 1999. Mahathir dan UMNO mempunyai banyak
pekong di dada dan pekongnya yang terbesar adalah Renong .Dan Anwar nampak
gayanya sudah tidak sanggup bersekongkol dan membiar dua orang
Kedah ini mencuri kekayaan rakyat!

Sebelum saya berhujjah dengan lebih dalam, eloklah saya jelaskan bahawa tujuan
Anwar di dalam UMNO memang lah murni. Beliau cuba membawa perubahan yang baik.
Tetapi sesiapa yang masak dengan mekanisma UMNO tahu bahawa UMNO berjalan di
atas sistem feudalistik dimana ketua tidak boleh ditentang langsung dan
sebarang pendapat yang berbeda tidak diterima. Maka Anwar terpaksalah mengikut
'rentak' UMNO dan membawa perubahan secara kecil-kecilan: perumahan kos murah,
kebajikan penduduk luar-bandar, dan cuba mengetatkan sedikit kawalan
Anti-Rasuah semasa beliau bertindak sebagai pemangku PM . Itupun beliau telah
menyebabkan beberapa orang 'kenamaan' yang berkepentingan menjadi gusar dan
mula melenting. Cuba bayangkan apa akan terjadi jika beliau bertindak lebih
berani dan lebih 'vokal'? Setentunya beliau akan dipecat dengan lebih cepat!
Dan sekarang kita telah kehilangan seorang tokoh yang telah mencuba
membersihkan UMNO. Beliau telah mengatur langkah yang bijak semasa di dalam
UMNO, bekerja dari dalam: secara Evolusi dan bukan Revolusi.

Malangnya , apabila krisis ekonomi melanda, Mahathir mengambil keputusan
drastik lagi tamak bagi mengekalkan kuasa beliau dan ini tidak dapat diterima
Anwar lagi. Mahathir sudah melampau….dan anak-didiknya mesti
dikorbankan…

Menjelang perhimpunan agong UMNO 1997, terdapat ramai veteran UMNO yang
iri-hati keatas kedudukan Anwar. Mereka merasakan mereka lah yang lebih layak
menjadi PM .Lagipun, mereka lebih lama di dalam UMNO dan kononnya lebih
'layak' (mereka memandang rendah terhadap Anwar kerana beliau hanya
berkelulusan dalam bidang pengajian melayu) dan mereka sememangnya irihati
terhadap popularitinya,karismanya dan ketampanannya (mereka terpaksa mengakui
hakikatnya bahawa ketampanan Anwar jauh teserlah sekalipun digabungkan
ketampanan mereka bersama) dan untuk menutup segala kekurangan mereka itu
terpaksalah mereka menggunakan wang dan kuasa untuk mendapatkan gadis-gadis
agar memuaskan ego masing-masing (Daim, Sabaruddin Chik, Mohamad Rahmat, Megat
Junid, dan Najib termasuklah di dalam senarai mereka yang bersekongkol).
Mereka ini dengan rela hati menjuarai skema Mahathir.

Kembali kepada tajuk asal. Untuk memahami kenapa Anwar disingkir, kita mesti
menyelami asas kuasa Mahathir. Seperti pemerintah-pemerintah lain yang gila
kuasa, ianya adalah :WANG. Mahathir telah membentuk UMNO menjadi sebuah
syarikat multi-billion supaya dapat menampung segala kempen politiknya dan
menggunanya untuk memerangkap sesiapa jua yang beliau fikir perlu seperti para
hakim, polis, atau ketua Unit Perancang Ekonomi. Ingat: pertembungan pendapat
tidak dibenarkan. Mahathir merasakan beliau tidak pernah menyalah gunakan wang
rakyat kerana beliau menggunanya untuk mengekalkan kedudukan beliau dan
olehkerana beliau rasa ianya adalah baik bagi rakyat maka penggunaan wang
tersebut adalah adil.

Terdapat beberapa contoh di mana Mahathir rasa yang beliau telah menggunakan
kuasa yang ada secara 'adil'. Contoh jelas : beliau telah mengarahkan Perwaja
dalam tahun 1991/92 untuk membina kilang cawangan di Gurun , Kedah, negeri
asal beliau. Pada pandangan Mahathir, beliau telah mendatangkan pekerjaan
kepada penduduk di situ. Maka bagus untuk penyokongnya. Tetapi….dengan
membina cawangan Perwaja jauh dari kilang 'ibu'nya iaitu Kemaman, ianya
bermakna mereka terpaksa mengangkut bertan-tan bahan besi dari Kemaman ke KL
dan naik ke Kedah melalui lebuhraya. Pangangkutan sia-sia ini (lebihkurang RM
100 satu tan) akhirnya menyebabkan kerugian bagi Perwaja. Pada keseluruhannya
rakyat menanggung beban kerana 'pelaburan' mereka (melalui Kementerian
Kewangan dan kemudian Khazanah Nasional) tidak mendatangkan keuntungan.
Alangkah baiknya jika Mahathir mengarahkan sahaja supaya sebahagian dari
keuntungan Perwaja Kemaman diberi terus kepada penduduk Gurun.
Sekurang-kurangnya tidaklah rakyat kerugian langsung.

Perkara yang sama berlaku pada kilang Baja Kimia di Kedah (sekali lagi!). Plan
pemprosesan gas asli terletak di Terengganu (Petronas), tetapi gas itu
terpaksa di salurkan ke Johor dan kemudian naik semula ke Kedah- menyebabkan
pembaziran didalam harga pengangkutan gas yang sepatutnya tidak perlu.

Sekarang, jentera utama untuk aset UMNO bagi menggerakkan rancangan Mahathir
adalah Renong Berhad. Sedikit latar belakang Renong: Pada tahun 1987, Renong
dipunyai 2 keluarga cina. Harganya pada masa itu adalah RM 7 million dan
ketika itu ianya beroperasi dalam keadaan kerugian sebanyak RM 4 million.

Kemudian pada tahun 1989, selepas episodTeam A/Team B/UMNO 11/Salleh Abas,
Renong telah bertukar tangan kepada Dr Chan Chin Cheung, seorang ahli
perniagaan yang mempunyai pertalian rapat dengan Mahathir. Hakim Harun Hashim
telah mengumumkan bahawa UMNO tidak sah pada Febuari 1988. Ini adalah kerana
Mahathir telah menggunakan 30 cawangan tidak berdaftar untuk memastikan
kekalahan bagi pihak Tg Razaleigh pada tahun 1987.dan ini telah menjadikan
UMNO satu pertubuhan haram. Kesemua aset UMNO terpaksa disalurkan ke dalam
kerajaan. Syarikat asal UMNO, Fleet Group merupakan sebahagian besar dari aset
itu.

Dalam masa Mahathir sibuk membentuk UMNO BARU, beliau telah mengarahkan supaya
memperkuatkan aset UMNO untuk menentang Tg Razaleigh dalam pilihanraya 1991.

Daim telah berjaya mengatur satu tindakan tipu-daya sehingga part pembangkang
gagal membuktikan bahawa terdapat penyelewengan dalam pemilikan semula aset
UMNO melalui Renong.(memanglah sukar kerana mahkamah dihakimi oleh orang-orang
Mahathir)

"Cara UMNO menukar struktur asetnya dari Fleet Group kepada Renong memang
ajaib. Dengan berbagai penama yang memegang perniagaan UMNO, memang susah
untuk kita dedahkan di mana mula dan akhirnya perlibatan UMNO sendiri" kata
seorang pakar analisa (2 May, 1990-Reuters)

Dalam sekelip mata , Renong telah menjadi satu syarikat pelaburan untuk sebuah
bank utama, tiga firma kejuruteraan dan pembinaan, syarikat pengeluar simen
yang terbesar, sebuah stesen TV nasional dan syarikat akhbar paling besar.
Daim pada masa itu merupakan Menteri Kewangan yang berkuasa dan setiausaha
kewangan UMNO, sekarang penasihat karib Mahathir, telah menjalankan segala
urusan perniagaan dan meletakkan anak-didik dan kawan perniagaan beliau, Halim
Saad sebagai pengerusi eksekutif. Bersama isterinya ,sebagai pengarah Renong,
Halim pada mulanya memegang 17 % ekuiti dalam syarikat gergasi ini.

Pembangunan prasarana yang diperlukan untuk mencapai wawasan 2020 dan
perhubungan rapat Renong dengan UMNO membenarkan semua anak syarikatnya
memperolehi berbagai kontrak bernilai billion ringgit terutama sekali dalam
kejuruteraan dan pembinaan dan juga sektor Pembangunan hartanah.


1992: Stesen penjana letrik pertama Malaysia. Di anggar bernilai RM 1.4
bilion.

1992: Linkage kedua Singapura. Anggaran bernilai RM 1.1 bilion

1992: Bandar seluas 27,000 ekar berdekatan Linkedua (Nusajaya). Anggaran nilai
RM 8 b.

1994: Sistem subway fasa 2 di dalam dan keliling KL. Anggaran nilai RM 7.2 b.

1996: Renong mengepalai satu konsortium (share 51%) dalam penswastaan KTM.
Anggaran nilai 2 b.

1997: Renong mengetuai satu konsortium untuk memajukan fasa satu MSC.(55%)
Anggaran nilai RM 3.5 b.

1997: Pembinaan jambatan terpanjang antara Semenanjung Malaysia dan Sumatra.

Dilantik kerajaan untuk mengetuai projek bersama sebuah firma Indonesia.
Anggaran nilai RM 6 b.( telah di tangguh)

Kemudahan mendapat modal besar membenarkan Renong untuk menanggung bebanan
projek dan bebanan hutang yang besar yang mustahil ditanggung jika tiada
kemudahan tersebut. Olehkerana Renong tiada masalah memperolehi projek-projek
besar nasional dan kemudahan mendapat modal pembiayaannya , ini telah
menyebabkan ia menjadi 'highly-leveraged' (iaini membuat pinjaman yang besar
dengan membuat spekulasi keuntungan berlipat-ganda) sehingga berhutang
sehingga ekuiti bernilai
123%. Ianya juga membuat pelaburan signifikan di dalam projek-projek
pembangunan yang besar. Ini telah menyebabkan perbedaan jurang yang luas di
antara permohonan dana dan pengaliran wang semasa. Pada tahun 1996, jurang ini
di anggar sebanyak RM 4.2 billion! Olehkerana jangkamasa pembayaran hutang
untuk projek-projek bermodal tinggi nya panjang, jurang ini dijangka
berterusan sehingga 1999 dan seterusnya.

Keadaan ketidakstabilan matawang Asia Tenggara baru-baru ini, telah
menyebabkan RM dan KLSE kerugian 25% dan 40% (dari nilai masing-masiing)dalam
masa kurang dari 8 minggu. Untuk mewujudkan modal melalui pasaran ekuiti
adalah sukar. Lagipun tabiat Renong yang suka mencagarkan saham -saham
anak-syarikatnya untuk mendapat pinjaman untuk projek projek besarnya boleh
membawa padah semasa keruduman ekonomi dan sektor pembinaan.

Masuk tahun 1998, hampir kesemua anak-syarikat Renong secara teknikal sudah
'insolvent'(pengaliran wang nya tidak berupaya menampung pembayaran hutang
yang menimbun) Hanya PLUS sahaja yang masih berupaya mengaut keuntungan;
itupun hanya kerana ia telah dimonopoli dan juga amat bergantung kepada
kenaikan kadar toll. Pinjaman Renong daripada BBMB, BOC dan berberapa bank
lagi, semuanya merupakan 'non-performing loans' iaitu pinjaman tidak berbayar.


Masalah Renong telah mencapai ke tahap kritikal. Mesin penjana wang UMNO sudah
kekeringan dan Mahathir serta Daim sedar yang satu pilihanraya besar terpaksa
dilalui (selewat-lewatnya tahun2000). Dalam kedaan ekonomi yang tenat ini,
mereka memerlukan lebih wang dari biasa untuk membeli undi rakyat.

Mahathir menjadi murka apabila Gabenor Bank Negara Ahmad Don dan Menteri
kewangan Anwar Ibrahim cuba menaikkan kadar faedah dan juga merubahkan
struktur sektor perbankan. Kaedah ini memang boleh menstabilkan Ringgit.
Cumanya ianya akan membunuh syarikat yang sudah nazak seperti Renong. Perkara
penting yang perlu difaham tentang isu Kadar faedah lawan Pengawalan matawang
ialah , tidak kira mana satu mekanisme polisi yang dipilih, kejayaan
bergantung kepada susunan semula struktur ekonomi itu sendiri. Ini bermakna
menyingkirkan semua perniagaan yang nazak , menyusun semula segala
'balance-sheets' dan menggunakan wang negara hanya untuk industri tertentu
sahaja. Sebab utama kenapa polisi Bank Negara itu tidak berjaya pada peringkat
awal ialah pelabur-pelabur asing tahu bahawa terdapat penyelewengan dalam
pengendalian urusan ekonomi negara dan kerajaan Mahathir sebenarnya tidak
berminat untuk membaikpulih ekonomi negara tetapi hanya untuk melindungi
kepentingan diri sendiri.

Sehingga Julai 1998, dengan kedaan Renong yang hampir pupus, Mahathir terpaksa
melakukan satu pembedahan drastik. Beliau terpaksa menyingkir Ahmad Don dan
segala polisi beliau terpaksa diketepikan. Beliau memerlukan RM 20 billion
untuk menyelamatkan Renong dan Anwar sudah tidak boleh menerimanya lagi. Anwar
terpaksa mendedahkan Renong. Mahathir yang sudah terdesak dan teramat
memerlukan wang itu untuk selamat (survive) terpaksa 'membunuh ' Anwar.

Semasa rakyat sibuk mempertikai tentang moral Anwar, Mahathir telah berjaya
membuat 'bail-out' ketiga dari BBMB tanpa rakyat sedari. Sungguh mencurigakan
apabila keputusan kewangan untuk tahun 1998 yang berakhir 31 March tidak
diumumkan sehingga September. Ini adalah kerana BBMB sebenarnya sudah
'insolvent' secara teknikal.

BBMB kerugian lebih dari satu billion. Kebanyakan dari pinjaman tidak berbayar
adalah kepunyaan Renong. Di samping itu, Khazanah Nasional terpaksa menyuntik
lebih dari satu bilion. Danaharta (National Asset Management Co.) diarahkan
supaya membayar hutang hutang Renong itu.

Untuk menjayakan pembunuhan karekter Anwar, Mahathir terpaksa menyingkirkan
ketua media pro Anwar. Cerita seterusnya umum sudah tahu. Kesimpulannya,
jenayah yang Anwar lakukan adalah umtuk mendedahkan segala penyelewengan kuasa
itu. Dan ini telah membunuh kareer politiknya.

Dalam kita 'asyik' dalam saga 'seks' ini, lebihkurang RM 20-RM 40 billion akan
di 'sedut' keluar dari dana rakyat untuk menyelamatkan Renong (yang sebenarnya
UMNO) dan untuk memastikan UMNO mempunyai cukup wang untuk pilihanraya yang
akan datang.

Sesungguhnya rakyat Malaysia telah tertipu!

Waterfowl,
Kuala Lumpur

2 comments:

Unknown said...

Salam sejahtera!
Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh Ibu Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada ibu Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan Ibu Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

Angga Annisa said...

Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

Detail Kontak Penuh:

Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
BBM INVITES: {D8980E0B}
                       : {4424AA}
Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

           TESTIMONI OLEH
Penerima Manfaat: Angga Annisa
   Email: {anggaannisa1979@gmail.com}

Post a Comment