Pages

Wednesday, March 16, 2011

Wanita Malaysia

Kali ni nak sembang pasal wanita obes@debab@gemuk yang bilangannya semakin meningkat.

Masa aku kat Jepun, jarang-jarang sangat aku nampak orang perempuan gemuk. Sedangkan sarapan pagi diorang makan nasi. Tapi masih kurang kaum wanita nya yang debab-debab.

Tapi di Malaysia, dah jadi biasa sangat nampak perempuan melayu yang debab. Terutama yang dah berkahwin.

Nampak jelas lemak-lemak kat kiri kanan perut. Dah la macam tu pakai pula baju ketat. Akhirnya tetek dia saja yang nampak menonjol-nonjol. Nak padang salah tak pandang rasa rugi pulak.

Susah nya nak jadi lelaki yang bertakwa di Malaysia ni...bukannya tak boleh.. tapi cabarannya cukup hebat.


TUMPAT 11 Mac - Lembaga Promosi Kesihatan Malaysia (LPKM) menjangkakan 30 peratus atau 8.1 juta rakyat negara ini akan mengalami masalah obesiti pada tahun ini akibat gaya hidup mereka yang tidak sihat.

Ketua Pegawai Eksekutif LPKM, Dr. Yahya Baba berkata, angka itu menunjukkan peningkatan ketara berbanding tahun-tahun sebelum ini, dan jika tahap kesedaran mengenainya tidak dilakukan secara serius, peratusannya mungkin lebih daripada itu.

"Kajian oleh Kementerian Kesihatan pada 2006 menunjukkan sebanyak 14 peratus penduduk negara ini mengalami masalah obesiti dan ia menunjukkan peningkatan pada setiap tahun.

"Statistik menunjukkan obesiti di kalangan orang dewasa negara ini meningkat mendadak 250 peratus dalam tempoh 10 tahun dari 1996 hingga 2006,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Sukan Pantai, Sihat Tanpa Obesiti anjuran Persatuan Rekreasi Negeri Kelantan di Pantai Sri Tujuh di sini hari ini.

Yahya berkata daripada jumlah itu, 16 peratus membabitkan pelajar sekolah.

0 comments:

Post a Comment