Pages

Thursday, July 29, 2010

Semangat Bangsa kawan lama di Facebook

Facebook telah berjaya menemukan aku dgn kawan-kawan lama di zaman kanak-kanak. Dari cerita-cerita zaman persekolahan sehingga lah meleret-leret ke isu politik.

Ramai yang menyokong PR dan hanya seorang sahaja yang memperjuang prinsip Perkasa Berahim Ali. Hidup Melayu!!! Memperjuangkan hak bangsa Melayu supaya apa yang telah berlaku kepada negara Singapura tidak akan berulang di Tanah Melayu ini.

Salah siapa?
Salah orang melayu bangsawan yang memerintah Tanah Melayu ini. Adakah mereka benar-benar memerintah atau sekadar boneka British? Umno ditubuhkan oleh Dato Onn Jaafar dengan slogan Merdeka. Ketika proses rundingan kemerdekaan mula bergerak, slogan Merdeka telah ditukarkan Hidup Melayu. Mengapa?Baca disini.

Semangat bangsa ini adalah jarum halus yangg ditinggalkan oleh British melalui UMNO ke dalam perasaan setiap orang Melayu di Tanah Melayu ini. Ini supaya kita tidak berupaya mampu bersatu membangunkan negara ini.

Mengapakah kita tidak mahu mengambil iktibar dari sabda Rasulullah S.A.W "Tuntutlah ilmu walau sampai ke negeri China" ..mengapa China, tidak Rom (Byzantine) atau negara-negara lain yang maju di zaman itu. Bukan kah lebih baik jika kita mampu berfikir dan percaya berpandukan sabda Rasulullah S.A.W. itu bahawa bangsa Tionghua adalah bangsa yang berilmu dan tidak kedekut dengan ilmu nya.
Dan mereka juga boleh dipercayai dan dijadikan kawan.

Aku sungguh merasa kesal kerana perasaan perasangka kawan ku itu terhadap bangsa Tionghua. Walaupun kita telah hidup bersama dan ada sebahagian nya mati bersama, mengapa kita masih ada perasaan perasangka sebegitu? Hasil yang kita dapat dari berperasaan perangsangka sebegitu ialah orang Tionghua juga mempunya perasaan yang sama terhadap bangsa kita.

Dan selamanya orang Melayu tidak mampu bersaing walaupun mereka di anugerahkan satu bangsa yang berilmu dan boleh menjadi sahabat sehingga disebut oleh Rasulullah S.A.W. Tapi kita menjadi sombong kerana Ketuanan Melayu.

Cukuplah kesilapan yang telah kita lakukan selama ini.

Mari lah kita bangunkan bersama-sama negara kita ini untuk generasi yang akan datang..be a partner is better than be a competitor...kita boleh bergerak lebih jauh.

p/s- Negara China tidak pernah menjajah mana-mana negara.

0 comments:

Post a Comment