Pages

Thursday, May 16, 2013

Asal-Usul Manusia

Bilakah tarikh sebenarnya kewujudan manusia di muka bumi ini? Macam-macam teori yang timbul dari fakta sains dan ilmu Islam.
Peking -Man dan Perak Man bukan spesis manusia moden.
Rangka yang dijumpai di Barat Laut China bukannya manusia tetapi salah satu humanoid. dari segi scientifik namanya ialah Homo-Erectus Pekinensis dimana DNAnya banyak bezanya drpd manusia. Melalui kajian Geologi dan Arkeologi, struktur tulang ini berusia 1 juta tahun. 
Di Bukit Bunuh, Lenggong Perak telah dijumpai rangka yang menyerupai manusia bersama sebuah alat batu berusia 1.83 juta tahun yang di panggil Perak-Man .

Dari fakta kajian sainstis, ini lah klasifikasi (taxonomy) anak cucu Nabi Adam AS dari sudut biologi.

i. Familia: Hominidae

ii. Subfamilia: Homininae

iii. Genus: Homo

iv. Species: Homo sapiens

v. Subspecies: Homo sapiens sapiens

Perlu diingatkan bahawa semua kategori hominid dan homonin yang lain BUKAN manusia. Jadi Australopithecus, Homo erectus, homo habilis bukan manusia. Begitu juga Homo sapines Neanderthal yang pupus 35,000 tahun yang lalu juga bukan manusia.

Manusia moden adalah Homo sapiens sapiens. Nabi Allah Adam AS juga Homo sapiens sapiens.

Bila Nabi Adam AS diturunkan ke Bumi? Oleh kerana tiada nas dalam Quran atau hadis sahih, maka terpulang kepada akal dan ilmu manusia untuk mengkaji.

Setakat ini anggaran tarikh tepat manusia pertama masih lagi belum dijumpai. Berdasarkan kajian DNA mitochondria manusia, saintis menganggarkan manusia pertama muncul kira-kira 200,000 tahun dahulu. Tetapi teori ini banyak kecacatan.

Pakar-pakar genetik percaya usia manusia moden ditentukan oleh DNA most recent common ancestor (MRCA).
The Human MRCA. All humans alive today share a surprisingly recent common ancestor, perhaps even within the last 5,000 years, even for people born on different continents

http://en.wikipedia.org/wiki/Mitochondrial_Eve

Jadi boleh dianggarkan Nabi Adam muncul kira-kira 5,000 hingga 10,000 tahu dahulu. Ini adalah fakta saintifik.

Fakta DNA otak manusia pula menunjukkan bahawa manusia bukan dari keturunan Australopithecus, Homo erectus, homo habilis atau mana-mana hominid. Fakta DNA menunjukkan manusia muncul entah dari mana.

Ini adalah hasil kajian terbaru yang dilakukan oleh sekumpulan pakar dari Universiti Edinburgh.

Kenyataan Dr Martin Taylor (Institute of Genetics and Molecular Medicine, University of Edinburgh) berkenaan DNA otak manusia.

This new molecule sprang from nowhere at a time when our species was undergoing dramatic changes: living longer, walking upright, learning how to use tools and how to communicate. We’re now hopeful that we will find more new genes that help show what makes us human.
http://sensuouscurmudgeon.wordpress.com/2012/11/14/human-brain-gene-sprang-from-nowhere

Apa yang ironis ialah Universiti Edinburgh adalah tempat lahir teori Darwinisme yang mendakwa mansia berasal dari beruk.

Sepanjang perjalanan saintifik Darwin, dia hanya menghabiskan masa dengan minum arak sehingga mabuk sambil bermain dengan belalang yang ditangkap di Pulau Galapagos.  Darwin mencipta teori evolusi hasil permainan dengan belalang tersebut.

Namun, disyaki bahawa Darwin tidak berseorangan dalam menyebarkan teori tersebut. Kemungkinan ada satu "organisasi rahsia" yang mencipta teori tersebut supaya manusia rasa inferiority dan berasa kebergantungan kepada orang putih

Jangan bimbang kawan-kawan, fakta saintifik tidak akan lari dari dalil naqli yang ada.

Wallahualam.

Sumber: http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4616&highlight=

0 comments:

Post a Comment