Pages

Friday, December 4, 2009

BTN; Duri Dalam Daging

Beberapa hari ini para pengampu dan pembodek umNO/BN juga para menteri-menteri dari parti biru karat kuat mempertahankan polisi serta kaedah BTN dengan penuh semangat dan taksub konon BTN perlu untuk pupuk semangat patriotik dan nasionalis terhadap negara , jauh dari tuduhan 'membasuh otak' para peserta semua yang terlibat, ibarat menegak benang basah .

Sekian lama doktrin hasutan terhadap apa saja berbunyi ' pembangkang' juga pekat dengan 'semangat perkauman' dipupuk untuk minda dan jiwa walau dinafi keras supaya tetap sokong parti umNO/BN walau apa sekali pun polisinya . Tetapi dengan terdapat banyak bukti penyelewengan matlamat dan hala tuju sebenar yang kian terdedah semata-mata menanam perasaan perkauman terhadap bangsa lain yang kini cuba dibela oleh para menteri pengampu dengan ulasan konon cara dan kaedah dirombak sedikit agar sesuai dengan retorik ' 1Malaysia ' !

Seperti yang didedahkan oleh kaunselor eksekutif pengajian tinggi dan pelajaran Selangor Dr Halimah Ali bukanlah cakap-cakap kosong atau fitnah tapi terbukti banyak aduan diterima dari para peserta ,mereka mengadu kursus BTN banyak menimbulkan rasa kurang senang dengan menimbulkan rasa dan ' fenomena perkauman' terhadap masyarakat yang berbilang bangsa dan agama .

Hanya bila terdedah akan kebobrokkan BTN baru sang menteri-menteri mahu berusaha merombak atau menukar sedikit kaedah atau diubahsuai dengan masyarakat terkini ! Taktik kotor yang haram serta dakyah perkauman cuba diserapkan dengan memutar konon kini BTN kena sesuai dengan konsep 1 Malaysia retorik dari Menteri Perdana !

Diantara para pengampu termasuk menteri 'sebam' konon tidak ada sebab menghentikan kursus itu hanya kerana ada negeri dibawah Pakatan Rakyat yang memboikot kerana BTN terbukti menyemaikan semangat 'patriotik dan nasionalis ' ! Sambil menambah tidak perlu disembunyikan apa-apa dalam kursus itu ,juga mengejek jika mahu Sdr Lim Kit Siang pun boleh hadiri kursus itu !

Ada juga pengampu dengan ulasan konon sebelum ini BTN dikhaskan hanya untuk satu kaum tapi kini mahu disesuaikan untuk semua kaum , malah ada menteri yang berlagak hero dengan garang menyerang DS Anwar Ibrahim juga pernah menyalahguna BTN semasa didalam kerajaan BN dulu ! Menteri ini anak pada salah seorang bekas PM Malaysia yang banyak melacurkan institusi dalam kerajaan dari institusi beraja sampai kepada institusi kehakiman serta undang-undang peninggalan penjajah iaitu ISA . Tapi cuba berlagak jaguh tanpa satu jasa melainkan jasa anak beranak merosak khazanah negara !

Mengapa marah dan melatah bila MB Selangor memberi arahan memboikot BTN ? Adakah kerana pecah tembelang kerja-kerja jahat dajal menghasut para peserta jiwa dan minda atau sepanjang pemerintahan BN dengan berselindung disebalik 'membasuh otak' juga menyeleweng harta/khazanah negara ! Tidak cukup dengan menghasut serta menanam kebencian terhadap kaum lain mereka berkempen konon untuk membina kekuatan fizikal dan mental dan lain-lain merapu lagi .

Hanya kerana akta rahsia serta sumpah setia para pengajar yang terikat dengan tertib menghalang dari terburainya kisah-kisah jahat pemerintah khasnya umNO/BN semasa mereka berkhidmat dengan BTN, tentang apakah lagi tugas mereka semasa bertugas disebalik mengajar tata negara dalam kursus itu mereka saja yang tahu tapi diberitakan mereka juga diperalatkan sebagai jentera pengerak dalam pelbagai jurusan antaranya semasa pilihanraya kecil mahupun yang besar , mereka juga menyeludup dan menyelinap masuk kekampong-kampong 'membirukan' kehijauan minda-minda rakyat marhaen disegenap pelusuk dan ceruk demi mempertahankan kuasa umNO/BN !

Diberitakan juga mereka dilengkapi dengan pelbagai bantuan dan kemudahan termasuk kawalan keselamatan yang rapi lagi sulit, sehingga tidak ramai walau dalam kerajaan sekalipun yang tahu gerakan licik mereka ! Jika tidak kerana akta menutup mulut mereka maka pendedahan akan memusnahkan kewibawaan kerajaan umNO/BN sekaligus merudumkan mereka dari sokongan rakyat. Tapi itulah antara cara pengampu-pengampu pertahankan kebejatan kerajaan BN dan penyelewengan demi menunjukkan taat setia pada pemerintah.

Alasan konon hanya segelintir saja para pengajar di BTN yang seleweng tidak masuk akal malah mungkin untuk menipu orang-orang yang kurang berfikir atau hanya yang bengong sahaja akan percaya ! Atau mungkinkah ada lagi agenda tersembunyi disebalik kemarahan sang menteri-menteri semua ! Mungkin sebab ketelusan dan keperihatinan kerajaan PR Selangor dalam membongkar segala penyelewengan dan salahguna kuasa kerajaan terdahulu maka mereka tidak senang berdiam diri, atau disebalik kursus BTN itu terselindung skandal serta penyonglapan wang rakyat demi tembolok kroni atau dalam melaksanakan kerja-kerja BTN segala kemudahan, perbelanjaan ,peralatan, juga penginapan yang akhirnya digaris terbawah adalah pengunaan wang dan harta rakyat !

Boleh dipertikaikan adakah semua aktiviti anjuran BTN dari dahulu hingga kini telus dan jujur ? Patut SPRM juga perlu jenguk-jenguk akan mereka di BTN kerana takut terjadi macam di Klang iaitu trajedi PKFZ yang memakan wang rakyat dan negara berbilion-bilion ! Tapi oleh kerana berada dibawah naungan kerajaan mungkin sedikit sukar memyiasat akan 'ketelusan' para tenaga di BTN itu ! Takut terjadi seperti kisah-kisah gempar tapi senyap dari sang YB hingga ke MB berani memfaraid harta dan khazanah negara tanpa ragu-ragu diambil tindakan ,contoh mudah bekas Menteri Besar Selangor yang namanya ada sedikit persamaan dengan sejenis hantu yang suka mencuri !




Amuraria-Alikram.blogspot

0 comments:

Post a Comment