Pages

Tuesday, December 13, 2011

Si mamak penghancur bangsa Melayu

Bodohnya orng Melayu yang menyokong Umno. Walau beribu-ribu fakta dan kebenaran bergentayangan didepan mata mereka, mereka menolak dengan minda yang tertutup..kesiannya..

“Maka jika kita fikir kita mesti sedar bahawa nasib kita sekarang TIDAK ditetapkan lebih awal oleh Allah. Ia adalah seluruhnya atas perbuatan kita. Kita telah mengabaikan dan tersalah tafsir ajaran Islam. Apabila kita sepatutnya mendapatkan ilmu pengetahuan untuk yang boleh membantu kita menghalang serangan ke atas kita, kita telah menolak ilmu pengetahuan itu.”

Demikian sebahagian ucapan Si Kepala Taik pada 21 September 2003, bertajuk “Islam dan Ummah: Menilai dan Membina Semula Diri Kita Dalam Menghadapi Cabaran Baru di School of Oriental and African Studies, University of London. Keseluruhan teks ucapan adalah dalam Utusan (Propaganda) Malaysia bertarikh 23 September, muka surat 6).

Kenyataan di atas terang-terang menghina Islam dan sekali gus menghina orang Melayu yang memberi amanah kepada Mahathir untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia. Kalau dibaca sepenuhnya teks ucapan Mahathir si Kepala Taik ini, memang sah Mahathir tidak layak menjadi pemimpin umat Islam di negara ini. Sayangnya ada pula kumpulan pemikir Melayu yang berseminar di Alor Star dengan tajuk “Seminar Dr. Mahathir Pemikir Islam Abad ke-21”.

Daripada Membenci Cina Bertukar Membenci Islam?

Semasa Mahathir si Kepala Taik bersekongkol dengan beberapa pengikut setia Tun Abdul Razak untuk menjatuhkan kerajaan Tunku Abdul Rahman Putra, dia telah menyebarkan surat layang yang beracun isinya menuduh Tunku mengabaikan orang Melayu kerana memberi muka kepada masyarakat Cina.

Orang Melayu percaya dengan dakyah itu lantas memberikan sokongan kepada Mahathir sehingga dia naik melonjak menjadi Perdana Menteri. Sepanjang tempoh dia meniti haluan yang menonjolkannya di depan, ramai pemimpin Melayu yang membantu beliau. Antaranya ialah Datuk Harun Idris, Tengku Razaleigh Hamzah dan Dato Seri Anwar Ibrahim. Pada satu ketika dahulu tiga nama besar ini mempunyai pengaruh yang besar di hati orang Melayu, hingga ke hari ini. Aura ataupun ketokohan mereka yang mereka relakan tertumpah kepada Mahathir si Kepala Taik telah disauknya dengan rakus untuk menebar kuasa. Akhirnya ketiga-tiga nama ini hanya tinggal nama sahaja.

Hanya setelah dia berjaya menepis keluar tiga tokoh ini bersama beberapa nama besar yang lain (yang satu hari nanti akan kita bincangkan juga) Mahathir mula melakukan satu proses menukar persepsi dan pemikiran orang Melayu dalam dunia politik mereka.

Putar belit Menukarkan Budaya Melayu

Sepanjang cengkaman kuasanya, Mahathir berusaha menukar budaya Melayu feudal kepada satu budaya yang mencelarukan. Apa juga budaya Melayu lama ditungang-balikkannya agar Melayu tidak boleh bersatu padu. Orang Melayu hanya tinggal pada nama tanpa mengingat asal usul mereka di tanah air ini yang merupakan sebahagian Gugusan Kepulauan Melayu.

1. Melayu Menjadi Satu Bangsa Yang Lupa Daratan

Kalau kita ingatkan “Melayu Mudah Lupa” kita akan sedar bahawa unsur-unsur mudah lupa itu yang digunakan oleh Mahathir untuk melalaikan orang-orang Melayu. Orang Melayu dilupakan kepada hakikat bahawa Bangsa Melayu itu adalah satu bangsa Yang Besar, sehinggakan Bahasa Melayu diiktiraf sebagai ‘lingua franca’ rantau ini. Itu sebabnya Tentera Amerika sudah memiliki kamus bahawa Melayu yang diterbitkannya pada tahun 1942 lagi.

Memang jelas betapa Bangsa Melayu yang menguasai apa yang disebut sejak beratus tahun dulu sebagai “The Malay Archipelago” di mana panjangnya sahaja adalah melebihi 6100 KM. Dari Lautan Hindi ke barat daya lautan Pasifik. Mahathir berani membaca sajak “Melayu Mudah Lupa” kerana dia berjaya melalikan Melayu betapa mereka datang daripada satu bangsa yang besar di dunia in.

Kalau Amerika sudah sedar akan besarnya kekuatan Bahasa Melayu sejak awal empat puluhan lagi, kenapakah Mahathir yang mencengkam kuasa selama lebih 20 tahun di negara ini boleh gostan dan berpaling tadah menjadikan bahasa Melayu itu bahasa kedua di negara ini?

Kita mempunyai jaguh Bahasa Melayu yang menerima pelbagai anugerah dan bintang, sayangnya mereka tidak mampu bersatu mengeluarkan satu memorandum menentang tindakan Mahathir menjadikan Bahasa Melayu, bahasa kedua di negara ini.

Mahathir tidak ikhlas dengan Bahasa Melayu kerana itu pembinaan Putra Jaya dilengkapkan dengan Bahasa Inggeris yang dieja dalam bahasa Melayu. Dia gunakan perkataan ‘Presint’ kerana meniru ‘precinct’ di Amerika. Kenapa tidak gunakan perkataan Kampung 1, Kampung Dua ataupun Desa 1, Desa 9 dan sebagainya ataupun ikut cara di Mekah menggunakan maktab? Apa istimewanya perkataan ‘presint’?

Penggunaan perkataan ‘presint’ itu sudah cukup membuatkan orang bukan Melayu ketawa setiap hari dalam hati menunjukkan betapa bodohnya orang Melayu.

Kalau di zaman Melayu diperintah Sultan, tanpa kelengkapan roket dan kereta kebal, bahasa Melayu boleh dihormati oleh orang asing, kenapakah selepas tanah Melayu mencapai kemerdekaannya, Bahasa Melayu itu menjadi bahasa kelas dua?

Bahasa Melayu terpaksa dianaktirikan kerana masalah politik dan perdagangan. Kita harus sedar, tidak timbul masalah orang Melayu tidak mudah mendapat pekerjaan kalau tidak pandai bertutur bahasa Inggeris. Soalnya di sini ialah kefasihan berbahasa Inggeris. Perkara itu amat mudah diatasi tanpa memperkenalkan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dalam bidang sains dan matematik. Muslihat sebenar munculnya ketaksuban memperkenalkan semua Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar di sekolah-sekolah, terletak kepada masa depan pusat pengajian swasta yang bertaburan banyaknya di merata negara. Kedua, ialah keupayaan kerajaan untuk terus membiayai Institut Pengajian Tinggi milik kerajaan sekarang ini, semakin menjadi bebanan besar untuk masa depan.

Kalau Bahasa Inggeris dapat ditonjolkan sebagai bahasa yang lebih penting daripada Bahasa Melayu di negara ini, akan terjamin segala pelaburan membina IPTA di merata negara, selepas Mahathir sudah tiada. Kebanyakan institusi pengajian tinggi swasta dibina dengan pinjaman bank dan kalau kurang penuntut yang dapat memberikan jaminan belajar di IPTS itu, bererti ada institusi yang terpaksa gulung tikar.

Kita menjangkakan banyak IPTS itu akan bertukar pemiliknya dalam masa yang singkat ini kerana tuan punya IPTS itu akan turut lari keluar negara sejurus Mahathir sudah berambus nanti.

Untuk bersiap sedia mahu lari, mereka mahu tentukan bahawa pelaburan yang ditakik daripada pinjaman bank akan menunjukkan keuntungan besar sebelum mereka menjual pegangan saham institusi itu semua. (Begitu juga yang sedang direncanakan oleh Mahathir dan Ananda Krishna dalam penjualan saham Astro pada awal bulan hadapan – kita akan ulas dalam tulisan yang lain).

Apabila Mahathir si Kepala Taik ini bertindak memperkenalkan semula Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dalam mata pelajaran sains dan matematik, rakyat jelata terutamanya orang Melayu semacam akur sahaja tanpa memikirkan implikasinya. Saya berani katakan di sini bahawa rencana itu bukan sebenarnya mahu memajukan Bangsa Melayu agar fasih dalam Bahasa Inggeris. Tetapi ialah untuk membolehkan Aziz Shamsuddin dan penjilatnya menjadi kaya raya.

Cuba buka pasport pegawai pendidikan yang berurusan dengan buku teks dan periksa apa mereka buat di Medan, Manila, Bangkok, Batam, Singapura, Hong Kong selalu? Siapa taja perjalanan mereka itu kalau bukan pencetak dan penerbit buku? Dengan lain perkataan penukaran sistem pendidikan mengutamakan Bahasa Inggeris adalah bertujuan untuk memperkayakan sebilangan kecil Melayu UMNO yang dipacu oleh penerbit buku berbangsa Cina dan pengedar buku kumpulan Mamak. Siapakah yang menulis buku-buku itu semua? Berapa kerat pengajar Melayu yang terlibat?

Tetapi apakah bencananya? Berapa ramaikah orang Melayu yang akan menanggung malu?

Sebulan yang lalu saya telah diberitahu akan program kursus khas pengajaran Bahasa Inggeris secara intensif kepada 330 orang pegawai kadet polis dengan kerjasama New Straits Times. Kadet polis itu telah didedahkan kepada empat jurusan pendidikan dalam Bahasa Inggeris – membaca, menulis, bercakap dan mendengar. Kursus in dibuat selama dua jam setiap sesi dan ada dua sesi setiap minggu. Khabarnya kesan program itu amat menggalakkan.

Kenapakah program semacam ini tidak boleh diperkenalkan hanya setelah seseorang pelajar selesai peperiksaan Tingkatan Tiga (PMR) dan membawa terus kepada Tingkatan Empat dan BI dijadikan satu mata pelajaran khas untuk Tingkatan Lima? Jawapannya terletak kepada fulus yang sedikit yang akan diraih dalam program yang singkat.

Sepatutnya kita harus kekalkan penguasaan Bahasa Melayu sepanjang sekolah rendah dan beralih kepada Bahasa Tamil dan Mandarin apabila setiap pelajar Melayu memasuki sekolah menengah. Barulah anak-anak Melayu akan membesar menguasai tiga bahasa besar. Sekali gus mereka boleh menceburi bidang niaga seantero dunia. Adakah Mahathir si Kepala Taik memikirkan perkara ini?



Mahathir sanggup menggadaikan martabat bangsa Melayu semata-mata kerana taiko-taiko Cina yang menguruskan pusat pengajian tinggi swasta mahu jaminan mereka menerima bekalan pelajar memonopoli pusat pengajian mereka untuk satu tempoh yang panjang. Kita boleh tulis panjang-panjang akan hal ini termasuk kisah tenaga pengajar Bahasa Inggeris yang dibawa masuk tanpa hadnya untuk mengajar di institusi ini. Kemudian mereka rencana program berkembar (twinning programmes) di luar negara di mana kehadiran pelajar kita di sana lebih menjurus kepada melancong sahaja dan bukannya benar-benar mendapat didikan pakar pendidikan di sana.

Program berkembar hanya bertujuan untuk memberikan ‘glamour-status’ kepada diploma dan ijazah keluaran institusi pengajian tempatan yang lebih mementingkan wang dan yuran pendidikan. Oleh kerana institusi swasta ini mempunyai wang yang banyak untuk memasang iklan, kita lihat sekarang ramai graduan mereka yang dikatakan lebih baik daripada mahasiswa-mahasiswi Melayu lepasan IPTA.

Malahan untuk kebelakangan ini kita kerap didedahkan dengan cerita pelajar Melayu di pusat pengajian tinggi yang ditangkap berasmaradana, di kawasan kampus, di kawasan semak dan belukar. Yang mengaibkan kebanyakan gadis-gadis Melayu itu berpakaian tudung lingkup. Rakaman dan edaran gambar itu dibuat secara meluas dan bersistem memberikan gambaran betapa rendahnya moral gadis-gadis Melayu di universiti. Kenapakah kerajaan merelakan penyebaran gambar-gambar ini? Apakah pelajar wanita bukan Melayu begitu tinggi moralnya kerana tidak ditangkap melakukan perbuatan sumbang seperti itu?

Lihatlah rumah sewaan di sekitar Sea Park, Petaling Jaya, Jalan Gasing, Damansara Kim dan Damansara Utama, Taman Tun Dr. Ismail, One Utama, Lembah Ampang sehingga Taman Kosas. Beribu-ribu pelajar universiti daripada kaum bukan-Melayu yang hidup bercampur jantina dan ada yang hidup laksana suami isteri sedangkan mereka masih belajar di maktab dan universiti. Mereka itu dianggap mempunyai moral yang tinggi. Malahan kalau kita tinjau Multimedia Universiti di Cyberjaya kita akan lihat gelagat anak-anak Arab yang menggunakan kereta Proton Perdana berlagak sakan mencari mangsa di kalangan gadis-gadis pelajar yang terpesona dengan kekayaan ‘mereka’ . Berapa ramai anak-anak gadis Melayu yang terjerumus ke kancah maksiat dengan serama Arab itu, tetapi tidak dilaporkan di akhbar-akhbar? Jawapannya mudah, kerana kebanyakan gadis Melayu di Universiti Multimedia itu adalah anak-anak orang-orang UMNO ataupun penjilat Mahathir si Kepala Taik.

Kelakuan gadis bukan-Melayu di kalangan pelajar pengajian tinggi memang boleh dijadikan satu kajian ilmiah yang panjang. Ramai yang bekerja sambilan sebagai GRO dan pelacur terhormat. Lihat sahaja di Kelana Jaya di sekitar Ridswan Apartment, di Ihsan Ville dan kawasan perumahan yang berdekatan dengan Sunway Lagoon. Ramai yang dikatakan belajar di beberapa institusi pengajian tinggi di situ tetapi hidup bersekedudukan dengan teman lelaki mereka.

Perkara semacam ini tidak diberikan liputan. Tetapi yang diberikan liputan ialah satu dua gadis Melayu bertudung lingkup yang berpelukan di bawah tangga dijadikan modal untuk menghina Islam.

Kisah menteri dan orang besar UMNO yang terlibat skandal ‘orgy’ isteri-isteri orang, dengan janda muda dalam Wanita UMNO dalam Puteri UMNO dan kisah isteri-isteri yang berpangkat menyimpan gigolo ataupun berpelesiran di Eropah menyewa pelacur lelaki tidak pernah didedahkan.

Malahan kisah pemimpin UMNO yang membawa masuk gadis sunti Vietnam untuk diagihkan secara berpusingan antara mereka tidak pula terbuka rahsianya.

Mahathir dan para penjilatnya dalam BN dan UMNO pandai memainkan sentimen orang Melayu marhaen bahawasanya hanya UMNO parti yang boleh memerintah negara ini dan hanya UMNO yang mampu membanteras segala maksiat yang ada di dalam negara ini kerana PAS tidak pun mampu membendung nafsu kaum wanita yang mudah menutup kepalanya.

Kerana itu semua lidah komunikasi UMNO menggembleng tenaga mengatakan pengaruh PAS tidak sesuai di negara ini dan di kalangan orang Melayu.

Malangnya hampir semua cerdik pandai Melayu sanggup membisu, kerana mereka lebih takutkan Mahathir daripada Allah s.w.t.

Kerajaan Mahathir Manjakan Peniaga Cina Haprak

Sejarah negara ini akan merakamkan satu hari nanti bahawa keunikan pemerintahan Mahathir si Kepala Taik ialah keghairahan beliau memberi ruang yang amat luas kepada peniaga Cina haprak naik menjadi kaya raya.

Asas Malaysia merdeka telah melihat bagaimana Bapa Kemerdekaan Tunku Abdul Rahman Putra membangunkan negara ini secara berhemah dengan pembabitan usahawan dan pedagang Cina yang bersifat patriot dan berwawasan. Tun Tan Cheng Lok memang terkenal sebagai seorang Cina Baba yang bersemangat patriot kerana beliau membabitkan diri menyokong British melawan Jepun semasa berada di India. Dengan kekayaan yang ada padanya, beliau memberikan sokongan padu kepada Tunku untuk mengajak masyarakat Cina menganggotai MCA dan menyertai Parti Perikatan.

Di samping Tun Cheng Lok ada seorang bekas kolonel tentera Cina bernama Tun H.S.Lee yang menjadi Menteri Kewangan pertama negara ini.

Selepas itu muncul anak lelaki beliau Tun Tan Siew Sin yang merupakan Menteri Kewangan Malaysia yang kedua selepas Tun H.S. Lee. Semasa Siew Sin menjadi Menteri Kewangan, nilai mata wang Malaysia adalah sama dengan nilai mata wang Singapore Dollar. Ini bererti beliau amat pintar menentukan nilai itu tetap sama dengan negara menanggung sedikit kerugian setiap tahun kerana urusan jual-beli mata wang sendiri. Tambatan nilai ini berubah sebaik sahaja Kementerian Kewangan diambil alih oleh seorang jerung peliharaan si Kepala Taik, yang kini duduk diam sahaja kerana dikenakan tahanan di rumah sendiri.

Tunku memberi ruang kepada peniaga Cina yang lain untuk mengusahakan projek yang dapat menyumbang kepada hal ehwal kemasyarakatan seperti peluang pekerjaan dan penerokaan industri baru. Contohnya ialah pembukaan Genting menjadi satu resort percutian. Pada tahap permulaan Genting diusahakan, Lim Goh Tong tidak pun diberikan lesen judi. Dia sebenarnya terkejut apabila diberikan lesen itu oleh Tunku semasa satu majlis pembukaan tempat peranginannya.

Di samping itu Tunku telah menggalakkan industri hidangan makanan segera seperti KFC yang diusahakan pada tahap awalannya oleh tuan punya ‘Oasis Restaurant’ dan rangkaian ‘Rendezvous’. Oasis adalah tempat makan untuk masakan Cina, sedangkan ‘Rendezvous’ adalah berkonsepkan hidangan ‘ala-carte’ untuk muda-mudi.

Pada akhir 1960-an Tunku mula memberikan tumpuan kepada projek kebajikan mualaf, selepas tertubuhnya pusat hal ehwal masyarakat mualaf daripada kalangan bukan-Melayu yang memeluk agama Islam - Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim).

Apabila Tun Abdul Razak mengambil-alih teraju kepimpinan negara, masyarakat mualaf mendapat perhatiannya dengan munculnya restoran makanan Islam yang diusahakan oleh kumpulan ini. Beliau menyambung usaha Tunku dengan memberikan banyak peluang kepada kumpulan mualaf memasuki kegiatan arus perdana secara memberikan lesen teksi, bas kilang, lesen pengangkutan, lesen warung dan gerai dan sebagainya.

Kebanyakan pengusaha perniagaan seperti itu sudah pun menjadi besar dan kaya-raya dan ada yang berjaya meneroka bidang perniagaan di luar negara di mana mereka terus menetap di sana.

Pada waktu yang sama, Tun Razak berjaya mendapat kerjasama peniaga Cina yang berwibawa untuk melancarkan pelbagai industri baru di Malaysia. Contohnya ialah Tan Sri Kuok yang merupakan raja gula. Beliau turut terlibat dalam industri perkapalan dan kilang gula di negara ini.

Semasa Tun Hussein Onn, orang Cina terus memberikan kerjasama mereka kepada kerajaan yang memerintah mengikut ragam dan gaya yang diasaskan oleh Tunku dan Tun Abdul Razak

Dengan lain perkataan, asas perkembangan perniagaan masyarakat Cina yang dipengaruhi konsep Ali-Baba bergerak dengan cergas dalam ruang lingkup yang direstui oleh Kerajaan BN.UMNO.

Malahan, kalau kita belek semula tulisan Tunku “Sebelum dan Selepas Mei 13” nyata sekali bahawa salah seorang bergelar Melayu yang banyak menikmati peluang berniaga konsep perniagaan Ali-Baba ialah seorang insan yang bernama Mahathir s/o Mohamad Iskandar Kutty.

Dalam surat hasutan beliau mentohmah Tunku, si Kepala Taik ini menuduh Tunku sebagai seorang “Perdana Menteri yang memberi muka kepada orang Cina.” Sebaliknya pula, Tunku telah mendedahkan betapa Mahathir telah bersekongkol dengan orang-orang Cina dalam projek perumahan, sambil mengabaikan kawasan Parlimen beliau. Tetapi apabila beliau tewas semasa pilihan raya umum 1969, dia telah mencetuskan huru-hara dengan menuduh Tunku bertanggungjawab memanjakan kaum Cina.

Mahathir Bernabikan Cina ataupun Cina Bernabikan Mahathir?

Setakat ini sejarah telah merakamkan bagaimana Mahathir membeli rumah dan harta dan membiarkan orang Cina menyewanya walaupun dengan tujuan untuk dijadikan sebuah gereja oleh orang Kristian. Sejarah juga mencatatkan bagaimana si Kepala Taik sendiri telah mengusahakan tanah milik orang Melayu diambil oleh kerajaan dan ditukarkan status untuk dimajukan. Alasan beliau ialah orang Melayu dapat harga yang lebih baik kalau menjual harta mereka daripada membiarkan tanah itu begitu saja.

Bermula dengan perkara yang nampak kecil inilah kita dapat lihat bagaimana Mahathir (sKT) memberi muka dan ruang yang luas kepada peniaga Cina haprak naik menjadi kaya-raya.

Semasa dia mahu meniru Sogososha Jepun dengan projek berjuta ringgit pada awal 1980-an, dia melantik seorang agen insurans bernama Abdullah Ang menjadi Ketua Eksekutifnya. Projek itu lingkup dan hancur begitu sahaja, sedangkan pada waktu itu sudah ada PERNAS yang ditubuhkan di zaman Tun Razak. PERNAS dipimpin oleh Tengku Shariman yang akhirnya mengalami kerugian peribadi berpuluh juta (ada yang menyebutnya sekitar 25 juta ringgit) wang simpanan di rumahnya ketika dirompak oleh apa yang disebut pendatang haram. Kalau benar-benar dia mahukan sebuah Sogososha ala-Malaysia, dia boleh tukarkan Tengku Shahriman dan gantikan dengan pegawai bumiputera lain.

Apabila Abdullah Ang masuk penjara kerana penyelewengan, orang yang melantik Abdullah Ang tidak pun merasa malu dan cuba membetulkan kesilapan dirinya. Sebaliknya beliau terus membiarkan dirinya dirapati oleh peniaga Cina haprak dan memberikan mereka pelbagai projek penswastaan yang hampir semuanya kantul dan terpaksa diselamatkan semula oleh kerajaan.

Sudah menjadi lumrah di kalangan masyarakat Cina, golongan yang tinggi pendidikannya adalah mereka yang mempunyai latar belakang yang mantap baik daripada segi etika hidup ataupun etika berniaga. Semua itu diasaskan oleh ajaran Konfusius dan ‘ying dan yang’ serta beberapa falsafah peperangan yang digunakan semasa mereka berdagang. Semua itu menjadi pegangan hidup orang Cina yang bernaung di bawah persatuan suku-kaum mereka (Kongsye). Kalau mereka berniaga semua itu banyak diragamkan oleh majlis tertinggi ‘Hua Zhong’ ataupun Persekutuan Persatuan Cina Malaysia. Hua Zhong memainkan peranan yang amat besar kerana pengaruhnya adalah lebih kuat daripada pengaruh mana-mana parti politik orang Cina.



Hua Zhong merupakan satu pertubuhan Cina yang mampu memberi nasihat kepada masyarakat Cina sewaktu pilihan raya umum. Kalau Hua Zhong kata jangan pilih ‘Che Det’ (nama-manja si Kepala Taik) pada pilihan raya umum Kota Star (1969) dulu, maka terbungkuslah Che Det dalam pilihan raya itu. Perkara yang sama telah berlaku di Lunas tidak lama dulu membabitkan wakil proksi UMNO di sana yang dikalahkan oleh calon KeADILan.



Sepanjang cengkaman kuasa Mahathir si Kepala Taik, kita dapat melihat bagaimana peniaga Cina diberi ruang yang amat luas untuk berniaga secara besar-besaran. Mereka diberikan lesen dan kemudahan tanah kerajaan, mereka diberikan monopoli sesuatu perniagaan dan mereka diberikan pinjaman bank dengan mudah serta kemudahan menggunakan dana tabungan orang-orang Islam seperti di Tabung Haji, KWSP, Dana Pencen dan sebagainya. Bayangkan bagaimana mudahnya beliau merestui tapak Sekolah Menengah Convent Bukit Bintang kepada keluarga YTL untuk pembangunan menggunakan wang yang dipinjamkan oleh Tabung Haji, KWSP dan banyak dana dalam negeri. Sedangkan tapak itu boleh diserahkan kepada Tabung Haji yang boleh mengusahakannya dengan dana sendiri.



Begitu juga dengan beberapa projek penswastaan yang diserahkannya kepada peniaga Cina pilihannya. Semua projek itu hancur dan bungkus kerana salah urus. Contohnya ialah KL Monorel, Empangan Bakun, Indahwater, Perwaja sebagai contohnya sahaja. Banyak lagi yang terbengkalai tetapi sengaja disungkup kerana menunggu diketahui oleh rakyat. Contoh yang paling dalam perkara ini ialah Projek Rakan Muda yang mempunyai peruntukan sebanyak RM100 juta. Rupanya sebahagian besar peruntukan ini telah dikenenkan kepada Lim Kok Wing untuk membuat bahan iklan membantu pilihan raya di Afrika Selatan dulu. Yang benar-benar tinggal untuk projek dalam negara tidak sampai RM30 juta. Bayangkan berapa juta sebenarnya memberi manfaat kepada rakyat negara ini, dan berapa juta pula yang disedut keluar untuk disimpan dalam akaun peribadi?

Ironisnya, Mahathir si Kepala Taik lebih berminat berurusan dengan peniaga Cina dari luar ruang lingkup Persekutuan Persatuan Cina Malaysia, mungkin kerana pengalaman pahit beliau diboikot oleh persatuan ini pada 1969 dulu. Itu sebabnya dia memberikan tumpuan kepada pedagang Cina yang mempunyai perniagaan yang tidak menentu pada tahap awalnya. Muncul Mendiang Tan Sri Loy (bekas MBF Holdings) Vincent Tan, Ting tauke batang penyapu, Eric Chia dan sebagainya. Rata-rata kebanyakan mereka ini tidak fasih berbahasa Inggeris tetapi digalakkan belajar sambilan untuk menguasai bahasa itu, sambil mengekor si Kepala Taik secara berbondong-bondong, keliling dunia. Mereka diberi ruang yang luas menentukan hala tuju dunia perniagaan negara kerana mereka sebenarnya merupakan proksi kepada si Kepala Taik dalam setiap perniagaan yang mereka kendalikan.

Apabila Vincent Tan diberikan 18,000 hektar tanah hutan dara di Bukit Tinggi untuk membikin pusat peranginannya, sebenarnya melaksanakan impian Mahathir setelah melihat tempat percutian Colmar di Perancis. Apabila Vincent Tan membina pusat pelancongan Pulau Tioman di mana Mahathir menyediakan satu lapangan terbang khas bernilai RM500 juta, sebenarnya Vincent Tan adalah proksi Mahathir juga.

Apakah masuk akal kita bagaimana kerajaan sanggup membelanjakan wang yang banyak untuk membina lapangan terbang bagi Airbus mendarat, sedangkan yang menikmati kemudahan itu adalah pengusaha rumah percutian swasta semata-mata?

Apabila bapak borek, anak rintik..

Kegilaan Mahathir si Kepala Taik dalam perniagaan ini telah dijelaskan dengan tepatnya oleh Profesor Daim Abadi, daripada Pusat Kajian Dasar Bangsamoro. Beliau telah menulis dengan tepat sekali apakah masalah Malaysia di bawah cengkaman Mahathir. Yang lebih bernas dia menyindir bagaimana orang Melayu boleh hidup merapu di bawah kepimpinan Mahathir.

Memang benar ramai peniaga Cina yang merungut bagaimana mereka terpaksa mengikut telunjuk Mahathir si Kepala Taik kalau mahu naik dalam perniagaan.

Kalau si Kepala Taik mempunyai perangai rakus begitu bagaimana pula dengan anak-anaknya? Mirzan dikatakan menganggotai lebih 90 barisan pengarah syarikat swasta. Satu ketika dulu kita pernah terbaca kisah pelancong asing yang diculik di sebuah pulau di Sabah. Khabarnya pusat pelancongan itu adalah kepunyaan bersama salah seorang anak Mahathir juga.

Salah satu sebab kenapa Tabung Haji jatuh bankrap ialah kerana diarahkan membeli tanah di Sumatra kepunyaan bapa mertua Mirzan, ketika Suharto hampir jatuh tersungkur. Apabila Suharto sudah jatuh, muncul orang kampung menuntut kembali tanah warisan nenek moyang mereka yang difaraidkan oleh Suharto kepada sahabat baiknya itu. Akhirnya Kerajaan Indonesia sanggup membayar kembali kepada Tabung Haji hanya sebahagian kecil jumlah wang yang telah dibayar untuk membeli tanah-tanah itu. Sekali lagi rakyat jelata amnya dan pelabur serta penyimpan di Tabung Haji tidak tahu-menahu apakah sebenarnya yang berlaku dengan pelaburan Tabung Haji di Indonesia.

Anak-anak Mahathir dengan industri komputer dan IT di Malaysia

Memang sudah menjadi makluman umum bahawa anak-anak Mahathir si Kepala Taik terlibat aktif dalam industri komputer dan ICT. Keaktifan mereka itu adalah setakat meminjamkan nama dan menunggu duit datang bergolek setiap bulan. Sepanjang tahun 2001-2003 ini mereka memang untung sakan kerana terlalu banyak ‘temasya’ persidangan gila-gila yang sengaja diadakan di negara ini. Bayangkan jumlah komputer yang disewa untuk kegunaan pihak media dan perwakilan persidangan itu? Mereka balun semua itu kerana ayah mereka masih merajai negara ini.

Rakyat marhaen tidak sedar akan kisah kelentungan begini, kerana semua itu dibuat dengan secara bijaksana. Tetapi tentu ramai yang semakin kehairanan, terutama orang bukan Melayu yang mengetahui kisah sebenarnya. Bagaimanakah anak-anak Mahathir mendapat keutamaan dalam industri komputer sedangkan mereka tidak ada ilmu pengetahuan dalam bidang itu? Kenapakah peluang industri komputer tidak diberikan kepada anak-anak Malaysia yang memang pakar dalam bidang itu? Apabila kemudahan diberikan dengan luasnya kepada anak-anak Mahathir dalam bidang ICT, makanya tercetus kisah pembelian komputer melalui KWSP dan Poslaju.

Skim beli komputer melalui KWSP sebenarnya merupakan satu helah untuk menampung segala komputer yang dibuat oleh sebuah syarikat yang mahu mengalihkan pelaburannya ke negeri Cina. Syarikat ini melelong segala komputer yang telah siap itu di bawah harga RM500 setiap satu set. Bayangkan projek pembelian melalui KWSP dibuat dengan harga RM3500? Apabila kehabisan stok, projek itu dihentikan hingga mencetuskan berjuta kerugian di kalangan peniaga kecil Melayu yang menjadi agen penjual komputer. Para peniaga Melayu membayar wang imbuhan untuk mendapatkan para pencarum mengemukakan permohonan membeli komputer melalui usaha mereka. Ada yang mencagarkan tanah dan rumah untuk mengambil overdraf di bank memulakan perusahaan itu. Apabila mereka sudah membayar banyak wang imbuhan itu, secara tiba-tiba kerajaan dan KWSP menamatkan projek itu.

Ramai peniaga bumiputera yang rugi besar dalam projek komputer KWSP telah menggunakan apa juga saki-baki wang untuk membuka siber kafe. Kebanyakan komputer mereka adalah jenis Pentium 1 dan 2, yang mereka terima daripada bekas pelanggan yang membeli komputer Pentium 3 daripada KWSP dulu.

Akan tetapi, perniagaan siber kafe adalah satu perniagaan hidup segan mati tak mahu. Nilai khidmatnya adalah sungguh besar kerana memberi ruang kepada orang lain menimba ilmu. Risikonya adalah terlalu tinggi. Tidak ada pengusaha siber kafe yang mampu bertahan hanya bergantung kepada khidmat Internet, kerana dia terpaksa memberi ruang untuk permainan maya.

Sekarang ini permainan komputer di siber kafe mesti membeli lesen dulu. Jika tidak, ada sahaja syarikat Cina yang datang mengaku dia adalah pemegang lesen permainan itu di Malaysia. Mereka menumpukan fokus kepada siber kafe milik Melayu dan India. Tetapi mereka terlupa ada juga siber kafe Melayu yang dimodali oleh orang Cina mualaf, ataupun kafe itu dimiliki oleh masyarakat mualaf. (Dari situlah baru kita tahu segala skandal ini)

Kalau diselidik syarikat yang mengaku memegang hak lesen di Malaysia, kebanyakannya mempunyai lembaga pengarah daripada masyarakat kroni ataupun bekas pegawai polis belaka. Kenapa? Kerana semua musibat ini sanggup meminjamkan nama kerana mendapat habuan bulanan. Dari mana habuan itu datang kalau bukan daripada pengusaha siber kafe yang terpaksa membayar apa yang mereka dakwa royalti setiap bulan.

Di sinilah letaknya kesilapan parti pembangkang yang seolah-olah terkunci suara tidak mahu berkata apa-apa mencabar tindakan kerajaan membiarkan salah guna undang-undang hak cipta. Begitu juga perangai pembangkang apabila Raja Triad Jackie Chan direhatkan Di Simpang Renggam walaupun sudah jelas dia terlibat dengan banyak kes pembunuhan dan kegiatan haram. (Dr. Nologareng: Kes Jackie Chan: Malaysia Yang Merapu)

Sepatutnya tidak timbul hak cipta permainan CD di negara ini. Baik di siber kafe mahupun di rumah persendirian. Semua program permainan yang dikata memerlukan lesen itu boleh dipindah-turun daripada Internet. Ada syarikat pengeluar antarabangsa memberikan pula ruang untuk kita membuat salinan program terkini mereka tanpa sebarang bayaran. Malahan ada syarikat yang memberikan lesen sementara selama satu tahun untuk kita mencuba program mereka.

Kelmarin Bahagian Siasatan Jenayah Perdagangan (BSJP) telah merampas lapan unit CPU sebuah siber kafe di Kangar. Bagaimanakah kerajaan boleh melibatkan sampai lapan anggota Bukit Aman semata-mata mahu merampas lapan butir CPU bernilai RM16,000? Apakah besarnya pengaruh syarikat yang mampu menggembleng begitu ramai anggota BSJP? Bagaimana kisah penyeludupan beras yang berjuta ringgit setiap bulan oleh pelesen import yang sah melalui pelabuhan negara? Bagaimana pula kisah Mak Menteri menggunakan kereta mewah yang tidak melunaskan cukai? Adakah usaha dibuat merampas kereta itu dan menangkap Mak Menteri?

Kita dilekakan oleh segala kisah begini kerana Mahathir telah menggalakkan para kroni beliau memanjakan Cina haprak dalam perniagaan mereka. Sekali gus hidup orang Melayu dan India serta sebahagian besar kaum Cina di Malaysia ini sentiasa dibayangi oleh pedagang Cina haprak yang ada kena mengena dengan kumpulan Triad Antarabangsa. Memang, Mahathir merupakan satu-satunya perdana menteri tunggal di Malaysia ini yang membiarkan kongsi gelap dan samseng antarabangsa hidup mewah sambil mencekik suasana perniagaan negara...

Memang Melayu Tak Sedar Diri

Semakin si Kepala Taik menghampiri hari persaraannya, pelbagai upacara, majlis dan temasya diatur untuk mendewakannya, sehinggakan ada majlis itu sebenarnya tersasar jauh daripada matlamat asalnya.

Contoh yang terbaik ialah “Wacana Minda Melayu” anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka di PWTC, Kuala Lumpur. Wacana yang selama tiga hari bermula 7 Oktober, membentangkan 17 kertas kerja dan bertemakan “Penerusan Kecemerlangan Minda Melayu”.

Soalnya sekarang ini, berapa ramaikah pemikir Melayu yang terbabit dalam wacana itu? Kalau ada pun segelintir yang boleh diberi iktiraf sebagai pemikir, apakah kertas kerja mereka itu benar-benar bebas daripada kerja memuji-muja UMNO dan Mahathir si Kepala Taik?

Majlis itu dirasmikan oleh seorang Naib Presiden UMNO, Tan Sri Muhammad Mohd. Taib. Inilah orang yang membawa lari berkilo-kilo mata wang ke negara asing dan apabila tertangkap membuat pengakuan dia tidak faham Bahasa Inggeris. Jadi apakah buku yang dibacanya selama ini? Mampukah dia membaca buku Bahasa Inggeris yang berat-berat untuk menonjolkan pemikiran berunsur ilmiah yang diasah kesan pembacaan itu?

Beliau telah menyebut bagaimana Mahathir si Kepla Taik banyak menyebut dan menulis mengenai perlunya orang Melayu mengubah minda mereka, “namun pemikiran beliau (si Kepala Taik) sukar diresapi oleh golongan tersebut”. Justeru katanya, melalui nilai-nilai daya saing dan daya tahan yang ditunjukkan Azhar Mansor dan Malik Mydin, Si Kepala Taik ingin membuktikan bahawa kaum Melayu berupaya menyaingi bangsa maju yang lain. (sila baca Utusan Malaysia 8 Oktober muka surat 15).

Kononnya, si Kepala Tik mengakui selepas kejayaan Malik, beliau mampu berdiri lebih kukuh dan bersama Timbalan Perdana Menteri dan barisan kabinetnya.

Kita mampu berkata: “Allahuakbar....!!!” Inikah pandangan dan pemikiran seorang Naib Presiden UMNO yang mahu merobah pemikiran minda Melayu.?

Soalan kita ini terjawab dengan adanya beberapa kertas kerja tulisan Datuk Dr. Zainal Kling yang menulis: “Minda Melayu – Satu Tafsiran”, yang mengatakan bahawa “orang Melayu masih miskin dalam pelbagai bidang pemikiran berikutan tiada sebuah buku pun yang ditulis tentang falsafah Melayu.”

Walaupun akhir-akhir ini, kata beliau, terdapat beberapa usaha beberapa tenaga akademik untuk meneliti corak pemikiran Melayu, namun ia lebih berasaskan Islam, Barat dan gabungannya. Menurut Dr. Zainal lagi, “usaha kecil-kecil dalam pelbagai buku dan makalah sudah muncul, namun belum mencapai tahap kesungguhan tanpa wawasan mendalam yang berakar umbi dalam alam dan lingkungan Melayu.

Menurutnya, pada masa ini kebanyakan penulisan tidak meneliti isi dan bentuk pemikiran masyarakat Melayu sedia ada, tetapi lebih banyak pengambilan sumber dari luar dengan andaian bahawa semua jenis pemikiran adalah sejagat dalam sebarang keadaan sosial dan budaya termasuk dalam konteks sosio-budaya Melayu.

Bayangkanlah... selama 22 tahun si Kepala Taik mencengkam kuasa dia tidak berjaya merangsang seorang cendekiawan Melayu ataupun sekumpulan bijak pandai Melayu menulis sebuah buku mengenai falsafah Melayu. Bagaimana dengan berpuluh buku yang dicetak dalam pelbagai bahasa dan diedarkan percuma di luar negara dengan belanja rakyat Malaysia yang dikatakan tulisan Mahathir si Kepala Taik?

Bagaimana pula dengan Enshitklopedia Mahathir? Apakah penjilidan pemikiran Mahathir itu tidak mengandungi falsafah Melayu?

Pada hari pertama wacana minda Melayu itu, ada satu kertas kerja yang dibentangkan oleh Profesor Chamhuri Siwar daripada Institut Alam Sekitar dan Pembangunan (LESTARI). Ketua Program Ekonomi Mapan itu telah menulis bahawa orang Melayu perlu memberi tumpuan dalam bidang (a) pendidikan, (b) pembangunan sumber manusia, (c) ekonomi, (d) sains dan teknologi - sebagai persiapan menyertai ‘perlumbaan bangsa-bangsa’ dalam era globalisasi.

Beliau berpendapat: “bidang-bidang tersebut merupakan bidang kritikal yang perlu dikuasai oleh orang Melayu bagi menyelesaikan masalah kemiskinan dan mengeluarkan mereka daripada belenggu kemunduran.

“Secara relatifnya, kemiskinan di kalangan kaum Melayu masih serius dan pendapatan isi rumah kasar mengikut etnik dalam tempoh lima tahun lalu menunjukkan purata pendapatan Melayu ADALAH LEBIH RENDAH berbanding kaum lain.

“Oleh itu cendekiawan Melayu perlu menggembleng pemikiran mereka dalam bidang tersebut ke arah memperteguh dan memperkasakan masyarakat Melayu.”

Alangkah bezanya pandangan seorang bijaksana universiti berbanding seorang bijaksini politik Melayu hanya pandai dengan retorika semata-mata.

Yang kerap ditonjolkan oleh orang politik UMNO sekarang ini ialah kisah Malik Maidin merentas terusan Inggeris dan Azhar Mansor belayar suku-suka ke hujung dunia. Ini adalah satu mitos yang berbaur fiksyen semata-mata. Siapakah yang dapat mengaku bahawa Azhar Mansor benar-benar melakukan sesuatu yang begitu pelik seolah-olah orang lain tidak melakukannya? Kenapa tidak ditaja beberapa kelasi tentera laut Melayu menggunakan kapal layar yang sama untuk mengelilingi dunia dan perhatikan pula pencapaian mereka? Seperti yang pernah saya katakan, kenapakah gunakan Malik Maidin sebagai tunggak merangsang orang Melayu kerana kalau orang lain yang diberikan latihan yang sama, mampu melaksanakannya?

Pemimpin UMNO Kehilangan Modal

Setiap kali Mahathir si Kepala Taik ataupun penjilatnya bercakap kepada orang Melayu mereka gunakan kisah Azhar Mansur dan Malik Maidin. Kenapa? Apakah itu pencapaian sebenar yang mesti dijadikan kayu-pengukur satu bangsa yang mesti maju? Apakah mereka tidak terfikir bahawa dengan melaungkan kisah ‘adventure’ dua insan ini kita Bangsa Melayu sebenarnya memperagakan kelemahan kepimpinan kita selama ini? Apakah kita tidak sedar, pemujaan peristiwa dua insan ini sebenarnya menonjolkan betapa lemahnya orang Melayu sebagai satu bangsa? Kenapa tidak dipersoalkan sikap kerajaan memberi gelaran Datuk kepada Azhar dan malik Maidin, tetapi tidak pula memberikan gelaran yang sama kepada dua orang warga Malaysia kaum India yang berjaya menjejak kaki di puncak Everest? Begitu juga dengan bekas Pegawai Daerah Port Dickson (kini Pegawai Daerah Kuala Kangsar) yang berjaya mengayuh basikal mengelilingi dunia dan dianugerahkan bintang dan ‘datuk’ sedangkan si adik yang menjadi khadamnya tidak diberikan gelaran yang sama?

Kalau kita orang Melayu mahu teruskan penonjolan dua pencapaian dua orang ini, tanpa mengambil-kira pencapaian orang lain di negara ini yang membuat pencapaian yang lebih besar lagi, bererti kita tidak akan berupaya untuk maju dan bersaing di mana-mana era saingan di peringkat global.

Kita harus lihat apa yang sepatutnya dicapai dalam masa 22 tahun yang lalu dengan mengambil kira pencapaian negara lain yang lebih miskin daripada kita.

Beberapa minggu yang lalu Si Kepala Taik berbangga dengan pengeluaran mikrocip yang paling kecil di dunia. Teknologi sebenar cip itu ialah hasil ciptaan pakar-pakar Jepun. Ini bererti kita hanya mengeluarkan sahaja hasil kajian saintis Jepun. (Khabarnya teknologi yang sama sudah pun dijual kepada syarikat Amerika yang sudah pun mengeluarkannya).

Akan tetapi di Singapura, minggu lalu terbit satu berita bagaimana Genome Institute of Singapore telah berjaya menghasilkan satu cip elektronik yang mampu mengesan virus influenza, SARS, penyakit denggi dan pelbagai penyakit pernafasan yang lain secara serta-merta. Cip pengesan sebesar duit siling 50 sen akan dikeluarkan pada Januari depan. Air liur ataupun hingus boleh dititiskan kepada cip itu yang akan bertindak membuat analisisnya. (Sila baca www.smh.com.au/articles/2003/..)

- Kuasa Solar Yang Menjadi 20 Kali lebih Murah

Pada minggu yang lalu, ST Microelectronics, pembuat semiconductor Eropah yang terbesar, telah mengumumkan keupayaan mengeluarkan sel-sel suria (solar) yang akan menghasilkan kuasa elektrik daripada pancaran matahari. Syarikat Peranchis-Itali ini akan menggunakan peralatan organik seperti plastik untuk menghasilkan haba. Buat masa ini pengeluar sel-sel suria menggunakan silikon yang mahal harganya. Adalah dijangkakan sepanjang hayat 20- tahun sesuatu sel solar itu kos pengeluaran watt ialah sekitar 0.20 sen (USD) berbanding USD$4.00 masa kini.

Bayangkan kalau SECEBIS kos pembinaan Cyberjaya dapat diperuntukkan untuk projek sel suria ini, berapakah manfaatnya kepada rakyat negara ini dan manusia sejagat?

Rakyat marhaen tentu ingat majlis pelancaran Cyberjaya di mana lebih lima juta Ringgit dibazirkan untuk upacara sahaja, termasuk pembabitan Jacky Chan yang diterbangkan khas daripada Hollywood. Saya pernah menyindir majlis itu dulu dengan mengatakan sepatutnya ada beberapa perjanjian usahasama Cyberjaya dengan beberapa institusi penyelidikan luar negara untuk memajukan tempat itu. Sebaliknya apa yang sudah jadi kepada suku-sakat si Kepala Taik yang diamanahkan menerajui projek itu?

Projek Cyberjaya lingkup bersama dengan sejuta harapan si Kepala Taik. Dia fikir tanah yang luas dan belanja besar termasuk kehadiran Jacky Chan sudah mampu menarik minat orang asing buat filem di negara ini. Dia tidak fikirkan faktor lain seperti kos yang tinggi dan wang sogok yang perlu disediakan oleh pelabur asing kepada setiap tahap pembikinan projek di negara ini. Si Kepala Taik fikir Cyberjaya boleh dibangunkan dengan adanya pelbagai majlis membuat rekod kerja-kerja haprak untuk dimuatkan dalam Buku “Malaysia Boleh”.

Oleh kerana ketiadaan projek pelencong lain untuk mengelirukan rakyat, sejurus selesai Malik Maidin merentasi Terusan Inggeris, Mahathir si Kepala Taik memperteguhkan harapannya untuk menghantar manusia ke angkasa lepas. Sekali lagi para penjilat beliau mengulangi harapannya itu dengan ketegasan ia akan menjadi harapan. Mahathir fikir laungan itu akan meredakan kemarahan orang Melayu apabila Kementerian Pendidikan memperkenalkan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dalam mata pelajaran sains dan matematik.

Orang Melayu dan Angkasa raya.

Saya pernah menulis kisah manusia ke bulan dulu dengan menceritakan bagaimana Amerika telah menghantar monyet ke angkasa sebelum dikirim manusia ke sana. Beribu monyet menjalani penyelidikan di Houston Texas adalah monyet yang berasal daripada satu kawasan hutan simpan yang kini menjadi tapak Universiti Kebangsaan di Bangi. Kalaulah semasa projek menghantar monyet ke Amerika dijadikan iktibar untuk Mahathir si Kepala Taik melancarkan wawasan menghantar rakyat Malaysia ke angkasa, bolehlah kita menaruh harapan besar semacam itu, sekarang ini.

Kita telah diberitahu betapa China akan menghantar manusia ke angkasa pada Oktober 15. Keupayaan China ini adalah hasil persiapan yang dilakukan sejak lebih satu dekad yang lalu, untuk menjadi negara yang ketiga di dunia ini berjaya dengan projek itu. Projek “Shenzhou 5” akan dilancarkan pada Oktober 15.

Teknologi angkasa China telah dibangunkan oleh China sendirian. Shenzou (bererti pengangkutan rahsia) 5, seberat 8 tan akan mengelilingi bumi dengan membawa bersamanya beberapa benih tumbuhan seberat 2.2 paun untuk kajian. Buat masa ini tidak ada sesiapa yang tahu berapa ramai ‘taikonauts’ (ahli angkasawan Cina mengikut panggilan orang putih), yang mengambil bahagian dalam projek ini.

Yang nyata, projek China ini bermula hanya sepuluh tahun yang lalu. Ketika itu si Kepala Taik kerap berulang-alik ke China, Jepun dan Korea. Kalau dikira belanja yang dibazirkannya selama 10 tahun berulang alik itu, sudah mencukupi memulakan projek menghantar rakyat Malaysia ke bulan, kerana sepuluh tahun dulu ramai pakar sains dan angkasa Russia yang beragama Islam yang sedang menganggur dan boleh kita ambil untuk menjadi pasukan pengasas projek ini di Malaysia.

Bom Nuklear Indo-Pak

Semasa China sibuk dengan projek angkasawannya, India dan Pakistan sibuk dengan projek bom nuklear. Projek nuklear India itu bermula sejak 1946 lagi. Ketika itu Pandit Nehru ada menulis kepada Kabinet India: “Seandainya India tidak mampu menyediakan saintis yang berwibawa dan institusi sains yang terkini dengan banyaknya, India akan terus merupakan sebuah negara yang lemah yang tidak mampu memainkan peranan penting dalam setiap peperangan.

Nehru menganggap kuasa nuklear “adalah sama tarafnya dengan prestij, kemajuan teknologi dan kebebasan daripada cengkaman penjajah”. Dia mahu India maju dengan projek nuklear untuk berada di benteng hadapan. Inisiatif Nehru telah diperkemas oleh Homi Jehangir Bhaba, bapa industri nuklear India dan diteruskan oleh seorang saintis Islam yang kini menjadi Presiden India.

Jehangir Bhaba memang memilih nuklear sebagai pilihan utama untuk menjamin keselamatan negara, lebih-lebih lagi selepas China meledakkan ujian nuklear pertama pada 1964. Babha pernah berkata: “untuk mencapai tahap cegahan mutlak, adalah penting untuk memiliki senjata nuklear. Kalau senjata itu sudah dimiliki, keupayaan pihak musuh menyerang kita tidak menjadi satu masalah lagi. Kedua, kalau bergantung kepada senjata konvensional, kemampuan hanya terhad kepada keupayaan mencegah semata-mata.”

Kemajuan India dalam industri nuklear telah disaingi oleh Pakistan walaupun negara itu miskin dan menghadapi banyak masalah sosial. BAHANG patriotisme di India dan China untuk memiliki senjata nuklear menular di Pakistan, walaupun negara itu kekurangan dana. Harapan untuk sama bersaing sekali gus melancarkan program mengeluarkan lebih ramai ahli matematik dan sains serta mereka yang mahir dalam bidang ICT. (Sayang Mahathir ditipu untuk memperlekehkan Pakistan dengan cara adanya sekolah agama rakyat sahaja).

Pakistan ternyata negara yang paling lambat antara China, India dan Pakistan untuk memulakan projek memiliki bom nuklear. Hari ini Pakistan dipercayai memiliki 150 butir peluru berpandu dan India sekitar 250 butir. Bayangkan bagaimana Pakistan berjaya melakukannya dalam tempoh masa 15 tahun sahaja. Sebaliknya 15 tahun dulu, Malaysia berada di puncak kekayaan dan kegemilangannya. Mana pergi semua dana itu dan kenapa kita tidak melancarkan satu projek menandingi negara yang miskin ini semua untuk bersaing dalam bidang yang sama?

Pada hari ini 8 Oktober 20003. Pakistan telah melancarkan satu missil yang mampu membawa nuklear. Missil yang diberi nama “Shaheen” itu adalah yang kedua dilancarkan dalam ujian dalam masa kurang daripada satu minggu.

Missil itu boleh membawa peluru nuklear dan mencapai jarak 700 kilometer (434 batu). Ini bererti ia mampu meledak di India. Pelancaran Shaheem dilaksanakan lima hari selepas Pakistan melancarkan peluru berpandu jarak pendek yang diberi nama Ghaznavi.

Bayangkan sendiri apa yang akan jadi kepada Pakistan dalam masa lima tahun lagi? Kita, orang Melayu di negara ini masih memikirkan bagaimana mahu meluaskan tapak projek LIMA di Langkawi. Tentunya untuk menampung kelengkapan nuklear bikinan Pakistan dan India dan mungkin juga Thailand, Filipina dan Indonesia. Negara berkenaan buat senjata canggih, kita adakan tapak pertunjukan dan berbangga dengan pelbagai MOU serta perjanjian jual-beli yang membabitkan harta dan wang ringgit rakyat jelata. Tanpa berita semacam itu sudah pasti LIMA patut bungkus lama dulu lagi.

Orang Melayu di bawah cengkaman Mahathir si Kepala Taik hanya taksub dengan perkara menunjuk-nunjuk seolah-olah kita hebat. Pergilah ke Putrajaya sekarang ini dan perhatikan bagaimana pekerja mendatang menurap jalan dengan berpayung kerana mahu menyiapkan projek sebelum perasmian OIC. Inilah juga jalan yang sama digunakan semasa perayaan Merdeka dahulu. Jalan itu hancur lebur dan terpaksa dibuat semula semata-mata untuk lawatan ketua negara OIC yang tidak menentu tiba ataupun tidak. Itu pun orang Melayu tidak sedar bahawasanya manusia merancang tetapi Allah merancang juga dengan berkesan. Bayangkan sekitar RM50 juta sudah lebur semasa jalan yang berturap dulu dikopek semula untuk diturap lagi. Berapakah kos subsidi SAR yang dihentikan oleh si Kepala Taik di seluruh negara?

- Projek Pesawat Pejuang China-Pakistan.

Dua bulan dahulu, si Kepala Taik dan Najib sibuk mengelilingi dunia untuk membeli pesawat perang yang menyaingi F-16 bikinan Amerika. Malahan sudah ada perjanjian jual-beli untuk mendapatkan kelengkapan bikinan Amerika. Ramai yang tertanya-tanya kenapa kita terburu-buru membeli itu semua, sedangkan si Kepala Taik sudah pun bersiap mahu bersara? Lagipun mana kita ada duit untuk membeli itu semua?

Kisah kerakusan pembelian itu dengan harga yang tinggi pernah ditulis dengan terperinci oleh Dr. Nologareng. Sebagai seorang doktor dalam angkatan tentera tentu dia amat arif dengan segala maklumat yang diterima dan dibacanya. Dr. No pernah memberikan angka pembelian oleh Malaysia yang begitu tinggi berbanding harga yang dibeli oleh India dan Indonesia. (Rujuk: Dr. Nologareng: SU-30MKM: Kenapa Harganya Jauh Berbeza? dan Pembelian SU-30MKM Suatu Yang Bijak?)

Rakyat marhaen masih tertanya kenapa? Sehingga kini tidak ada jawapan yang pasti kerana kekurangan maklumat mengenainya.

Akan tetapi, tanpa kita sedari, rupanya China dan Pakistan telah berjaya mengeluarkan pesawat perang yang meniru teknologi F16 dan mula memasarkannya dengan harga hanya sekitar 50 peratus harga jualan F-16. MasyaAllah.... dahsyatnya!!!! Di sinilah letaknya jawapan yang sebenar kenapa si Kepala Taik sibuk sakan mahu menandatangani pembelian pejuang perang itu semuanya.

Kalau projek bikinan China-Pakistan memerlukan harga belian yang lebih murah dan sudah tentu dimaklumkan harganya kepada kerajaan Malaysia, kenapa pula si Kepala Taik dan Najib terburu-buru menandatangani projek pembelian dengan kuasa lain?

Sumber yang saya percayai telah memberitahu betapa Cina pernah menawarkan penjualan Jet Xiao-Long ataupun Naga Berapi – FC-1 yang diusahakannya bersama Pakistan. Pesawat ini boleh menandingi keupayaan F-16. Tawaran telah diserahkan kepada negara asing untuk bekalan dibuat dua tahun lagi.

China telah membuat tawaran untuk memasarkan pejuang itu kepada negara di Timur Tengah, Afrika dan Amerika Selatan. Tentunya negara-negara Asean merupakan pelanggan yang mula-mula diberitahu akan perkara itu. Setiap jet pejuang diberikan harga jualan sekitar USD15 juta sahaja.

Keupayaan kombat Xiao Long ini dapat menandingi F-16 buatan Lockheed Martin dan harganya cuma setengah harga F-16.

Pesawat ujian sudah pun dilancarkan sejak Ogos 25.

Cuba kita bayangkan bagaimana China dan Pakistan boleh bersetuju untuk mengadakan usahasama dalam pembikinan jet pejuang ini. Kedua-dua negara bersetuju mengeluarkan US500 juta untuk projek tersebut. Pembinaan dibuat di Chengdu Aircraft Group Corp dengan kerjasama China Aero Technology Import and Export Co.

Kita tahu si Kepala Taik kerap bertemu dengan Presiden Cina Xiang Ming. Malahan si Kepala Taik pernah digunakan oleh kerajaan Cina untuk memujuk Nelson Mandela agar tidak memberi muka kepada kerajaan Taiwan.

Bagaimanakah Malaysia boleh terlepas peluang membuat usahasama dengan Cina mengeluarkan jet pejuang sendiri? Bukankah projek semacam ini lebih baik dan berharga daripada memajukan Cyberjaya? Malaysia dan kerajaan si Kepala Taik tidak boleh berbohong lagi dengan mengatakan kita tidak tahu-menahu akan projek jet FC-1 China-Pakistan ini. Kalau satu ketika dulu Malaysia boleh berbangga melarikan bekas ketua komunis Melayu Shamsiah Fakih dan Musa Ahmad daripada tanah besar China, apakah sangat dengan maklumat China dan Pakistan membina jet pejuang bersama?

Jawapan sebenarnya akan kita dedahkan satu hari nanti.

Siapa Sebenarnya Mengawal Minda Melayu?

Mahathir si Kepala Taik sudah mencengkam kuasa selama 22 tahun. Tinggal 22 hari sahaja lagi sebelum beliau berambus seperti yang dijanjikannya. Kalau diambil catatan sejarah dunia, hanya seorang sahaja pemimpin dunia DEMOKRASI yang telah mencengkam kuasa melebihi 22 tahun. Beliau ialah Pope John Paul II yang dikatakan gering sekarang ini dan diramalkan akan disuntik ubat agar beliau tidur selama-lamanya pada 8 Oktober 2003 (sila baca ramalan Sollog).

Selama Pope John Paul II memegang jawatannya sepanjang 25 tahun itu, beliau telah keluar melawat negara lain sebanyak 120 kali. Cuba kita bayangkan selama si Kepala Taik mencengkam kuasa berapa banyak kali beliau mengelilingi dunia dan bagaimanakah beliau boleh dibiarkan berbelanja lebih banyak daripada Pope John Paul II?

Pope John mengelilingi dunia dengan dana yang melambak kepunyaan Vatican. Belanja banyak itu adalah untuk pengangkutan dan keselamatan beliau, yang tidak pun menerima gaji bulanannya. Bayangkan berapa banyak perbelanjaan si Kepala Taik berhibur di merata dunia? Berapa banyak pula gaji dan imbuhan untuk dirinya dan untuk isterinya?

Memang ada pemimpin lain yang lebih lama mencengkam kuasa berbanding si Kepala Taik. Contohnya ialah Fidel Castro yang menyerlah di pentas dunia politik pada Januari 1959 lagi. Tetapi, Fidel Castro tidak menerima gaji dan dia tidak berpelesiran mengelilingi dunia. Walaupun negaranya miskin cuba adalah begitu ke hadapan dalam bidang sains dan perubatan.

Kalau kita ambil kira Wacana Minda Melayu yang digembar-gemburkan di akhbar dana media propaganda UMNO hari ini, kita sedar bahawa selama ini pemikiran Melayu itu telah dirobotkan seperti yang pernah saya tulis satu hari dulu “bagaimana UMNO merobotkan Orang Melayu”.

Kita akan sedar betapa pengrobotan minda Melayu itu telah dilakukan dengan liciknya oleh Yahudi yang berpangkalan di Singapura dengan sekongkolan Cina haprak yang menerima hasutan daripada gereja mereka. Inilah dua pengaruh besar yang telah meracuni Mahathir si Kepala Taik dan para pemimpin UMNO yang menjadi pembantunya. Pengaruh jijik ini hanya meresap masuk secara perlahan semasa Anwar Ibrahim masih menganggotai kabinet Mahathir. Akan tetapi, apabila Anwar dapat dicengkam dan dilebamkan matanya, pengaruh kotor ini bermaharajagila mempengaruhi Mahathir sehingga beliau berjaya menjadikan kabinet, parlimen, kehakiman, media dan majlis tertinggi UMNO sebagai alat kerakusannya.

Contoh yang paling baik bagaimana Cina haprak dapat menguasai UMNO dan Mahathir ialah kisah kerugian besar projek yang dikendalikan atas nama Tun Ghafar Baba. Begitu juga projek MARA semasa anaknya Tamrin Ghafar menjadi pengerusinya. Bagaimana mungkin Mahathir si Kepala Taik mengeluarkan berjuta-juta ringgit untuk menyelamatkan Ghafar daripada jatuh muflis? Mana perginya segala usahawan Cina yang memufliskan projek Ghafar Baba?

Fenomena kebankrapan Ghafar Baba disebabkan perniagaan adalah tidak jauh bezanya dengan fenomena Mirzan Mahathir dan adik-adiknya yang jatuh muflis dan diselamatkan oleh Mahathir juga. Lebih empat bilion telah disalahgunakan untuk menyelamatkan segala perniagaan anak-anak Mahathir, tidak termasuk menggunakan jentera dan institusi kerajaan untuk memudahkan segala kerja itu.

Contoh yang terbaik ialah projek perkapalan Mirzan yang diambil alih secara ‘lock-stock and barrel’ (semua sekali) oleh MISC-Petronas. Semua kapal Mirzan telah dibeli oleh MISC. Yang anehnya Mirzan diberikan pula kontrak mengangkut arang batu untuk kegunaan Tenaga Nasional. Adakah Mirzan menggunakan kapal negara ini? Tidak, dia gunakan kapal milik bangsa asing dan negara lain. Kenapa?

Sepatutnya Tenaga Nasional mensyaratkan dalam kontrak pengangkutan itu bahawa sesiapa yang menjadi kontraktor pengangkut mesti menggunakan kapal milik Malaysia.

Mirzan yang diselamatkan oleh Mahathir dengan menggunakan wang rakyat jelata, meninggalkan banyak kesan yang mendalam di kalangan orang Melayu yang membeli sahamnya. KWSP dan Tabung Haji memiliki saham Perkapalan Mirzan pada harga yang tinggi. Begitu juga dengan dana dan tabung amanah yang lain. Adakah Mirzan diisytiharkan muflis oleh kerajaan? Adakah sebarang tindakan mendapatkan semula wang pinjaman yang diberikan kepada anak-anak Mahathir semasa menyelamatkan mereka?

Apabila orang Melayu tidak lagi mampu berfikir akan perkara serius semacam ini, apakah wacana minda Melayu yang mesti dijana? Setakat berenang menyeberang Selat Melaka bolehlah......!

Mana Melayu Mahu Taruh Muka?

Negeri ini sedang berada dalam satu keadaan yang sungguh bercelaru. Sejak hujan lebat menyerang utara Semenanjung, khidmat keretapi telah digantung, tanpa banyak beritanya di akhbar propaganda UMNO-BN. Mangsa banjir masih ternanti-nanti bantuan bekalan makanan dan pakaian, apalagi dengan harta-benda yang musnah dibawa arus yang tidak mengenal agama, kaum dan jantina.

Ada orang utara yang duduk di Putrajaya berjenaka mengatakan bahawa segala hujan yang patut turun membanjiri Putrajaya dan persekitarannya telah dilencongkan oleh hantu hujan ke utara Semenanjung.

Akan tetapi apa yang dilakukan oleh kerajaan pimpinan si Kepala Taik? Mereka sibuk dengan segala propaganda menyatakan negara sedang menghadapi suasana aman menantikan peralihan kuasa apabila si Kepala Taik menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Timbalannya Paklah. Sidang OIC yang digembar-gemburkan sebagai satu persidangan Ketua-ketua Negara Islam yang tidak ada tolok bandingnya, hanya dihadiri oleh segelintir sahaja ketua negara. Sedangkan wang yang dihamburkan hampir dua billion memang ternyata tidak berbaloi untuk persiapannya. Kalau persidangan NAM dulu boleh dilaksanakan di PWTC, kenapa perlunya menyediakan dewan khas di Putrajaya? Malahan apa gunanya berbelanja lebih RM35 juta hanya untuk menyediakan tapak ekspo sempena persidangan itu?

Soalnya sekarang adakah sesiapa yang sedar bahawa serangan banjir yang menyerang Kedah dan utara Semenanjung adalah satu amaran daripada langit bahawa banyak bencana lagi yang akan melanda gara-gara pembaziran yang dilakukan untuk mengadakan persidangan OIC ini?

Pelbagai bencana dijangka datang melanda gara-gara segala pembaziran si Kepala Taik. Bayangkan apa yang sebenarnya dilakukan lebih satu tahun dahulu di mana beliau dan rombongannya dalam UMNO yang bertubi kali mengunjungi negara Islam di Timur Tengah dan Afrika meminta dan merayu agar semua ketua negara Islam itu datang menghadiri persidangan di Putra Jaya? Kalau si Kepala Taik boleh berbangga dengan Cyberjaya dan ICT kenapa tidak gunakan semua kemudahan ICT seperti ‘teleconferencing’ mengajak ketua-ketua negara itu menghadiri persidangan kali ini?

Segala persiapan persidangan adalah peluang terakhir bagi konco-konco si Kepala Taik untuk membalun wang rakyat marhaen. Bayangkan tapak ekspo sahaja menelan RM35 juta untuk menyediakannya. Kalau para perwakilan yang menghadiri persidangan itu diberikan penginapan di Kuala Lumpur, kenapa tak gunakan ruang ekspo di PWTC ataupun MINES untuk pertunjukan itu? Apa gunanya membazir RM35 juta untuk menyediakan ruang ekspo?

Kita percaya Persidangan OIC adalah satu titik tolak menunjukkan betapa membazirnya segala perbelanjaan yang dikeluarkan. Bayangkan tiga malam dahulu, hidangan makan yang disediakan untuk pegawai kerja setiap negara ahli OIC adalah untuk lebih 300 orang. Yang datang makan cuma setakat 30 orang sahaja. Apa jadi dengan segala hidangan yang mahal-mahal itu? Kenapa perkara ini tidak dilaporkan dalam akhbar kita, tetapi diceritakan dalam emel oleh segelintir perwakilan kepada sanak saudara mereka di luar negara dan kita hanya mengetahuinya melalui saluran yang sama?

Persiapan OIC merupakan kali terakhir negara ini berbelanja besar sebelum kebankrapannya mula menyerlah. Apabila Mahathir si Kepala Taik sudah berambus akan terserlah sedikit demi sedikit segala kebajingan beliau terutama dalam bidang pembaziran wang rakyat.

Sesiapa sahaja yang akan menggantikan si Kepala Taik ini harus bersedia dengan rancangan bagaimana mahu mengenakan tahanan di kediaman sendiri (house arrest) terhadap si Kepala Taik ini. Beliau akan merupakan saksi utama dalam setiap pendakwaan yang akan dikemukakan oleh rakyat marhaen terhadap pembaziran yang dilakukan oleh BN UMNO sepanjang pemerintahan beliau. Malahan, mana-mana parti pembangkang yang mahu menang besar dalam pilihan raya umum yang akan datang harus bersedia membentangkan apakah rencana mereka mahu membetulkan keadaan songsang sekarang ini dan membawa ke muka pengadilan segala salah urus yang disengajakan oleh Mahathir dan BN.

Kalau diandaikan Paklah yang akan menggantikan Mahathir si Kepala Tik, dia tidak akan menerima sokongan padu orang Melayu seandainya dia tidak berikrar mahu membasmi rasuah dan menghapuskan segala bentuk kronisme, kolusi dan nepotisme yang mendarah daging sejak si Kepala Taik naik besar kepala.

Sesiapa sahaja yang akan menjadi Perdana Menteri Malaysia pada tahun hadapan selepas Pilihan Raya Umum nanti, dia akan merupakan seseorang yang berjanji dulu mahu menghancurkan kota kerakusan yang dibina sekian lama oleh pemerintahan si Kepala Taik. Ini bererti ramai hulubalang penyangak yang kini sedang sama-sama bersekongkol dengan si Kepala Taik akan turut berambus sama.

Seandainya Paklah yang benar-benar akan mewarisi teraju kepimpinan daripada si Kepala Taik, tugas pertama beliau ialah membubarkan kabinet dan melantik anggota baru dengan menghumban terus segala muka haprak yang naik tanpa pilihan raya. Ini merupakan satu cabaran besar kepadanya. Kalau dia berjaya merombak kabinet ini, bererti dia akan berjaya menukarkan pucuk kepimpinan Polis Raja Di Malaysia dan juga Angkatan Tentera. Sekali gus, semua proksi tentera yang sedang dipegang oleh beberapa bekas panglima tentera yang diletakkan di situ oleh Panglima Qarun Ismail (ingat rumahnya ditelan bumi) akan turut bertukar. Begitu juga dengan Raja Pasembur sekarang dan segala penjilat beliau.

Inilah cabaran utama yang akan dihadapi oleh Paklah bermula 1 November, 2003. Kalau dia berani melaksanakannya bererti dia akan berjaya menerajui BN untuk menghadapi pilihan raya yang dinantikan itu. Jika tidak Paklah akan merupakan Perdana Menteri Malaysia yang paling singkat dalam buku Guinness Books of Records.

Bentuk Kerajaan Yang Akan Datang

Paklah tidak akan bertahan lama sebagai Perdana Menteri. Kita tidak perlu risau apakah si Kepala Taik akan terus menguasai dunia politik negara ini. Dia sudah nyanyuk, kalau dia tidak juga berundur pada Oktober ini, bererti kita akan menghadapi padahnya.

Lihat sahaja pada persidangan OIC kali ini, di mana Malaysia akan menjadi Pengerusinya sehingga pusingan yang akan datang. Selama hampir dua tahun si Kepala Taik mengelilingi dunia bersama para penjilatnya untuk memujuk rayu ketua negara OIC menghadirkan diri. Berapa kerat yang tiba? Apa jadi dengan semua Perdana Menteri yang hanya menghantar timbalan dan wakil peribadi sahaja? Berapa ratus juta ringgit telah dibazirkan untuk menghantar perwakilan khas Mahathir si Kepala Taik memujuk rayu mereka itu? Berapa juta lagi yang lagi yang kini dibelanjakan untuk membiayai para delegasi yang mengikut nisbah rombongannya ialah sekitar 1+9 (setiap ketua diiringi oleh 9 ahli anggotanya) dan beberapa wartawan pilihan daripada negara masing-masing? Mereka ini ditanggung makan dan minum serta tambang dan duit saku harian termasuk duit cuci pakaian.

Apakah sumbangan mereka kepada OIC sebenarnya? Kebanyakan Ketua Negara ini tidak pun mampu berbelanja untuk mengukuhkan populariti mereka di negara sendiri kerana terpaksa bergantung kepada negara maju dan kaya untuk memberikan subsidi kepada negara mereka. Apakah nanti yang mampu mereka sumbang kepada OIC?

Hampir 40 tahun OIC wujud, sepatutnya OIC merupakan organisasi yang lebih kaya daripada Bank Dunia. Bayangkan kalau setiap isi rumah mengeluarkan 10 dolar dalam seumur hidupnya? Kenapa tidak diusahakan ini sebagai bentuk ‘zakat’?

Sebenarnya OIC sudah tidak relevan kerana ia hanya menunggu saat untuk berkubur. Sepatutnya persidangan OIC kali ini digunakan untuk membubarkan pertubuhan itu secara rasmi dan menubuhkan satu pertubuhan Islam yang baru yang lebih berwawasan dan mempunyai sekretariat yang sama gah dan hebat seperti PBB dengan cawangan kewangannya yang sama hebat dengan Bank Dunia. Selagi perkara ini tidak dianjurkan, OIC akan terus menjadi penjilat negara kaya khususnya Amerika dan Israel. Bayangkanlah kalau segala infrastruktur yang gah untuk riak itu tidak dibina, kerajaan Malaysia tidak perlu berbelanja sampai dua bilion ringgit kerananya. Separuh wang sebanyak itu boleh dijadikan wang asas penubuhan OIC Baru lengkap dengan modal pusingan yang dijadikan “seed-money” untuk dunia Islam. Itu boleh merupakan visi luar biasa si Kepala Taik untuk dikenang ke akhir zaman dan membabitkan nama-baik Malaysia. Apa nak dikata, kita mempunyai pemimpin yang kosong otaknya, kecuali membalun harta rakyat atas nama pembangunan dan membalun segala wang itu untuk dilarikan keluar negara.

Alangkah aibnya apabila 57 buah negara Islam yang menyimpan lebih tujuh puluh peratus petroleum dunia tidak mampu menubuhkan satu Bank Islam bertaraf antarabangsa yang mampu menjana pembangunan dan menjadi obor pembangunan dunia. Sepatutnya setiap negara Islam itu mempunyai bangunan OIC yang dapat disewakan untuk tujuan komersial kepada umum. Barulah ada oomph pertubuhan itu. Kalaulah si Kepala Taik terfikir akan perkara ini, dia berhemah menganjurkan persidangan kali ini, tentu dia dapat meminjamkan wang kepada setiap negara Islam yang miskin membina bangunan OIC di negara mereka dengan teknologi Malaysia dan pengurusan bangunan dikendalikan oleh orang Malaysia. Bukankah itu lebih bermakna daripada struktur megah yang merupakan lambang kebodohan Islam Malaysia di Putrajaya? Malahan projek semacam itu boleh dirundingkan sebagai usahasama dengan Sultan Brunei serta beberapa Sheikh Arab yang kaya-raya dan tidak tahu bagaimana menggunakan simpanan wang mereka yang tersimpan di Amerika dan negara kafir.

Kerajaan Malaysia berbelanja hampir dua bilion ringgit untuk menganjurkan OIC. Manakah kita mahu taruh muka kalau OIC akan hanya mampu menjadi satu pertubuhan yang meniru apa negara kaya tentukan? Sedangkan negara kaya itu adalah negara Kristian?

Mana kita mahu taruh muka kalau kita bersikap celupar dalam persidangan OIC itu nanti kerana Israel dan Amerika akan menjawab: “Semasa kami mahu menyerang Iraq hanya Parlimen Syria yang menentang secara terang-terangan...!!”

Ada satu propaganda besar yang menyatakan Mahathir si Kepala Taik merupakan pemimpin Islam yang berani mengkritik negara besar seperti Amerika dan Britain. Itulah propaganda besar sebenarnya. Apakah rakyat Malaysia sudah lupa berapa juta yang dibayar oleh Kerajaan Mahathir kepada parti Republikan untuk membolehkan beliau dipelawa minum teh dengan Bush di Rumah Putih? Apakah rakyat Malaysia akan mudah lupa apa yang dilakukannya selepas pulang daripada Rumah Putih? Bukankah dia menghantar pulang pejuang Islam Aceh daripada negara ini sedangkan agensi PBB dan Amnesty International merayu agar dia memberikan suaka politik kepada pejuang itu semua? Dia sanggup melepaskan pejuang Islam itu untuk dibunuh oleh tentera Indonesia. Pada waktu yang sama dia mengatakan Malaysia ialah sebuah negara Islam.

Berapa Pampasan Mangsa Banjir?

Mengikut laporan akhbar Utusan Malaysia 16 Oktober 2003 (muka surat 27) seramai 5,400 pesawah di Kedah menanggung kerugian hanya sekitar RM3.9 juta dalam banjir yang melanda baru-baru ini. MasyaAllah.....! Betulkah itu?

“Pengerusi Lembaga Pertubuhan Peladang Negeri Kedah, Badri Mohd. Yunus berkata, padi yang berumur antara tujuh hari hingga empat bulan di kawasan seluas 7,749 hektar. Katanya, selain daripada padi, turut terjejas ialah ternakan ayam, udang galah dan tanaman sayur-sayuran.

“Kawasan tanaman padi yang paling teruk mengalami kerugian ialah Kuala Muda Selatan sebanyak RM1.5 juta, untuk kawasan seluas 3,000 hektar.

“Menurutnya kawasan lain yang mengalami kerugian besar ialah Kubur Panjang sebanyak RM987,000, Padang Serai (RM545,670), Sungai Petani (RM229,150) dan Pendang Selatan (RM112,250).

Kita mahu tanya, apakah formula beliau memberikan taksiran kadar itu? Pada 1999 dulu, semasa wabak JE menyerang ternakan khinzir anggaran kerugian ditaksirkan 250 juta ringgit. Angka itu dikurangkan kemudiannya kerana dianggap terlalu tinggi. Kita juga diberitahu bahawa taksiran kerugian itu sengaja dinaikkan dua puluh kali ganda oleh penternak khinzir dengan sekongkolan MCA dan Gerakan. Wang pampasan telah dibayar sebelum Pilihan Raya Umum 1999 dulu. Bolehkah sesiapa yang lebih pakar daripada Badri Mohd Yunus memberikan kerugian yang sebenar para petani di Alor Star itu. Saya fikir kerugian semuanya tidak kurang daripada lima puluh juta ringgit.

Manakah kita mahu taruh muka seandainya taksiran kerugian Pengerusi Lembaga Pertubuhan Peladang itu dijadikan satu ukuran untuk membayar pampasan kepada setiap pesawah? Ini bermakna setiap pesawah akan hanya menerima pampasan sebanyak RM722.22 sen sahaja. Kalau dikirakan pesawah itu menanam dua kali setahun bererti pendapatannya adalah sebagai pesawah adalah hanya RM120.37 setiap bulan!

Adakah kita mendengar kenyataan wakil rakyat BN-UMNO mengenai pembayaran pampasan kerugian ini?

Saya yakin, kerugian pesawah Melayu di Utara akan menjadi isu besar yang akan menumbangkan BN dan UMNO dalam pilihan raya nanti.

Pak Lah dan Bayang-Bayang Si Kepala Taik

Hanya beberapa hari sahaja lagi sebelum Mahathir si Kepala Taik berundur seperti yang dijanjikannya dalam persidangan UMNO tahun lalu. Lantas muncul satu persoalan apakah Paklah sanggup melakukan rombakan kabinetnya?

Kalau mengikut perlembagaan kita, Mahathir perlu menyerahkan surat perletakan jawatan kepada DYDP Agong. Kemudian, baginda akan memberi titah untuk melantik Paklah menjadi Perdana Menteri yang baru. Mungkin disebabkan mitos bahawa si Kepala Taik itu Malaysia dan Malaysia adalah si Kepala Taik, maka ramai generasi muda di negara ini yang beranggapan bahawa peralihan kuasa adalah berupa majlis serah kuasa antara Mahathir dan Paklah sahaja.

Itu pun baru kisah serah kuasa menjadi Perdana Menteri, belum lagi kisah serah kuasa presiden UMNO dan BN.

Kita tidak mahu jauh menyimpang dalam perkara ini. Cukup setakat mengemukakan beberapa persoalan seperti yang dibincangkan di merata negara sekarang ini. Apakah Paklah sanggup merombak kabinet yang ada? Bukankah dia pernah berkata bahawa dia mahu meneruskan dasar Mahathir supaya ada kesinambungan dalam pemilu nanti?

Kita membuat andaian seolah-olah Mahathir benar-benar akan melepaskan kuasanya kepada Paklah pada 30 Oktober ini. Saya pernah berkata, saya hanya akan percaya perkara itu selepas melihatnya dengan mata sendiri. Namun, kita perlu beringat seolah-olah penyerahan kuasa itu akan terjadi juga.

Apa juga yang akan dibuat Paklah, dia tidak dapat lari daripada bayangan si Kepala Taik yang bukan merupakan calang-calang manusia. Dia telah berjaya membudayakan hidup orang Melayu khususnya dan rakyat Malaysia amnya dengan pelbagai unsur hidup mengikut selera hatinya, dan sekaligus menghumban budaya Melayu lama yang dapat diragau untuk dimusnahkannya.

Kita harus ingat, bukan calang-calang manusia yang mampu melakukan semua ini sedangkan penjajah British yang mula bertapak semula selepas Perang Dunia Ketiga pada 1945 dulu dan terus mencengkam kuasa sehingga 1957 tidak berupaya merobah budaya feudal Melayu, apalagi merobah ketaksuban Melayu kepada agama Islam.

Ketika Jepun memerintah negara ini sekejap pun, mereka amat menghormati budaya Melayu terutama sekali dengan sikap Melayu yang taat setia kepada agama Islam. Khabarnya dalam buku sejarah kepahlawanan askar Jepun di Singapura, ada ditulis keberanian askar Melayu dan kuatnya mereka kepada ajaran Islam.

Malahan kita dapat melihat bagaimana penjajah British merapatkan orang Melayu kepada agama Islam dengan memberikan hak dan kuasa penentuannya kepada Raja-raja Melayu serta menubuhkan Pasukan Agama Islam di setiap batalion rejimen Askar Melayu, sejak dulu-dulu lagi. Penjajah British membawa masuk paderi dan rahib untuk mengembangkan agama Kristian di kalangan bukan Melayu dan bukan Islam, tetapi tidak di kalangan orang Melayu dan mereka yang beragama islam.

Akan tetapi Mahathir si Kepala Taik ini telah berjaya merobotkan orang Melayu sehinggakan dia sudah menjadi Raja kepada segala raja-raja Melayu, menjadi Hakim kepada segala hakim-hakim beruk yang ada, menjadi Mufti Besar kepada segala mufti dan ulama kerajaan di negara ini. Lantas, dia berjaya menarik kekebalan raja-raja, dan menamatkan subsidi kerajaan kepada Sekolah Agama Rakyat, tanpa menerima tentangan yang serius. Penjajah British yang bukan beragama Islam tidak pernah berani menyentuh bidang-bidang ini untuk menghamba-sahayakan orang Melayu, tetapi Mahathir si Kepala Taik berjaya melaksanakannya. Setiap lapisan orang Melayu termasuk raja-raja Melayu, mufti dan ulama menjadi bisu dan tidak berani menyanggahnya.

Bayangkanlah sendiri, betapa pintarnya si Kepala Taik ini selama dia mencengkam kuasa. Dia tubuhkan pelbagai agensi dan bina pelbagai struktur mega yang mahal-mahal tanpa kelulusan parlimen dan raja-raja. Tetapi dia tidak pernah terfikir mahu membina satu kompleks latihan khusus untuk anak-anak raja sebagai persiapan untuk mengambil alih tugas raja.

Bayangkan juga bagaimana dia boleh atur dan tentukan siapa di kalangan pemimpin UMNO yang dibenarkan mengerjakan umrah ataupun haji dengan tajaan Tabung Haji tanpa diketahui oleh penyimpan Tabung Haji. Kerana itu, tambang untuk jemaah haji tidak pernah turun kerana terpaksa menampung kos penyangak UMNO pergi ke Mekah dengan percuma. Di sana mereka mempunyai hostel khas hanya untuk penginapan pemimpin UMNO sahaja. Tetapi dia tidak mahu memperuntukkan sebahagian zakat Tabung Haji disalurkan khusus untuk biaya Sekolah Agama Rakyat (SAR) dan perbelanjaan Imam, Khatib dan Tok Siak yang tidak mampu mengerjakan umrah apalagi rukun haji mereka.


Sepatutnya kalau wang Tabung Haji diuruskan dengan tulus dan ikhlas setiap umat Islam di negara ini mampu mengerjakan umrah apabila dia mencapai usia 30 tahun. Kalau kos tidak melebihi RM1500 untuk kerja umrah, setiap umat Islam mampu melakukannya dengan membayar balik kos itu secara ansuran. Sebagai perbandingan cuba baca akhbar asing dan lihat kos pergi balik daripada London ke New York hanya bernilai USD 180.00 (bersamaan RM720.).

Sejak dulu lagi saya pernah menulis dan mengatakan betapa Mahathir si Kepala Taik tidak pernah ikhlas memimpin Bangsa Melayu, dan menaikkan syiar Islam. Dia perlu melihat keadaan di Brunei, di mana setiap warga yang mencecah 60 tahun menerima pampasan usia emas setiap bulan tidak kiralah dia seorang pesara kerajaan ataupun tidak – asalkan mencapai 60 tahun sudah layak menerima elaun khas negara. Di Brunei juga masyarakat muallaf menerima bonus khas kerajaan untuk mengerjakan ibadat haji secara percuma. Kenapakah perkara semacam ini tidak diamalkan juga di Malaysia? Mahathir malu menirunya kerana dia fikir dia lebih pintar daripada Sultan Brunei.

Paklah Mengambil-alih Negara Yang Sudah Bankrap

Sesungguhnya siapa sahaja yang akan mengambil alih teraju kepimpinan kerajaan selepas Mahathir akan mewarisi sebuah negara yang sudah bankrap. Lantas, apa juga yang akan dibelanjakan nanti merupakan dana yang dihutang oleh kerajaan dan terpaksa dibayar hingga lima generasi yang akan datang. Tanpa berhutang, negara tidak dapat dibangunkan terus dan pembangunan yang akan direncana nanti adalah merupakan membaik-pulih segala pembangunan songsang yang sengaja diterap oleh si Kepala Taik. InsyaAllah kita akan bincangkan perkara ini secara jelas dalam penulisan akan datang.

Dalam perkara di atas ini kita mahu bawa beberapa contoh bagaimana Mahathir si Kepala Taik sudah sengaja membankrapkan negara. Sudah menjadi stail kepimpinan Mahathir setiap kali dia memperkenalkan sesuatu projek untuk ‘dinikmati’ oleh rakyat dia akan gunakan ‘orang tengah’ untuk membebankan rakyat juga. Kita mahu tonjolkan satu contoh yang paling unik dan masih segar di ingatan rakyat jelata – pembelian komputer melalui KWSP.

Seperti yang kita ceritakan dulu, penjualan komputer melalui KWSP adalah satu skim yang ditonjolkan oleh beberapa individu Cina rakus yang kini berselindung di sebalik projek MLVK.

Satu ketika dulu ada satu kilang pembuat komputer yang mahu mengalihkan perniagaan ke negara China dan Thailand dan menutup perusahaannya di Malaysia. Kita namakan sahaja syarikat ini sebagai ‘Getaway’. Syarikat telah sanggup mengeluarkan semua set komputer peribadi (PC) dengan harga tidak lebih RM500. Akan tetapi pencarum KWSP dikenakan membelinya dengan harga RM3500. melalui Pejabat Pos dan melalui sebuah syarikat bernama Oda Saja. Pada waktu itu setiap agen diberikan bonus antara 400 hingga 800 ratus bagi setiap set yang terjual. Bayangkan berapa banyak keuntungan yang disamun daripada para pembeli? Siapa yang membalunnya?

Pengeluaran wang untuk membeli komputer itu telah diselewengkan sehinggalah MTUC membantah kerana wang dikeluarkan itu selalunya disalurkan untuk memberikan wang tunai kepada calon yang inginkan wang tunai. Setiap pencarum yang menyertai projek ini boleh menerima wang tunai hanya sebanyak RM2700, tanpa menerima komputer. Ini bererti ejen penjual menyamun RM800 setiap pembelian tanpa menyerahkan komputer kepada si ‘pembeli’.

Projek yang disindketkan oleh satu kumpulan Cina penyangak ini telah memberikan mereka kekayaan yang tidak ada tolok bandingnya sehingga mereka mampu membeli bangunan yang ditinggalkan oleh pembeli perusahaan khinzir kerana diserang wabak JE. Dengan lain perkataan projek komputer melalui KWSP adalah satu kunci-niaga yang menyelamatkan segolongan Cina haprak dalam MCA yang ‘rugi’ dalam perniagaan ternakan khinzir. Mereka tidak rugi sebenarnya kerana mereka telah berjaya menjual dulu projek khinzir seperti yang pernah saya tulis pada tahun 1999 dulu.

Yang anehnya, seperti juga dengan projek lain di negara ini, orang Melayu dan India akan menceburi sesuatu bidang perniagaan apabila orang Cina sudah berkira-kira mahu melepaskan bidang itu.

Begitulah yang terjadi kepada projek komputer-Oda Saja. Ramai peniaga India dan Melayu yang bergadai golok mengadakan modal untuk membeli borang pembelian komputer para pencarum KWSP. Ada yang memberikan pinjaman dulu sebagai dorongan si peminjam mendapatkan ‘komputer’ kepada mereka Si peminjam tidak berminat dengan komputer sebenarnya. Yang dia mahu hanyalah RM2700 untuk membeli sebuah kapcai, sebagai contohnya. Agen kecil sanggup membayar sehingga RM500 sebagai wang pendahuluan kepada si peminjam, tanpa menyedari sudah ada satu muslihat besar di mana KWSP dan Kerajaan mahu menghentikan projek itu. Oleh kerana ejen Melayu dan India itu selalunya merupakan kumpulan beberapa individu yang berkongsi modal kecil untuk menjadi ejen pengedar utama, ramailah Melayu dan India yang jatuh muflis apabila kerajaan menghentikan projek itu. Adakah sesiapa di kalangan BN dan UMNO yang mahu membincangkan pampasan kepada peniaga kecil itu semua?

Akan tetapi semasa pampasan khinzir dibayar kepada penternak babi, ramai masyarakat Cina (dan India di sekitar Lukut) yang turut merasa sebahagian pampasan itu walaupun mereka tidak pernah kenal rupa taik babi. Mereka menerimanya kerana menjadi anggota ahli parti komponen BN semata-mata. Tetapi, adakah sesiapa memikirkan apakah pampasan yang diberikan kepada pegawai Melayu yang bertugas sebagai merinyu kesihatan ataupun pasukan polis penembak khinzir yang kini merana kerana terdedah begitu langsung kepada ubat pembasmi JE? Sesiapa yang pergi bercuti di Port Dickson boleh tanya Encik Hashim Merinyu Kesihatan yang kini masih bertugas dan merana kesan ubat pencegah JE ini. Beranikah Isa Samad adakah pampasan khas untuk kumpulan petugas seperti ini?

Sekarang mari kita tinjau projek penjualan komputer peribadi kepada rakyat jelata di Mesir yang dilaksanakan sejak tahun 2002.

Mengikut tulisan Esther Dyson pengarang buku Release 2.0. (edyson@edventure.com) kerajaan Mesir pernah merancang mahu menentukan sejumlah 7.5 juta rakyatnya memiliki komputer melalui satu skim bayar balik yang dibuat ketika mereka membayar bil telefon setiap bulan. Mesir mempunyai penduduk seramai 70 juta, tetapi hanya 7.5 juta yang memiliki talian tetap di rumah.

Sesiapa sahaja di Mesir yang memiliki telefon di rumahnya dapat membeli komputer peribadi secara berhutang dan membayarnya setiap kali membayar bil telefon. Telecom Egypt telah menguruskan jual-beli itu dan mencagarkannya kepada bank milik kerajaan. Bak mengambil risiko dan membayar pembuat komputer. TE menguti hutang komputer itu setiap bulan dan melunaskannya kepada bank sehingga selesai hutang itu.

Sejak kerajaan melancarkan projek itu pada November 2002, sejumlah 42,000 PCs telah dijual dengan harga cuma RM1,596 setiap satu. Bayangkan dengan harga RM3500 yang dikenakan oleh Oda Saja?

Satu kajian rambang yang dibuat oleh sekumpulan pembaik komputer di negara ini menyatakan kebanyakan pembeli komputer melalui Oda Saja sudah pun meraung kerana menyesal membeli komputer itu. Komputer yang dibeli dengan harga RM3500 itu kini hanya bernilai tidak lebih RM300 sahaja. Bayangkanlah sendiri, kenapa ramai pencarum KWSP dulu enggan menerima komputer itu tetapi sanggup menerima hanya RM2700 bagi kegunaan peribadi yang lebih baik lagi.

Demikianlah satu kisah projek Mahathir untuk rakyat marhaen semasa berada di penghujung kuasanya. Inilah contoh yang terbaik betapa tidak ada yang indah dalam pemerintahannya. Semuanya menghabiskan harta negara dan mencekik rakyat marhaen. Inilah antara bayang-bayang yang akan membuatkan Paklah mengigau apabila mengambil-alih kuasa.

Perkara Penting Yang Perlu Paklah Buat Sebelum Merombak Kabinet Yang Ada

Dengan berundurnya Mahathir si Kepala Taik daripada senario persekitaran Putrajaya, tidak bererti hikayat harian si Kepala Taik itu akan lesap daripada terus mempengaruhi hidup orang Melayu.

Tidak semudah itu si Kepala Taik akan lesap daripada pengaruh politik Melayu. Memang jelas dia amat liat mahu berambus, hanya apabila nyawa berpisah daripada badannya, barulah dia tidak akan mempengaruhi kita sekuat yang ada. Kerana itu kita perhatikan, ada sahaja upacara puja-memuja yang akan terus dilaksanakan untuk mengekalkan kesan pengaruhnya. Yang paling terkini dan akan menjadi begitu sensasi ialah upacara selamat tinggal dan “amanat presiden” yang akan diucapkannya pada akhir bulan ini.

Sesungguhnya, apa juga bentuk pesanan presiden ataupun amanah perdana menteri yang akan dituturkannya nanti, semua itu tidak ada relevannya, kerana dia naik hanya melalui tipu-daya sahaja. Kalaulah jawatan presiden UMNO itu betul-betul dipertandingkan, Mahathir si Kepala Taik sudah menjadi “tahi kering” sahaja.

Upacara Melencongkan Ketokohan Paklah

Semua itu sebenarnya satu muslihat untuk melencongkan perhatian umum kepada ketokohan Paklah sebagai seorang perdana menteri.

Kalau si Kepala Taik ini betul-betul ikhlas mahu berundur daripada arena politik tanah air, dia sudah lama menunjukkan segala keikhlasan itu. Sudah lama dia menghentikan kerja-kerja melancung keluar negara dan melawat negara-negara yang tidak ada relevan dengan pembangunan negara. Kini dia berada di Bangkok untuk persidangan APEC. Bayangkan, hanya ada dua belas hari lagi dia akan turun secara rasminya, dia masih mahu melawat Timur Leste dan kemudian itu berucap di parlimen Timur Leste pada hari Rabu sebelum menyertai upacara menamakan sebuah jalan “Avenida de Malaysia”.

Pada hari Selasa dia dijangka berada di Yogyakarta untuk dua hari menerima penganugerahan “Distinguished Fellow Award of the Asean Federation of Engineering Organisation” yang sedang bersidang untuk kali yang ke-21. “Anugerah itu adalah “mengenang jasanya dalam pembangunan infrastruktur di Malaysia”, kata Wisma Putra. Alangkah lucunya, apabila anugerah itu diberikan di luar negara, dan berapa agaknya “upah” yang disalurkan kepada pertubuhan itu untuk mengendalikannya? Kalau untuk dapat minum teh di Rumah Putih bersama presiden yang pro-Yahudi, Malaysia sanggup berbelanja berjuta-juta dolar, apa sangat untuk menerima anugerah sebuah badan profesional itu?

Pada hari Jumaat, dia akan pergi ke Papua New Guinea dan ini merupakan lawatannya yang ketiga, sejak mencengkam kuasa.

Kalau kita fikirkan dalam-dalam, apa sangat lawatan itu semua untuk si Kepala Taik? Kenapa tidak dibiarkan lawatan itu semuanya kepada Paklah setelah dia mengambil tempat sebagai perdana menteri? Mungkin alasan yang diberikan ialah untuk membalas lawatan negara pemimpin Timur Leste ataupun memenuhi jemputan ketua negara Papua New Guniea, Sir Michael Thomas Somare.

Sekali pandang memang si Kepala Taik nampak begitu rakus dengan lawatan negara-negara itu kerana tidak mahu beri peluang kepada Paklah memenuhinya. Akan tetapi, besar kemungkinan semua lawatan itu ada kena mengena dengan urusan niaga Vincent Tan anak emas dan proksi niaga si Kepala Taik itu sendiri. Sayang, sehingga akhir zamannya dia masih mahu menipu dan membohongi rakyat negara ini dengan lawatan membazirkan wang rakyat jelata.

Apa sangat yang ada di Papua New Guinea sehingga dia sanggup ke sana tiga kali. Adakah dia pernah melawat Lenek, Changwing, Bekok yang terletak antara Labis dan Keluang? Pernahkah dia menjejakkan kaki di Durian Daun dan Bukit Kapar yang terletak di satu ceruk di Kuala Berang, Terengganu? Pernahkah dia menjejakkan kaki di Puggur Lalat di Kelantan ataupun di Tiritipan, Lok Dangkaan dan Tanjung Minyak di Sabah?

Dalam lawatannya keluar negara pun si Kepala Taik ini mempunyai muslihat niaga, jadi bagaimanakah dia boleh berkata yang dia memang ikhlas memimpin negara? Apakah dia sudah bertemu dengan semua sultan di negeri-negeri untuk mengucapkan selamat tinggal?

Di sinilah letaknya segala misteri apakah si Kepala Taik ini benar-benar akan berundur sebagai perdana menteri dan sebagai presiden UMNO dan BN sekali jalan. Jika perkara ini belum dapat disahkan lagi, memang kita akan terus dihantui kisah ngeri akan kerakusan dan tipu-helahnya.

Bayangkan sendiri berapakah belanja semua itu yang membabitkan pembantu peribadi, pengawal keselamatan dan kos pelesiran itu semua?

Kita mendapat maklumat masih banyak lagi perbelanjaan di luar negara yang ditanggung oleh kedutaan kita semasa si Kepala Taik melawat mereka, yang masih belum dilunaskan oleh kerajaan pusat, kini muncul lagi pembazirannya. Di setiap lawatan itu dia akan mengutuk Barat seolah-olah dia adalah ‘Sheriff‘ untuk dunia Islam, tetapi semua itu bertujuan untuk menarik perhatian semata-mata. Seperti yang saya katakan, selagi Paklah tidak menahan si musibat itu kepada ‘house arrest’ selagi itulah dia akan berpelesiran dan mengaibkan Bangsa Melayu khususnya.

Paklah Harus Berani Bertindak

Pelbagai bentuk desas-desus yang kita dengar menjelang majlis amanat Presiden UMNO di akhir bulan ini. Kebanyakan berita itu hanya mampu kita renungkan sahaja, kerana si musibat ini memang pandai mengatur helahnya. Sebelum dia menangkap Anwar Ibrahim dulu dia pernah bertanya kepada para wartawan: “Apakah saya mesti mendakap Anwar untuk menunjukkan saya tidak ada sebarang masalah dengannya?” Tidak lama kemudian, dia mengeluarkan arahan agar Anwar dimusnahkan. Kemudian apa yang dia kata di London? “Saya mempunyai segala bukti bahawa Anwar memang tidak layak menjadi pengganti saya. Dia memang mempunyai segala kelakuan buruk seperti yang didakwa di mahkamah.” Kemudian, apabila disapina oleh mahkamah, anggur kecutnya semakin kering dan takut menghadirkan dirinya.

Yang nyata si musibat ini pandai memainkan tipu-helah sehinggakan PDRM bertukar peranan menjadi Polis Raja Di Malaysia sedangkan PDRM adalah di bawah kuat kuasa dan teraju Paklah. Ini bermakna untuk Paklah menunjukkan keperkasaannya dia mesti lakukan beberapa perubahan dalam pasukan polis sebelum dia mulakan rombakan kabinet yang ada.

Polis Mana Yang Kuat Rasuah?

Sekarang sudah diwujudkan kucar-kacir dalam pasukan polis gara-gara kenyataan Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri yang mengaku bahawa antara anggota polis yang rasuah, “pasukan polis trafik (lalulintas) yang paling rasuah”.

Betulkah maklumat itu? Jawapannya TIDAK

Sepatutnya kenyataan semacam itu tidak boleh datang daripada mulut Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri kerana dia perlu menunjukkan fakta yang sahih sekali. Mujur, anggota polis trafik tidak mempunyai kesatuan sekerja yang memungkinkan mereka menyaman Aseh Che’ Mat dalam kesilapan besar ini, ataupun mempunyai tradisi mogok seperti polis di Amerika dan beberapa negara maju. Kita boleh mengaku memang polis Malaysia itu rasuah, dan ini adalah gambaran betapa Mahathir si Kepala Taik dan Paklah gagal menangani masalah rasuah ini sehinggakan rasuah sudah mendarah daging dalam pasukan polis Tetapi, yang paling rasuah bukannya polis trafik. Berapa sangat yang mereka dapat kaut setakat mengutip Beberapa Ratus Ringgit dalam sehari untuk dikongsi bersama, termasuk tabung sogokan kepada pegawai atasan yang senang linang di ‘balai’?

Hampir semua anggota polis yang sudah bersara mengaku bahawa nama baik polis selalunya dicemari oleh sikap anggota trafik yang suka pasang perangkap menahan kenderaan untuk membuat pemeriksaan terhadap lesen memandu, kelajuan dan juga keadaan lori-lori berat sama ada mempunyai lesen yang sepatutnya. Sikap ini memang sudah mendarah daging di kalangan polis. Itu sebabnya ketika pasukan polis hutan dibubarkan sebilangan besar diserap menjadi pasukan trafik. Itu juga sebabnya kalau kita pergi melihat sendiri kediaman polis trafik di Ceras (Batu Sembilan menghala Taman CUEPACS) kita dapati ramai polis trafik yang mempunyai dua buah kenderaan (si trafik lelaki akan menggunakan kereta Wira sedangkan si isteri yang selalunya bertugas sebagai guru ataupun kerani biasa akan memakai Waja ataupun Honda).

Ada juga anggota trafik di Kuala Lumpur dan pekan-pekan besar yang mempunyai kereta untuk disewakannya dengan harga hanya Tujuh Puluh Ringgit untuk 24 jam.

Apabila kita ambil kira semua itu memang menampakkan bahawa anggota trafik yang kuat rasuah. Tetapi berapa sangat yang sedar bahawa yang paling kuat rasuah bukannya polis daripada sektor ini?

Polis yang paling tinggi dan kuat rasuah ialah pasukan anti-narkotik. Tetapi, bagaimana pula Aseh Che Mat sanggup menuduh polis trafik yang paling kuat rasuah?

Setiap kali ada kes narkotik, sesiapa yang ditangkap dikenakan membayar sogokan dalam puluhan ribu oleh pihak polis. Inilah wang yang digunakan untuk menyuap semua pihak yang ada kena mengena dengan kes itu termasuk majistret dan hakim, para analis, tukang gambar dan juga beberapa pihak tertentu, yang tidak perlu disebutkan di sini.

Industri narkotik adalah satu industri yang sungguh lumayan di negara ini. Kerana itu sesiapa yang menguasai industri ini mampu menguasai corak hidup pelbagai masyarakat negara. Oleh kerana industri narkotik haram adalah dimonopoli oleh orang Cina maka kita lihat ia mampu menguasai pelbagai jurusan institusi politik dan pentadbiran negara ini. MCA sebagai contohnya sudah diresapi oleh Mafia Cina ataupun Triad, kerana kekuatan wang yang ada pada pengedar dadah yang dapat menaja orang tertentu memenangi pucuk kepimpinan parti.

Presiden MCA sekarang ini sudah disebut-sebut sebagai seorang insan yang naik melalui pengaruh samseng yang menguasai saluran dadah dan pelbagai kerja haram di negara ini. Puncanya terletak kepada si Kepala Taik, juga.

Mengikut Pengarah 1, Jabatan Narkotik Bukit Aman, Senior Komisioner Datuk Sulaiman Mohd. Yusuf, kumpulan samseng yang terlibat dengan pengedaran dadah sanggup bertindak apa saja termasuk mengancam keselamatan. Beliau mahu pegawainya berjaga-jaga berikutan tumpasnya 19 suspek pengedar dadah di Pulau Pinang di mana polis telah merampas 18 pucuk pistol termasuk bom tangan dan peluru. Sehingga September tahun ini, sebanyak 14,039 kes keseluruhan mengikut Akta Dadah Berbahaya 1952 membabitkan sebanyak 17,928 tangkapan dilakukan di seluruh negara.

Pihaknya turut merampas sebanyak 124.4 kilogram (kg) heroin, ganja 1,560 kg, kokain 1.6 kg) syabu 12.3 kg) pil ecstasy 158,616 biji) dan 67.6 kg. Ecstasy berbentuk debu. “Turut dirampas ketamin (80.6 kg.) Arimin 5 ((50,068 biji pil), pil kuda (19,921 biji), psycotropik (100,095 biji) dan 23,500 liter ubat batuk,” katanya.

Menurutnya lagi, sepanjang tahun ini juga, jabatan narkotik berjaya membongkar lima makmal memproses dadah di Pulau Pinang dan serbuan itu menahan 86 ahli sindiket dan merampas 23.36 heroin dan 2,061 biji ecstasy yang baru siap diproses. (sila baca Harian Metro – 20/10/03, muka surat 12A)

Memang hebat laporan itu, tetapi apa jadi dengan penangkapan pengedar dadah sebelum itu? Bagaimana kisah ahli majlis bandaran Kampar yang merangkap setiausaha MCA setempat yang ditangkap menyeludup pil ecstasy di Australia? Begitu juga dengan dua makmal dadah yang lengkap dan canggih yang diserbu pada hari raya Cina tahun dulu?

Kalau diambil kira lebih 300,000 anak muda Melayu yang sedang tersadai di pusat serenti di seluruh negara kerana mempunyai rekod dadah, kita tentu faham bahawa ada yang dijumpai oleh polis seperti yang dicatatkan di atas hanya laksana taik kucing yang dikambus dan terdedah ditiup angin sahaja. Soalnya sekarang berapa ramai pengedar dadah dan raja dadah yang telah dihukum gantung? Berapa juta wang rampasan kerajaan daripada simpanan dan harta pengedar dan raja dadah?

Kita tidak akan dapat jawapan itu kerana polis narkotik adalah cawangan yang paling kuat buat duit haram.

Selepas cawangan narkotik, barulah cawangan jenayah perniagaan. Yang lucunya ada sebahagian besar jenayah ini dilakukan oleh pegawai polis sendiri. Eloklah kita rakamkan satu kisah yang menarik daripada sudut ini.

Sekitar tahun 1990-an, di Kuala Kangsar ada seorang pegawai OCPD yang bernama Syed A**i yang terkenal kemudiannya sebagai salah seorang pengedar kereta mewah haram. Dia bersekongkol dengan seorang pegawai tinggi JPJ di Taiping. Mereka berdua telah mendapatkan kereta mewah yang dicuri dan menukar nombor chassis kereta itu untuk dikeluarkan kad biru yang baru. Tuan Syed ini memang licik orangnya kerana berjaya menyembunyikan operasi haram itu daripada pengetahuan orang atasan.

Entah bagaimana pula agaknya, mungkin kerana kudrat Allah yang Maha Kuasa, terlintas hati Tuan Syed ini ketika itu memanggil pegawai bawahannya yang bernama Chief Inspektor M. Shanmuganathan yang ketika itu merupakan seorang pegawai mahkamah. Tuan Syed amat puas-hati dengan tugas yang ditunjukkan oleh C/Insp. M Shanmuganathan, dan menawarkan beliau tugas tambahan sebagai seorang pegawai Special Branch. C/I M Shanmuganathan ialah berasal daripada kaum Jaffna, yang memang terkenal dengan dedikasi kerja kerana mahu menyimpan duit untuk ‘dauri’ anak perempuan mereka. Tentunya dia berminat mahu naik pangkat untuk menambah sara hidup yang dikongsi bersama seorang isteri (Sarojini Devi Kandaiah) yang bertugas sebagai Guru Convent.

Mungkin juga Tuan Syed memberikan tugas tambahan itu kepada beliau untuk menyekat kedatangan pegawai lain daripada luar yang berkemungkinan menyungkil kegiatan haramnya.

Akan tetapi di luar jangkaannya, C/I M. Shanmuganathan telah terpijak satu kes yang melibatkan kereta mewah curi yang diberikan nombor baru. Setelah diselidiki dengan rapi, barulah beliau sedar betapa kerja busuk itu dilakukan oleh ketuanya sendiri dengan sekongkolan pegawai JPJ di Taiping.

C/I M. Shanmuganathan telah menghubungi pegawai yang lebih atas di Bukit Aman untuk menyelidik kes ini lebih lanjut lagi. Bukit Aman telah menghantar seorang pegawai yang lebih tinggi pangkatnya daripada Tuan Syed A**wi, dan mengesahkan betapa besarnya kerja sindiket itu.

Belum pun sempat kes itu dibentangkan untuk santapan mahkamah, pegawai daripada Bukit Aman telah dipanggil pulang kerana dinaikkan pangkat. C/I M.Shanmuganatahan pula telah diarahkan bersiap dalam masa dua puluh empat jam untuk ditukarkan ke Pusat Polis Hutan Ulu Kinta kerana mahu dinaikkan pangkat menjadi ‘Adjutan.”

Tuan Syed A**i pun telah ‘dinaikkan pangkat’ ke Bukit Aman.

Akhirnya, C/Inspektor M. Shanmuganathan terus bertepek di Ulu Kinta tanpa kenaikan pangkat yang dijanjikannya, pegawai penyelidik Bukit Aman ditukarkan ke tempat lain sementara Tuan Syed A**i, mengambil keputusan bersara kerana dipaksa. Kes itu hanya tinggal dalam fail Bukit Aman sahaja.

Semasa bersara, M. Shanmuganathan meneruskan sisa-hidupnya sebagai penjual insurans. Dia menghembuskan nafas terakhir ketika berusia 61 tahun pada 27.9.99. Anak lelakinya Rabindran bertugas di Maxis KL ketika itu. Anak perempuannya Geetha sudah menjadi seorang peguam dan seorang lagi Sunitaha kini berkelulusan Sarjana dalam bidang IT.

Saya rakamkan kisah ini untuk menjadi iktibar kepada rakyat Malaysia yang sayangkan negaranya, agar sedar betapa masih ramai kaum lain di negara ini yang sayangkan negara ini sebagai negara tumpah darah sendiri.

Sentimen ini amat berbeza dengan Tuan Syed A**i yang telah merancang jual-beli kereta mewah haram dan terus dinaikkan pangkat kerana kerja haramnya. Orang semacam beliau ini memang merupakan kesayangan si Kepala Taik kerana mudah diperas-ugut (blackmail) untuk terus taat dan setia kepadanya.

Kehaprakan pegawai Melayu dalam pasukan polis memang amat diketahui umum. Itu sebabnya ketika Anwar Ibrahim difitnah melakukan kerja-kerja jijik, kita dapati segala bahan bukti diada-adakan. Semua itu ada kerja pegawai polis yang rasuah dan mudah diupah untuk menjaga kepentingan si Kepala Taik.

Itu sebabnya kita dapat maklumat bagaimana setiap pegawai polis atasan diberikan kemudahan memiliki lesen perjudian ‘Magnum’, ‘Sports Toto’ ataupun ‘Nombor Ekor’. Begitu juga dengan lesen stesen minyak sehinggakan ada kalanya di bandar-bandar besar, terdapat satu stesen minyak bagi setiap setengah batu jaraknya.

Kita sedar apabila Paklah mengambil alih jawatan Perdana Menteri dia akan dijangka merombak kabinet untuk memilih orang yang disenanginya sahaja.

Adalah lebih baik kalau Paklah memikirkan sekarang ini untuk merombak pucuk kepimpinan Polis Raja Di Malaysia sebelum merombak kabinetnya. Kita sarankan ini kerana banyak dalil dan sebabnya, cuma kita tidak mahu bentangkan perkara itu secara terperinci. Memadailah kalau kita sebutkan bahawa kekuatan si Kepala Taik mencengkam kuasa terletak kepada pengaruhnya yang kuat ke atas pasukan polis yang sengaja dibiarkan menerima pendapatan bulan yang kecil supaya mereka kuat menerima rasuah dan mudah mengikut katanya.

Bayangkan sendiri bagaimana si Kepala Taik berjaya menjerat Anwar Ibrahim dengan mengadakan tohmahan yang begitu jijik dengan sekongkolan Polis. Begitu juga dengan kisah Al-Arqam, Al Maunah, dan KMM. Polis bertanggungjawab melaksanakan arahan rancangan si Kepala Taik terhadap kumpulan ini.

Oleh kerana liciknya pihak polis dalam semua kerja-kerja mempertahankan kuku-besi Mahathir makanya pihak Pembangkang tidak ada peluang untuk menyerlahkan kekuatan mereka. Janganlah sesiapa hairan kalau tidak lama lagi terdedah betapa wujudnya satu pasukan khas ala-Gestapo dalam pasukan polis yang tugasnya menghambat sesiapa sahaja yang berani mendedahkan segala kejijikan si Kepala Taik yang besar-besar.

Setakat ini kami terdengar kisah polis yang bertindak ganas terhadap orang-orang tahanan di lokap polis sehingga ada yang mati tanpa alasan yang munasabah. Tidak pernah terdengar mereka didakwa di mahkamah, walaupun ada pewaris si mati yang cuba mendakwa mereka.

Dengan lain perkataan, sebelum Paklah mahu merombak kabinet yang ada dia mesti fikirkan jalan terbaik untuk merombak kepimpinan Polis dan tentukan hanya pegawai muda yang berjiwa besar mahu berkhidmat kerana negara, bangsa dan agama - diberi tempat. Suruhlah Norian Mai bersara. Dia dan ramai pembantunya sudah kaya-raya – ada lesen stesen minyak dan kedai jual nombor ekor, dan saham yang banyak berjuta nilainya. Apa lagi yang mereka mahu? Lebih elok kalau mereka usahakan francais menjual pasembor.

Oleh: Marhaintua

0 comments:

Post a Comment